יוון היא אחת המדינות המגוונות ביותר מבחינת אזורים טופוגרפיים ונופים, לכן היא מתאימה לחופשה לאורך כל השנה. כל עונה עם האזורים המומלצים והפעילויות תלויות מזג האוויר השונות. אנחנו הגענו בתחילת ימי הקיץ ליוון ולפני שלבשנו בגדי ים ורצנו למי הטורקיז באיים, החלטנו לנשום קצת אוויר פסגות קריר ומרענן לימי הקיץ – יוון של מעלה. התחלנו את הטיול שלנו דווקא בהרים שבצפון יוון. כבר כתבתי פה בבלוג פוסט על ביקור באזור המנזרים התלויים של מטאורה. יחד עם ביקור בחצי האי פיליון ופוסט על ביקור בסלוניקי הצפונית, אבל עכשיו הגענו לאזור ההררי המערבי של יוון, לבירת האזור – יואנינה. הרבה המלצות לטיול ביוון ההררית נכתבו, אבל המלצת העל היא – פשוט להגיע! כל כך יפה כאן, שונה ומפתיע, אותנטי וטעים ונעים. גם בימי הקיץ החמים ואני בטוחה שגם בעונות האביב והסתיו.

המלצות לטיול ביוון ההררית
המלצות לטיול ביוון ההררית

המלצות לטיול ביוון ההררית – יואנינה (Ioannina)

זוהי העיר הראשית במחוז אפירוס. היא ממוקמת כ- 450 קילומטרים צפונית-מערבית לאתונה, על גדותיו של אגם פאמבוטיס (Lake Pamvotis), ונחשבת לבירת צפון יוון. ניתן להגיע אליה ברכב שכור מאתונה או בטיסת קונקשן משם או מכל יעד אחר ביוון. אפשר גם לעשות מסלול הפוך ולהגיע אליה ביום הטיול שהתחיל מסלוניקי דרך מטאורה וכפרי זגוריה.

המלצות לטיול ביוון ההררית
על הטיילת ביואנינה

השכרת רכב

אני תמיד ממליצה לעשות השוואת מחירים כשמחפשים רכב ולבדוק מה הכי מתאים לצרכים שלכם. אפליקציה נהדרת להשוואה תוכלו למצוא ממש כאן – השכרת רכב. גם ביוון וכמובן בכל מקום אחר בעולם (כמעט).

יואנינה

 לאורך ההיסטוריה עברה העיר, שנוסדה עוד במאה השישית לספירה, כיבושים רבים. הידוע ביותר וזה שהשפיע רבות על העיר והתפתחותה הוא הכיבוש תחת השליט העריץ עלי פאשה שקיבל את השלטון ביואנינה בשנת 1789. העיר צורפה ליוון רק בשנת 1913, בעקבות מלחמת הבלקן השניה, ולאורך השנים התקיים ביואנינה חופש דת, שאפשר גם לקהילה היהודית לגדול. בתחילת מלחמת העולם השנייה חיו ביואנינה למעלה מ- 2000 יהודים. הקהילה היהודית הושמדה כמעט כולה באושוויץ-בירקנאו לאחר שמצבם הורע עם פרישת איטליה מהמלחמה בספטמבר 1943. לאחר המלחמה שבו ליואנינה 164 יהודים בלבד. היום אפשר למצוא ביואנינה בית כנסת, בין חומות העיר העתיקה, שפתוח רק בחגים היהודיים בתיאום מראש.

העיר מהווה מקום מפתח למי שמחפש להנות מעיר תוססת, מלאה בבתי קפה, מסעדות, ברים וחנויות בשילוב קרבה לכפרים האותנטיים של זגוריה וצומרקה ולטבע עוצמתי של נהרות והרים וקניונים.

אז איפה ישנים ביואנינה?

אפשר למצוא בעיר היצע עצום של בתי מלון קטנים וגדולים, בתוך העיר העתיקה, מחוצה לה ואפילו על מדרונות ההר, אז אפשר להנות מנוף משגע על העיר והאגם (אבל פחות נגיש ברגל). אנחנו בחרנו לישון בין חומות העיר העתיקה, במלון בוטיק קטן בעיצוב משגע – מלון איטס קייל, עם ארוחת בוקר מתוצרת מקומית אותנטית, חדרים מעוצבים ונוחים ומתאים גם למשפחות.

קישור למלון – Its Kale Boutique Hotel

עוד מלונות בוטיק מומלצים שבדקנו ביואנינה – 

Hotel Du Lac Congress Center & Spa

ARCHONTARIKI Historic Boutique Hotel

KAMARES Historic Boutique Hotel & Spa

Hotel Antique

Hypnos Cozy Living

The Lake Hotel

העיר העתיקה של יואנינה

מבצר Its Kale ביואנינה
המבצר העתיק ביואנינה

שטח העיר העתיקה בין החומות הוא כ- 200 דונמים. בראש הגבעה נמצאת הטירה של יואנינה "Ita Kale", בה חי השליט עלי פאשה בימי הזוהר שלו. במקום נמצא גם הקבר שלו, המסגד העתיק, שרידים ארכיאולוגיים ומספר תותחים מרשימים. הטירה נבנתה בשנת 528 לספירה במסגרת תכנית הביצורים הביזנטית באזור ומאז נחשבת לטירה הביזנטית העתיקה ביותר ביוון. אנחנו הגענו לאזור הטירה בשעת השקיעה ומצאנו מספר זוגות של כלות וחתנים מצטלמים ברגעי שעת הזהב בנוף משגע. אפשר לשבת בבית הקפה הצמוד וליהנות מהיופי. 

אגם פמבוטידה (Pamvotida)

אגם פמבוטידה, יואנינה
אגם פמבוטידה, יואנינה

גם הוא נחשב אחד האגמים העתיקים בעולם והשני העתיק ביותר באירופה. העיר יואנינה ופעילויות תושביה קשורות קשר הדוק עם האגם. אחד הדברים הראשונים שתשמעו מהמקומיים על האגם הוא הסיפור הטרגי של טביעתה של ליידי פרוזיני יחד עם 17 נשים בפקודתו של עלי פאשה. האגם כל כך גדול שיש לו אי משלו. אפשר להגיע לאי בסירה-טקסי שיוצאת בכל חצי שעה מהמזח שעל הטיילת בצמוד לחומת העיר העתיקה (2 יורו לאדם לכוון).

באי מתגוררות עשר משפחות של דייגים. כשתגיעו לבקר יציעו לכם לטעום ליקר פירות מקומי ושאר דברי מתיקה מתוצרת ביתית ומזכרות. הסמטאות הציוריות יובילו אתכם למוזיאון עלי פאשה. במוזיאון תוכלו למצוא אוסף של תלבושות אותנטיות בקומה התחתונה. תוכלו למצוא גם שני מנזרים (כניסה חופשית) בהם ציורי קיר עתיקים ומיוחדים. ההמלצה שלי היא פשוט ללכת לאיבוד בין הסמטאות הקטנות ולשתות קפה על המזח לפני החזרה ליואנינה. לאורך האגם תמצאו כאמור את הטיילת של יואנינה. מקום שחלקו מוצל על ידי עצים עתיקים משגעים, ומושלם לריצת בוקר או להליכה בשעות בין הערביים.

איפה אוכלים ביואנינה?

העיר משופעת במסעדות ובתי קפה קטנים ומעוצבים בסטייל. תמצאו הרבה חנויות שמוכרות את הממתקים היווניים, הקינוחים האותנטיים הכי טעימים. אנחנו בחרנו לאכול ארוחות ערב בשתי מסעדות שאני ממליצה עליהן. האחת, מסעדת פרסביה (Presveia). שוכנת בבניין מסורתי ביואנינה, ברחוב Averof לכיוון האגם, ממש מול אחת היציאות מחומות העיר העתיקה. הבר-מסעדה הזה הוא אחד מהמקומות הקלאסיים של העיר. המקום משתרע על שני מפלסים, עם שולחנות ערוכים בחדרים השונים, בר וחצר אחורית המתאימה לחודשי הקיץ. במסעדה תמצאו מנות מהמטבח היווני והים תיכוני. 

המסעדה השניה נקראת סיריוס (Seirios Kouzina), נמצאת ממש ליד האגם ומציעה טרנדים קולינריים חדשים. מנות מסורתיות מהמטבח היווני הים-תיכוני מוגשות כאן עם חידושים בצלחת בהתאמה לעונות השונות. 

סמטת סטואה ליאמפי (Stoa Liampei) הוא מקום שתרצו לבקר בו. רחוב צבעוני במיוחד עם אריחים משובצים וחנויות קטנות ומשגעות עם בתי קפה ופאבים הפתוחים בערבים. שני ברים מומלצים – Route 66 ו- Montage cafe-bar, אל תפספסו דרינק טוב בערב.

כפרי זגוריה

יואנינה היא יעד מושלם לצאת ממנו לטיולי כוכב באזור הכפרים של זגוריה וצומרקה או אפילו לחוף ים באווירת האיים של יוון. אפשר לעשות טיולים חד-יומיים או אטרקציות כמו רפטינג, היוצאים מיואנינה. אפשר להתחיל ממנה כיעד ראשוני ולהמשיך לכפרי זגוריה למספר לילות נוספים.

צפון יוון מאופיין בנופים הרריים עוצמתיים, מנוקדים בכפרים קטנים ואותנטיים – כפרי זגוריה. הדרך לכפרים מפותלת ברובה וכדי להגיע אל כל הכפרים יש לעלות ולרדת הרבה בנסיעה. אני ממליצה לבקר בכפרים היפים ביותר בטיול יומי מיואנינה, או לישון באחד הכפרים עליהם אמליץ ולבלות זמן ממושך יותר מול היופי עוצר הנשימה הזה, בטיול רגוע.

פפיגו הקטן ופפיגו הגדול

שני הכפרים היפים ביותר נקראים פפיגו הקטן ופפיגו הגדול. הם ממוקמים כשעה ורבע מיואנינה. מגיעים לכפר פפיגו הגדול וצריכים לחצות אותו כדי להגיע לפפיגו הקטן. אחרי שחונים את הרכב למרגלות הכפר פפיגו הקטן, טפסו למנזר שבראש הכפר, הציצו פנימה אל ציורי התקרה המיוחדים והמשיכו בין סמטאות הכפר הקטנות. גם כאן מומלץ ללכת לאיבוד בתוך היופי. בחרו לכם את אחת המסעדות האותנטיות בכפר ותהנו מאוכל מעולה וזול אל מול הנופים עוצרי הנשימה.

אם אתם בוחרים לישון בכפרי פפיגו, הנה כמה המלצות:

Mikro Papigo 1700 Hotel & Spa

Avragonio

Papaevangelou Hotel

אם אתם מגיעים לכפרי פפיגו אז ממליצה לכם לעשות טיול קצר אל הבריכות הטבעיות, רגבי המים של Rogovo או בשמם המקומי – Papingo rock pools.

בדיוק בין שני הכפרים של פפיגו (במרחק קילומטר אחד מהיציאה מכל כפר) תמצאו שילוט קטן לבריכות הסודיות. שתי דקות הליכה מהחניון המאולתר לצד הכביש ומגיעים לבריכות היפות שגובה המים בהן תלוי בעונת השנה. אבל קחו בחשבון שגם בקיץ, המים קרים. אפשר לטבול במים, ללכת לאורך הבריכות או לעשות פיקניק לצידן.

הכפר ויקוס

ערוץ ויקוס יוון ההררית
קניון ויקוס

בדרך כלל מגיעים לויקוס כי ממנו יש תצפית משגעת לעבר הקניון העמוק ביותר באירופה, קניון ויקוס. מגיעים לתצפית מהכניסה לכפר ויקוס. אפשר לעשות טיול רגלי בקניון. המסלול הוא למיטיבי לכת ומומלץ עם מדריך מקומי בלבד. הכפר ממוקם כ- 30 ק"מ צפונית ליואנינה. ערוץ ויקוס הוא אחד מיעדי הטיולים הפופולאריים ביותר ביוון. אורכו הוא בסביבות 12 ק"מ- או 24 ק"מ אם סופרים גם את ערוץ ויקאקי, שמתחיל ליד הכפר מונודנדרי. הערוץ הוא חלק מהפארק הלאומי Aoos-Vikos, ששטחו 12,600 דונם, שהוגדר ככזה בשנת 1973. הערוץ מוקף בפסגות הרים תלולים. היער הצפוף שלו מורכב בעיקר מעצים נשירים, עם כ-1,700 מיני צמחים והחי של הפארק עשיר באותה מידה וכולל זאבים, איילים, דובים חומים וחתולי בר. בסמוך לתצפית תמצאו כסאות נח הפונים לנוף, שם תוכלו לשתות קפה מבית הקפה הסמוך (שמוכר גם תוצרת מקומית כמו דבש וריבות).

רפטינג מתחת לכפר אריסטי (Aristi)

ממש מתחת לכפר אריסטי מצאנו את החבר'ה של חברת Active-Nature שמפעילים סירות רפטינג על נהר הוידומאטיס (Voidomatis River). את הרפטינג אפשר להזמין אונליין ולהגיע עצמאית לנקודת ההתחלה, או להגיע איתם בהסעה מיואנינה. אנחנו שילמנו 35 יורו למבוגר ו- 30 יורו לילד (מגיל 5). אורך המסלול כשעה וחצי על פני כ- 7 ק"מ (אם עוצרים לשחייה במים הקפואים אז המסלול ארוך מעט יותר). הרפטינג ברובו מוצל ורגוע. טמפרטורת המים בנהר היא סביב 6 מעלות (גם בחודשי הקיץ). זהו הנהר הקר ביותר הזורם באירופה בשל המים התת קרקעיים ממנו הוא נובע. תקבלו מגפונים מיוחדים כדי להגן על כפות הרגליים מהקור. סיום הרפטינג הוא ממש מתחת לגשר העתיק על הנהר. נקודת תצפית נהדרת. אנחנו הגענו למקום בספונטניות ומצאנו סירה מיותרת בתחילחת המסלול, אבל אני ממליצה לכם לקבוע ולהזמין מראש.  

רפטינג על נהר הוידומאטיס

קישור להזמנת רפטינג מיואנינה – חברת Active-Nature

חוף ואלטוס שבעיר פארגה (Parga)

חוף ואלטוס שבעיר פראגה (Praga)
חוף ואלטוס שבעיר פראגה

אם אתם רוצים להרגיש קצת אווירת חופים, מבלי להגיע לאחד מאיי יוון הקרובים, אני ממליצה לכם להגיע לחוף ואלטוס שבעיר פארגה (Parga). במרחק של 45 דקות נסיעה מיואנינה, בכוון ההפוך מכפרי זגוריה, נמצאת העיר התוססת הזו, מלאה בבתי קפה, מסעדות, בתים צבעוניים, חוף ים משגע, חוף ואלטוס (Valtos Beach), שנחשב לאחד החופים היפים ביותר ביוון. גם כאן תוכלו לבקר במבצר עתיק, ממנו תצפית משגעת לעבר המפרץ היפה, ליהנות מארוחה טובה באחת מהמסעדות הממוקמות על ההר או ליהנות מחוף ים משגע אם הגעתם בעונה החמה.

מלונות מומלצים בפארגה

מלונות בעיצובים משגעים ויוקרתיים, ממש ליד חוף ואלטוס. פינוק אמיתי באווירת האיים היווניים (מבלי לעלות על מעבורת)

Somnus Suites Parga

ISAVORIA ECO CHIC RESORT

Eterrano Seaside Retreat

Alboro seaside suites

כמו שבטח הבנתם, התאהבתי ביוון ותוכלו למצוא בבלוג שלי הרבה פוסטים על אתונה, סלוניקי והאיים היוניים שהם יעד מושלם לחופשה קיצית. אשמח לשמוע מכם – האם אהבתם? האם אתם מתכננים להגיע ליוון ההררית? וכמובן מוזמנים להעביר לחברים, כי תמיד יש מישהו שנוסע ליוון!

חופשה באי לפקדה – האי היווני שאתם חייבים להכיר

המלצות לחופשה בקפלוניה – האי היווני שתרצו לחזור אליו

וכאן תוכלו לקרוא מעט על אתונה:

אתונה – חופשה אורבנית בבירה היוונית 

מוסקה, סופלקי ואוזו – על קולינריה ים תיכונית משובחת באתונה

מלונות בוטיק מומלצים באתונה

אקרופוליס שנות האלפיים – על האקרופוליס החדש באתונה 

מפרץ פראגה, יוון

גילוי נאות: הקישורים המופיעים בדף זה שייכים לתכנית שותפים. המשמעות היא שאם אתם מזמינים מלון דרך הקישור, זה מקנה לי עמלה קטנה שאינה משפיעה מבחינתכם על עלות המלון שעוזרת לי בעלויות תפעול הבלוג.

רוצים לקבל עדכונים על פוסטים חדשים, הזמנות למסעות בעולם או אולי לקבל השראה?

הרשמו ואני מבטיחה להיות בקשר

מייל ראשון אמור להגיע אליכם אחרי שתכניסו כאן את הפרטים שלכם. אם אתם לא רואים, אנא בדקו שלא הגיע לדואר ספאם