את המטבח היווני המסורתי, הים תיכוני, הכרתי מבית אמא. יותר נכון מבית סבתא. סבא וסבתא שלי, ילידי סלוניקי, עלו לארץ בגיל צעיר מאד, אבל המסורת הקולינרית נשמרה. בביתם תמיד הייתה חגיגה סביב האוכל. השולחן תמיד היה מלא בכל טוב, בבישולים שהכינו, רבים מהם יחד, כשהוא חותך וקוצץ, מרים ומערבב והיא נותנת את ההוראות, מחליטה החלטות ונותנת את התיבול הסופי הקובע. אם לא היינו רוצים לטעום משהו הוא היה מכריז – "חייבים לטעום! זה מה שאכל המלך ונתן למלכה!" היה קשה לעמוד מול טיעון שכזה.

אני זוכרת דברים פשוטים, לא מתחכמים, חומרי גלם טריים ומשובחים והרבה נשמה ואהבה.

מנות בייתיות במסעדת To Koudounaki אתונה
מנות בייתיות במסעדת To Koudounaki

Greekality – לטעום חוויות מקומיות – המלצות על סיור קולינרי, אתונה

כשהגעתי בחודש שעבר לבירה אתונה, היה לי ברור שהאוכל היווני האותנטי יהיה מרכיב חשוב בביקור שלי. ידעתי שאני רוצה לאכול, רוצה לראות איך מכינים, רוצה להתחבר לטעמים האהובים מפעם. סיור קולינרי היה הדרך הטובה ביותר. את מרינה ציקו (Marina Tsikou), בעלת המותג "גריקליטי", Greekality – Taste Local Experiences, הכרתי בפעם הראשונה דרך המייל (בלינק תוכלו להוסיף קוד קופון עם הנחה – GALIT5).

מרינה פנתה אליי לאחר שראתה את הבלוג שלי באתר בלוגרי הטיולים הישראלים, והזמינה אותי לסיור קולינרי מיוחד באתונה. התאהבתי (גם באוכל היווני וגם במרינה) ומשם נרקם לו קשר נפלא, שעל שיתוף הפעולה המיוחד שיצא ממנו עוד אספר לכם בקרוב. 

מטבח ים תיכוני

המטבח היווני הינו מטבח ים תיכוני, עם מאפיינים רבים דומים למטבחים הבלקנים כמו המטבח הטורקי והמטבח האיטלקי.  צורת ההגשה המאפיינת את המטבח היווני היא מזה (מזטים), הגשת מנות ראשונות בתחילת הארוחה במגוון גדול של מנות בצלחות קטנות לצד אוזו, המשקה הלאומי שלהם (ממשפחת הערק הפופולרי בישראל). שמן הזית מככב, לצד ירקות, פירות וצמחי תבלין וכמובן שגם הגבינות והדגים. 

אתונה התגלתה כמעצמה טבעונית – סיור קולינרי

המגזין הכלכלי ״פורבס״, הציג באוקטובר 2019 ניתוח של 50 הערים עם האחוז הגבוה ביותר של מסעדות טבעוניות או ידידותיות לטבעונים ונחשו איזו עיר התברגה בעשירייה הראשונה? אז אחרי דבלין המפתיעה במקום הראשון, אתונה ממוקמת במקום השמיני (לפני ניו-יורק) ובהחלט מצדיקה את הטייטל.

סיור קולינרי בבירה היוונית אתונה

מרינה בנתה לנו סיור קולינרי פרטי, שהיה מותאם בדיוק לנו, ברובו טבעוני עם כמה ביסים שלא (הרי אנחנו צמד כזה שאחת כן ואחת לא ממש אבל אוהבת לנסות).  החוויות בסיור היו הרבה מעבר לאוכל. ראינו את ההתפתחות העירונית סביב תרבות האוכל, מקומות ייחודיים בתחומם, אנשים מיוחדים שעומדים מאחורי מנות מיוחדות. היתה שם אינטראקציה בין תרבותית וחברתית, בדיוק מה שעומד מאחורי המוטו של Greekality. מרינה והצוות שלה בונים סיורים עבור קבוצות קטנות סביב חוויות אוכל ויין מקומי, בהתאמה אישית להעדפות, דרישות תזונה מסוימות, זמן ותקציב. אז יצאנו לעיר לאכול, לשתות ולהוסיף כמה קילוגרמים של נחת. תוכלו למצוא את מרינה גם בפייסבוק וגם באינסטגרם לעוד השראות קולינריות ולבניית סיורים קולינריים פרטיים ולקרוא עוד המלצות כאן (עם קוד קופון GALIT5).

ללא ספק אתונה התגלתה לנו כמעצמה קולינארית משובחת. מגוון בתי הקפה, הברים, המסעדות ואוכל הרחוב הוא עצום. מקומות רבים מעוצבים בסגנון מסוים, בתפאורה צבעונית הלקוחה מתוך אגדה או תקופה היסטורית כלשהי. 

בית קפה צבעוני באתונה
סצינה תיאטרלית באתונה

מרפסות גג – Rooftop

גבעת האקרופוליס, "העיר העליונה", ממוקמת ממש בלב העיר השוקקת והתוססת. הפרתנון הניצב בראש, אותו מקדש יווני מתקופת יוון העתיקה מהווה אטרקציה והוא נחשב לאחד מסמלי העיר. העובדה הזו ללא ספק מספיקה בשביל לייצר אטרקציות ומקומות בילוי שישקיפו לעבר האקרופוליס. ומה יותר מוצלח ממסעדות או ברים הממוקמים על גגות העיר, כאלו עם מרפסות גדולות לימות הקיץ החמים או עם חלונות זכוכית ענקיים לימים קרים יותר?

סצינת ה- Rooftop פופולרית מאד באתונה ורבים מבתי המלון הפזורים ברחבי העיר מתהדרים במרפסת גג המציעה קוקטיילים בשעת ערב. מרפסות הגג נמצאות כמובן לא רק בבתי המלון והן מאד אטרקטיביות. כדאי בדרך כלל להזמין מקום אם רוצים לשבת ממש אל מול הנוף. אל תפספסו את החוויה.

בר יין, אתונה
יין על הגגות – לבן רוזה או אדום?

ממלכת הצומח (The Plant Kingdom) 

אתונה אהובה מאד על הקהל הישראלי שמרגיש שהוא מכיר את המטבח היווני, הים תיכוני, הדומה, המוכר. גם הקהל הבינלאומי אוהב מאד את האוכל היווני, את צורת ההגשה המיוחדת, את השילובים של הטרי לצד המבושל.

מסעדת The Plant Kingdom, אתונה
מסעדת The Plant Kingdom

הצצה לתוך "ממלכת הצומח" (The Plant Kingdom), מסעדה קצת אחרת. לא בדיוק במרכז העיר, לא ברשימת המסעדות המתויירות ביותר. מסעדה בייתית, שכונתית, כזו עם נשמה ופילוסופיה גדולה מאחורי המנות הטבעוניות הטעימות. פגשנו את אסקו (שהגיע מפינלנד) ואת ג'ורג' מכרתים, שניהם מורים ליוגה שחולקים את אותה התשוקה לאוכל וחיים בריאים באתונה. במסעדה שלהם הם מבשלים עם השראה ויצירתיות, עם חומרי גלם טריים ואורגניים. שם טעמנו מנות יווניות אותנטיות עם טוויסט. היו שם מוסקה וציזיקי ושאר מטעמים שבהחלט השאירו אותנו עם בטן מלאה וחיוך על השפתיים. אפשר גם לעשות סדנאות בישול בממלכת הצומח בהתאמה אישית. תוכלו גם להציץ לאינסטגרם שלהם.

מסעדת The Plant Kingdom, אתונה
מוסקה טבעונית

קולינריה ים תיכונית באתונה – ההמלצות!

ריכזתי לכם במפה חלק קטן מההמלצות למקומות השווים ביותר באתונה לאכול ארוחת גורמה, ארוחה אותנטית, ארוחה עם טוויסט, לשתות יין טוב או קוקטייל, או אפילו לשתות קפה עם קינוח טוב באחד מהמקומות המדליקים ביותר בעיר. ההמלצות הן של מרינה מ- Greekality ואת חלקן לא יכולתי להתאפק וניסיתי בעצמי. 

סיור קולינרי, אתונה
קינוחים טבעוניים מעולים באתונה

כמובן שאם מדברים כל כך הרבה על אוכל יווני אז נהיים רעבים. שתי אפשרויות לפניכם: האחת, להגיע לאתונה! היא לא רחוקה, היא מתאימה לביקור לאורך כל השנה ואם אתן נשים – מוזמנות להצטרף אליי למיני מסע נשי אורבני משגע לאתונה שיוצא לו ממש אוטוטו. האפשרות השנייה היא להיכנס למטבח ולהכין לכם את אחת ממנות הדגל היווניות האהובות עליי – המוסקה! הפעם בגרסה טבעונית אותה הכינה עדי, מדובדבנים של טעם.

מוסקה

סיור קולינרי בבירה היוונית אתונה

מוסקה טבעונית

המצרכים

3 חצילים בינוניים, נקיים, פרוסים לאורכם בעובי 1/2 ס"מ

2 תפוחי אדמה גדולים קלופים ופרוסים לפרוסות דקות דקות 

1 עגבניה בינונית פרוסה לפרוסות דקות

1 בצל בינוני קצוץ דק

3 שיני שום כתושות

300-350 גרם טופו סחוט היטב ומפורר דק

1/3כוס צנוברים

3 כפות רסק עגבניות מדולל עם 4 כפות מים

1 כפית קורנפלור

1 כף רוטב סויה

תבלינים:

בהרט, כורכום, פפריקה מתוקה, צ'ילי, מלח עשבים

1/2 כוס פטרוזיליה קצוצה

שמן, להברשת החצילים ושימון התבנית

רוטב בשאמל טבעוני:

1 כף שמן זית

2 כפות קמח כוסמין/קורנפלור/קמח אורז

1/2 כפית כורכום

קורט אגוז מוסקט מגורר

1 כפית מלח עשבים

1/2-3/4 כוס מים

אופן ההכנה:

לחמם תנור על גריל. לסדר את פרוסות החציל בתבניות ולהבריש את הפרוסות בשמן זית, לתבל במעט מלח עשבים. לקלות את החצילים עד הזהבה ולהפוך צד. להבריש שוב במעט שמן ולהמשיך לקלות עד שגם הצד השני זהוב מאד. בינתיים במחבת טובה לטגן במעט שמן זית את הבצל, כשזהוב ורך, להוסיף את הטופו והשום. לערבב היטב תוך כדי טיגון. כשהטופו זהוב מעט, להוסיף רוטב סויה, תבלינים וצנוברים. לאחר מכן לצרף את הרסק המדולל במים יחד עם כפית קורנפלור ולערבב היטב. לטעום ולתקן טעמים. להוריד מהאש. להוסיף פטרוזיליה.

בתבנית תנור, אפשר בקפיצית, כדי לחלץ בקלות את המוסקה, משומנת, לסדר את פרוסות החצילים האפויות בחפיפה כולל דפנות התבנית ולהמשיך פנימה עד שתהיה שכבה יפה של חצילים, לאחר מכם לרפד עם פרוסות תפוחי האדמה רק בבסיס, להעביר את המילוי, מעליו שכבה נוספת של חצילים, רק מעל תפוחי האדמה ולא בדפנות, להמשיך עם פרוסות העגבניה.

להכנת רוטב הבשאמל, בסיר קטן לחמם את השמן, להוסיף את הקמח, תבלינים ולאט ובהדרגה את המים, תוך ערבוב כדי שלא יווצרו גושים.

לשפוך את הרוטב על שכבת העגבניות.

להכניס לאפיה בתנור מחומם ל 200 מעלות 45 דקות, עד שהמוסקה מזהיבה ומריחה טוב.

מוזמנים מאד לפוסט המלא על חופשה אורבנית בבירה היוונית – על התפתחות אורבנית לצד היסטוריה מפוארת, ולפוסטים עם ההמלצות שלי על מלונות שווים באתונה:

מלונות הבוטיק המעוצבים באתונה

מלונות מומלצים באתונה – המשך הרשימה השווה

אוזו באתונה
אין כמו לשתות אוזו אמיתי באתונה!

Αντίο

רוצים לקבל עדכונים על פוסטים חדשים, הזמנות למסעות בעולם או אולי לקבל השראה?

הרשמו ואני מבטיחה להיות בקשר

מייל ראשון אמור להגיע אליכם אחרי שתכניסו כאן את הפרטים שלכם. אם אתם לא רואים, אנא בדקו שלא הגיע לדואר ספאם