תצפיות במינכן

תצפיות במינכן
הנוף הנשקף ממגדל בית העירייה החדש לעבר כנסיית סנט פיטר

תכנון עירוני ועיצוב עירוני תמיד עניינו אותי. כנראה זו הסיבה שהביאה אותי ללמוד תכנון ערים באוניברסיטה, אבל זו בהחלט הסיבה שאני אוהבת להבין איך ערים בנויות. אחת הדרכים הקלות והיעילות היא לחפש נקודות תצפית במרכזי הערים. המבט מלמעלה יכול ללמד הרבה על הנוף העירוני, על יחסים בין הרחובות, נפח החללים ביניהם, מרכזיות הפונקציות העירוניות ומפגשים בין תכנון ועיצוב שבאים לידי ביטוי בעיצוב חזיתות המבנים. כשאני מגיעה לטיול עירוני בעיר חדשה, אני תמיד בודקת אם יש איזו תצפית מעניינת שתיתן לי עוד זווית, עוד נקודת מבט על העיר. מלמעלה הרבה יותר קל להבין את המבנה של העיר, להתרשם מאופי הארכיטקטורה של המבנים, לראות מוקדי תיירות ורחובות שאולי מעניין יותר לבקר בהם. כמובן אפשר לראות את המבנים הגבוהים בעיר "בגובה העיניים" ולהתרשם מקו הרקיע של העיר. זהו בעצם סימן ההיכר של העיר, אמצעי זיהוי שלה. אפשר בדרך כלל למצוא את הסמלים הרשמיים של העיר בין הבניינים הגבוהים. והפעם – תצפיות במינכן.

המרכז ההיסטורי של מינכן

כשמגיעים לבקר במינכן, צריכים לבקר במרכז ההיסטורי שלה, שם נמצאים רבים מהמבנים הייחודיים והמרשימים. משם החלה ההתפתחות העירונית. במרכז ההיסטורי של מינכן נמצאת כיכר מריאנפלאץ (Marienplatz) והרחובות המסתעפים ממנה. הכיכר קיימת עוד משנת 1158, מימי הביניים, כבר אז הייתה מרכז העיר ומקום השוק המרכזי. התרחבותה של מינכן במאה ה-19 גרמה לבניין העירייה הישן להיות קטן מכדי לשרת את העיר. עלה הצורך בבניית משרדי ממשלה גדולים יותר. לאחר הריסת מספר מבנים באזור כיכר מריאנפלאץ, החלה בנייתו של בית העירייה החדש, גדול המימדים. כיום, הכיכר ידועה בזכות בית העירייה (החדש) הנמצא בחלקה הצפוני, עם המגדל המפורסם שלו והדמויות בגודל טבעי המסתובבות לצלילי מנגינות שונות (שעון הגלוקנשפיל, השעון החמישי בגודלו באירופה).

בית העירייה החדש נבנה בין השנים 1867-1909 בסגנון ניאו-גותי, והוא נראה בניין עתיק בסגנונו אף יותר מאשר בית העירייה הישן. מבנה בית העירייה הישן נמצא באותה כיכר ממש, בחלקה המזרחי, ונבנה 400 שנים קודם לכן. 

בית העירייה הישן במינכן
בית העירייה הישן במינכן במרכז עם המגדל הלבן שלו

אל עבר המרכז ההיסטורי של העיר ולעבר העיר כולה, אפשר להשקיף משלושה מגדלים הנמצאים ממש בסמיכות, כולם ממוקמים במרכז ההיסטורי עצמו. ניתן להשקיף מכל אחד מהם לעבר השניים האחרים. משלושתם – תצפית מרהיבה על העיר. מגדל בית העירייה החדש, מגדל הכנסייה של סנט פיטר והמגדל הדרומי של קתדרלת "גבירתנו".

בית העירייה החדש – מגדל התצפית

תצפיות במינכן - בית העירייה החדש
מגדל בית העירייה החדש במינכן

בית העירייה החדש (Neues Rathaus) הוא אחד המבנים המרשימים ביותר של מינכן וממוקם כאמור בכיכר מריאנפלאץ. ממש בכניסה לבית העירייה, מצד שמאל תראו מעלית שתיקח אתכם עד לקומה הרביעית של המגדל. שם תוכלו לקנות כרטיסים (6.5 יורו למבוגר, 2.5 יורו לילד). אפשר גם לקנות מראש באמצעות אפליקציה עם ברקוד לסריקה במקום. מהקומה הרביעית ישנה מעלית נוספת עד לקומה התשיעית. בניית המגדל הושלמה בשנת 1905 והוא מתנשא לגובה של 85 מטרים. התצפית היא במרפסת חיצונית (ומגודרת) סביב המגדל. 

כתובת: Marienplatz 8, 80331, Munich

למידע נוסף: מגדל בית העירייה

מגדל הכנסייה של סנט פיטר (St. Peter's church)

תצפיות במינכן
מגדל כנסיית סנט פיטר, מינכן

ממש ממול בית העיריה החדש, מאחורי שורת החנויות, נמצאת כנסיית סנט פיטר (St. Peter's church). זוהי הכנסייה העתיקה ביותר במינכן. מבחוץ היא נראית בנויה בסגנון גותי אולם מבפנים היא מעוצבת בסגנון בארוק מפואר. לכנסייה מגדל המתנשא לגובה של 92 מטרים, עם 306 מדרגות (ללא מעלית ובשיפוע תלול) ודמי כניסה של 3 יורו לאדם. במהלך הטיפוס אפשר לראות את צורת הבנייה העתיקה של המגדל, שנבנה לפני מאות שנים. כשתגיעו לקצה, תוכלו ליהנות מתצפית היקפית של העיר, במרפסת מגודרת. בימים בהירים ניתן להשקיף מהמגדל גם לכיוון האלפים. מראש המגדל תוכלו לראות את שמונת הפעמונים, כולל פעמון היובל ה- 800 לעיר מינכן.

כתובת: Rindermarkt 1, 80331 München

למידע נוסף: מגדל סנט פיטר

הקתדרלה של גבירתנו (Cathedral Church of Our Lady)

תצפיות במינכן - קתדרלת גבירתנו
קתדרלת גבירתנו, מינכן

ממוקמת צפון מערבית לכיכר מריאנפלאץ. זוהי הכנסיה העירונית של הארכיבישוף של מינכן ושל פרייזינג. סגנון ועיצוב הכנסייה הוא גותי מסוף המאה ה-15 וחלל הפנים מכיל עבודות אמנות המשתרעות על פני 500 שנה. באפריל האחרון (2022), לאחר שיפוץ של כעשור, נפתח מחדש הביקור במגדל הדרומי של ה-Frauenkirche. מי שיטפס את 86 המדרגות הצרות הלולייניות, יגיע למעלית שתוביל עד לגובה של 80 מ'. החלונות הם היקפיים אולם אין מרפסת חיצונית לקבלת זווית רחבה של 360 מעלות. בכל חלון ממנו יש תצפית, נמצאת מפה על לוח אלקטרוני עם הסברים על המבנים השונים בנוף. קניית הכרטיסים נעשית בקומת הכניסה, בחנות הכנסייה (עלות של 7.5 יורו למבוגר ו- 5.5 יורו לילד. עד גיל 6 הכניסה חינם). קתדרלת גבירתנו היא ציון דרך בקו האופק של מינכן אבל היא גם מקום השראה לאמנות גדולה, מקום להנצחת אישים חשובים, מבורכים וקדושים. 

כתובת: Frauenplatz 12, Munich. שעות הפעילות: שני -שבת, 7:30-20:30 ובחורף עד השעה 20:00. בזמן תפילות אין כניסה למגדל.

למידע נוסף: קתדרלת גבירתנו

תצפיות במינכן - מגדלי תצפית מינכן
מגדלי הקתדרלה בזמן השיפוץ הארוך

אם עדיין לא ביקרתם במינכן או שכבר ביקרתם אבל פספסתם תצפית משגעת, זו בהחלט סיבה מספיק טובה להגיע שוב. מוזמנים לקרוא עוד המלצות על מינכן – חופשה במינכן – פנינה אירופאית קלאסית

רוצים לקבל עדכונים על פוסטים חדשים, הזמנות למסעות בעולם או אולי לקבל השראה?

הרשמו ואני מבטיחה להיות בקשר

מייל ראשון אמור להגיע אליכם אחרי שתכניסו כאן את הפרטים שלכם. אם אתם לא רואים, אנא בדקו שלא הגיע לדואר ספאם