אמנות רחוב תמיד עניינה אותי. איך התפתחה בעיר, ממה היא צמחה והשאלה הנצחית – האם כל מי שמצייר על הקירות הוא אמן? שאלה שניסיתי לענות עליה בפוסט על אמנות הרחוב של אתונה. בגלאזגו, בניגוד לאתונה, אמנות הרחוב נראית יותר בצורת ציורים גדולים מתוכננים/מוזמנים ופחות ריסוסים של כתובות גרפיטי על גבי כל קיר, ספסל, קרון רכבת.  

אמנות רחוב גרפיטי גלאזגו
Charles Rennie Mackintosh, צויר על ידי  Rogue, Art Pistol

כשמטיילים ברחובות העיר, אי אפשר להתעלם מסצנת אמנות הרחוב המפותחת. על קירות מבנים עצומים, כאלו שנראים למרחוק או בפינות רחוב חבויות, ציורי הקיר המרשימים של גלאזגו הם בהחלט משהו ששווה להתחקות אחריו. עיריית גלאזגו אימצה את תפיסת אמנות הרחוב בשביל לקדם את מרכז העיר, להפחית דימויים חזותיים שליליים שהיו לעיר ולספק עניין שימשוך יותר מבקרים. הדימוי האפרורי, הקודר ואף המלוכלך שהיה לגלאזגו השתנה בעקבות מאמצים לשיפור תדמית העיר. המבנים נוקו מהפיח השחור בו היו מכוסים, הרחובות נוקו מפשע וקירות הבתים במרכז העיר החלו להתכסות בציורים מרהיבים.

דרך נהדרת לגלות את הציורים, את האמנים ואת המשמעות מאחורי העבודות היא להצטרף לסיור מודרך, אבל דרך נהדרת לא פחות בעיניי, היא לעשות סיור עצמאי בעקבות ציורי הקיר של גלאזגו. אפשר להוריד אפליקציה עם מפה של מיקום ציורי הקיר והסבר על האמן, הרעיון שמאחורי העבודה ועוד דברים שאפשר לראות בקרבת מקום. 

אמנות רחוב גרפיטי בגלאזגו

Smug אחד האמנים המובילים בעיר

אחד אמני הגרפיטי הבולטים ביותר בגלאזגו, שאחראי על מספר עבודות פוטו ריאליסטיות מרשימות הוא סם בייטס המכונה Smug. תוכלו לבקר באינסטגרם שלו כדי לראות עוד עבודות.

Fellow Residents

אמנות רחוב גרפיטי גלאזגו
Fellow Residents, צויד על ידי Smug

ציור קיר ענקי המציג את מגוון חיות הבר שאפשר למצוא בפארקים ובמרחבים הירוקים של גלאזגו כמו ציפורים, צבאים, שועלים וסנאים. החיות ניראות כמציצות מתוך חורים/פתחים בקיר. צויר בשנת 2013.

סנט מונגו

עוד ציור קיר של סמוג, בו נראה סנט מונגו בבגרותו (המודרנית). פטרון העיר, סנט קנטיגרן (המכונה מונגו), היה הבישוף הראשון בממלכה העתיקה של סטארטקלייד וסיפורו קשור בסיפור התפתחות העיר. הציור מרמז על הסיפור של הציפור שלא עפה מעולם (ציפור שנהרגה בטעות וחזרה לחיות אחרי שסנט מונגו התפלל עליה). הציור נמצא על קיר בניין בקצה רחוב היי (High) הפונה לכיוון קתדרלת גלאזגו, קתדרלה הקרויה על שמו של סנט מונגו. בציור יש שימוש נהדר באור וצל. צויר בשנת 2016.

Smug, סנט מונקו, אמנות רחוב, גלאזגו
St. Mungo, צויר על ידי Smug

סנט אנוך

אם מערסלת את בנה התינוק, היא סנט אנוך, אמו של סנט מונגו, מייסד גלאזגו ופטרונה (מציור הקיר הקודם). אינטרפרטציה מודרנית לסיפור לידתה של העיר גלאזגו. מה שיפה בציור הקיר הזה הוא העמדת האם במרכז, בצבעוניות רכה המשליכה על הדמויות. צויר על ידי Smug בשנת 2018.

Smug סנט אנוך, גלאזגו
סנט אנוך, צויר על ידי Smug

עבודות רבות בגלאזגו הן עבודות שיתופיות, הנוצרות בשלב הרעיון ובשלב הביצוע על ידי מספר אמנים יחד, מה שהופך את העבודות לתרומה ממשית לחזות ולנראות של העיר, הרבה מעבר לאגו. בין העבודות המשותפות ישנן כמה מדהימות.

קיר הפלאות

קיר הפלאות, אמנות רחוב, גלאזגו
קיר הפלאות – הספינה היבשתית

חגיגה ענקית של אנשי אוניברסיטת סטארטקלייד והישגיהם המשמעותיים. 200 מטרים רבועים מצויירים על גבי קירות בגובה 7 קומות. אפשר למצוא בציור קיר אחד את הטלסקופ המשווני של דנסקן ששימש ללימודי אסטרונומיה ימית, ובציור אחר את הספינה היבשתית שהייתה גשר ניווט מדומה על גג בית הספר ושימשה ללימוד עקרונות המצפן ועוד. צויר על ידי Ejek, Rogue ו- Artpistol בשנת 2014.

אמנות רחוב גלאזגו - הטלסקופ
קיר הפלאות – הטלסקופ המשווני

תוכלו לבקר עוד באינסטגרם ובאתרים שלהם: Ejek, Rogue ו- Artpistol.

בדמינטון

ציור קיר זה, שצויר כחלק מקמפיין הקידום למשחקים הקהילתיים ב- 2014, הוא חלק מסדרה המתארת ענפי ספורט שונים (הוקי, כדורגל ורוגבי).  ציור הקיר המדהים הזה מציג את השחקן הסקוטי קירן מרילס משגר את מהירות המשחק והאתלטיות הנדרשת כדי להצליח בספורט התחרותי הזה. צויר על ידי Artpistol ו- Guido Van Helten, בשנת 2014.

בדמינטון, גלאזגו גרפיטי
בדמינטון, 2014

הזמרים

בר Clutha המיתולוגי, כולל ציור קיר פנטסטי על הקיר החיצוני, ומופיעים בו רבים מהפרצופים המפורסמים ששויכו למקום. יצירת אמנות זו מדגישה את האנשים הייחודיים בתולדות העיר, ביניהם אלכס הארווי, פרנק זאפה וג'ימי רייד. צויר על ידי Rogue, Ejek ו- Art Pistol.

גרפיטי בגלאזגו
פרט מתוך "הזמרים", צויר על ידי Rogue, Ejek ו- Art Pistol

מחקרים בשחור-לבן של אישה

גרפיטי בגלאזגו

3 דוגמאות לפרטי סטנסיל מורכבים במחקר של סדרת ציורי קיר של אישה לובשת שחור. לימוד הצורה הנשית בדיוקנאות של נשים אנונימיות לבושות בשחור. צויר על ידי ג'יימס קלינגה (המכונה קלינגטרון) בשנת 2017-18. תוכלו לראות עוד באינסטגרם של קלינגטרון.

הפנדה של גלאזגו

פנדה ענקית שמסתתרת בפינת רחוב וניגלית רק כשמגיעים ישירות מולה, הפתיעה אותנו כשטיילנו ברחובות במרכז העיר. צוירה על ידי Artpistol ו- Klingatron בשנת 2013.

אמנות רחוב, גלאזגו
הפנדה של גלאזגו, צויר בשנת 2013

יש עוד הרבה ציורי קיר ברחבי גלאזגו ועוד מלא מקומות שלא הספקנו לראות. אני חושבת שהיה אידיאלי להיות בעיר לפחות עוד יום-יומיים, אבל אני לא מתנגדת גם להזדמנות של סוף שבוע קצר בעיר המשגעת הזו שהפתיעה אותנו לטובה. מקווה לחזור ממש בקרוב. 

על החופשה האורבנית שלנו בגלאזגו תוכלו לקרוא כאן:

חופשה אורבנית מפתיעה בגלאזגו

ועל אמנות הרחוב של אתונה תוכלו לקרוא כאן :

על אמנות רחוב, גרפיטי ושאר ריסוסים באתונה הצבעונית

רוצים לקבל עדכונים על פוסטים חדשים, הזמנות למסעות בעולם או אולי לקבל השראה?

הרשמו ואני מבטיחה להיות בקשר

מייל ראשון אמור להגיע אליכם אחרי שתכניסו כאן את הפרטים שלכם. אם אתם לא רואים, אנא בדקו שלא הגיע לדואר ספאם