תצפית את עבר העיר ספליט מגבעת מריאן
תצפית אל עבר העיר ספליט מגבעת מריאן

בחלקה הדרומי של הריביירה הקרואטית נמצאות שתי פנינים מלוטשות. הערים ספליט ודוברובניק. אנחנו כאמור עשינו מסלול מעגלי מחלקה הצפוני של קרואטיה עד למונטנגרו שבדרום וחזרה לצפון קרואטיה, לכן סדר הערים בהן ביקרנו לא היה בהכרח לפי הסדר הגיאוגרפי שלהן מצפון לדרום. לקריאה על הביקור שלנו בחלקה הצפוני של הריביירה הקרואטית – זאדאר ושיבניק.

הריביירה הקרואטית – ספליט ודוברובניק

ספליט (Split)

העיר השנייה בגודלה בקרואטיה, אחרי זאגרב הבירה. ממוקמת כ- 80 קילומטרים (שעה ורבע נסיעה) דרומית לשיבניק. עיר נמל יפה ושוקקת חיים. ספליט משמשת כנמל ממנו יוצאות מעבורות רבות לאיים רבים ויעדים נוספים בקרואטיה ואפילו לונציה שבאיטליה. בספליט גם נמל תעופה, ממנו יש טיסות סדירות בעונה גם לנתב"ג וכמובן טיסות פנים מיעדים שונים באירופה אם רוצים לשלב יעדים או לחסוך זמן נסיעה ברכב בתוך קרואטיה. 

ארמון דיוקלטיאנוס (Palazzo di Diocleziano), ספליט

ארמון דיוקלטיאנוס, ספליט
ארמון דיוקלטיאנוס בספליט

העיר העתיקה של ספליט ממוקמת בתוך ארמון. כלומר, הארמון נבנה קודם ואחר כך, לצידו ובתוכו נבנתה העיר ספליט. הארמון הינו קבוצת מבנים מהמאות השלישית והרביעית שנבנו על ידי הקיסר דיוקלטיאנוס ששימשו לו כמקום לגור בשארית חייו לאחר פרישתו מהקיסרות. הארמון נחשב בעל מימדים גדולים במיוחד (שטח של כ- 30 דונמים) ורובו נשתמר בצורה טובה עד היום. הארמון נבנה על רצועת חוף המשמשת כיום טיילת של העיר ספליט. במרכזו נמצאת כיכר מלבנית המהווה את מרכז העיר העתיקה. מסביב לכיכר מוצבים עמודי גרניט בגובה של 5.25 מטרים המחוברים על ידי קשתות. בחלק הדרומי של הכיכר נמצא הפתח שהוביל אל מגורי הקיסר.

מעל הפתח הייתה בעבר כיפה שלא שרדה וכיום נמצא פתח מעוגל בתקרת המבנה. בשטח המתחם המבוצר הזה, ארמון דיוקלטיאנוס, נמצאים מגדל פעמונים, כנסיות, שווקים, מוזיאונים וגלריות, חנויות ובתי מגורים. אפשר למצוא מלונות קטנים או דירות להשכרה בתוך המתחם. ממש קצת כמו המשחק "מי שעומד מאחורי או מלפניי או מצדדיי…"  – כשעומדים במרכז הכיכר הזו, לכל מקום שפונים פוגשים פיסת היסטוריה שנשתמרה בצורה יפה. בכדי להמחיש לתיירים הרבים עוד קצת מהחיים של אז, מסתובבים אנשים הלבושים בבגדים תקופתיים, מדמים משחקי חרבות וכל זה כמובן בציפייה לתשלום מהצלמים. הארמון הוכרז כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו בשנת 1979.

מגדל הפעמונים של קתדרלת דומינוס הקדוש (Katedral Sv. Duje)

המגדל נבנה על המקום שבו שוכן המוזוליאום של דיוקלטיאנוס. העלייה למגדל הינה בתשלום. עולים מצד אחד ויורדים מן הצד השני בשל צפיפות הפתח. מומלץ לעלות למעלה, למרות התור, בכדי ליהנות מנוף משגע של כל העיר העתיקה, של רצועת החוף היפה עם הנמל ושל גבעת מריאן.

השער הצפוני ופסל הבישוף גרגורי מנין, ספליט

השער הצפוני של ארמון דיוקלטיאנוס, ספליט
השער הצפוני של ארמון דיוקלטיאנוב, ספליט

בחלקו הצפוני של הארמון ממוקם השער ששימש מעבר מארמון הקיסר אל העיר הקדומה של סלונה (Salona). מאחר ורק לקיסר ולבני משפחתו הייתה הרשות לעבור בשער זה הוא נקרא "שער הזהב". השער ממוקם בחומה מרשימה, גבוהה מאד, סביבה חגות ציפורים רבות וציוציהן נשמעים למרחוק. בהחלט מתאים לתפאורה של הסדרה "משחקי הכס" ואין פלא שיוצרי הסדרה בחרו בעיר ספליט ובארמון דיוקלטיאנוס לצלם את סצינות דנריס טרגריאן במירין (Meereen).

פסל הבישוף גרגורי מנין, ספליט
כף רגלו של פסל הבישוף גרגורי מנין

מחוץ לארמון, מול שער הזהב, נמצא פסל הברונזה המרשים בגודלו של האמן איוון משטרוביץ', שנבנה בשנת 1929. הפסל נבנה בדמותו של הבישוף גרגורי מהעיר נין. גרגורי נימסקי, בישוף קרואטי מהמאה ה- 10, היה הראשון שהתפלל בקרואטית ולא בלטינית כפי שהיה מקובל אז (ועד המאה ה- 16, אז הופצה הברית החדשה בשפות זרות). אצבעות רגלו השמאלית של הפסל מוזהבות בשל נגיעות של של אנשים המאמינים כי הדבר יביא להם מזל.

הגבעה מצפון לארמון ובית הקברות היהודי בספליט

ככה קוראים לגבעת מריאן: הגבעה מצפון לארמון. גבעה שמקצה ראשה נשקף נוף משגע על העיר העתיקה ועל אזור הנמל של ספליט. אנחנו טיפסנו על הגבעה (ברכב אולם אפשר גם ברגל לאורך שביל מסודר וגרם מדרגות ארוך) בשביל לבקר בבית הקברות היהודי. קהילה יהודית מפותחת עם כ- 400 אנשים הייתה קיימת בספליט עד לשואה. במהלך המלחמה, בין השנים 1940 – 1943 היה האזור נתון לשליטה איטלקית. האיטלקים אמנם לא הסגירו את היהודים ולא שלחו אותם למחנות אולם בית הכנסת נשרף בשנת 1942 והיהודים סבלו מביזה של רכושם. אלפי פליטים מאירופה הגיעו למקום ונוספו לחברי הקהילה היהודית אולם כאשר הגרמנים הגיעו לספליט בשנת 1943 הם שלחו את אלו שלא הספיקו לברוח ולהצטרף לפרטיזנים אל מחנות העבודה, משם לא חזרו רבים. 

בית הקברות היהודי בספליט

כיאה לקהילה יהודית, בית הקברות היהודי בספליט היה פעיל עד לפני תקופת המלחמה ונחשב לאחד מבתי הקברות החשובים ביוגוסלביה (עוד לפני שהייתה לקרואטיה בחלק הזה). המקום נבנה בשנת 1573 על ידי יהודים מגורשי ספרד ופורטוגל שהגיעו לספליט והתיישבו בה. בבית הקברות נמצאות עד היום מאות מצבות, על רובן הגדול השמות כתובים בעברית. מסביב לבית הקברות ישנה חומה ושער שהיה פתוח כשהגענו. בכניסה, כיאה לבתי קברות יהודיים, נמצא בית הלוויות שכיום הוסב למסעדה. הרבה אנשים שותים קפה טוב או אוכלים כשהם מביטים לנוף המשגע מבלי לדעת מה מסתתר מאחורי החומות. המילים החקוקות בקיר אומרות הכל – "צדוק הדין".

שלט בכניסה לבית הקברות היהודי בספליט
כיתוב מעל מבנה ששימש פעם כבית הלוויות בבית העלמין היהודי בספליט

המלצה על מסעדה טבעונית – קטנה וטעימה

מסעדה טבעונית בספליט Marta's Veggie Fusion
"Marta's Veggie Fusion" מסעדה טבעונית בספליט

המסעדה הקטנטונת ממש במרכז העיר העתיקה של ספליט, היא מסעדת הפיוז'ן של מרתה – "Marta's Veggie Fusion" ברחוב Kresimirov 8. אופציות מצויינות לארוחה מזינה וטובה באמת עם מנות צמחוניות וטבעוניות המתאימות לארוחת צהריים, להפוגה בין השיטוטים במרכז העיר העתיקה.

דוברובניק (Dubrovnik) – מחומות אבן ועד עולם פנטזיה

העיר העתיקה של דוברובניק
העיר העתיקה של דוברובניק עם גגות הרעפים הכתומים

עולם של פנטזיה

גם דוברובניק ידועה כאחד הלוקיישנים לצילום בסדרת הפנטזיה "משחקי הכס", בדומה לספליט, ובהחלט ברור למה. העיר העתיקה, מוקפת חומה מרשימה ביותר עם מגדלים ועם סמטאות צרות וציוריות למרגלותיה, והוכרזה כאתר מורשת עולמית על ידי אונסק"ו עוד בשנת 1979. 

אז איפה לישון?

הנוף ממרפסת הדירה שלנו בדוברובניק
הנוף ממרפסת הדירה שלנו בדוברובניק

דוברובניק צפופה יותר בתיירים שמגיעים גם דרך קרוזים, אולם החוכמה לדעתי היא לבקר בה אך לישון מחוץ לחומות העיר. קיימת תחבורה ציבורית בתדירות גבוהה שאוספת מכל היישובים הקטנים מסביב לדוברובניק ומגיעה עד לפתח העיר. אין צורך להתעסק עם חנייה וסחיבת מזוודות בתוך העיר. אנחנו ישנו בדירה עם לוקיישן מדהים. ממש על גדת לשון הים האדריאטי שחודרת ליבשה, בחלקה הצפוני של דוברובניק. כרבע שעה נסיעה באוטובוס מהדירה לעיר. אפשר לשחות או להסתכל על הדייגים או סתם לשבת על המרפסת וליהנות מנוף משגע. ממש במרחק הליכה מהדירה מצאנו מסעדה נהדרת, מסעדת בוגו (Konoba BoGo) עם מאכלי ים משובחים ואוכל קרואטי טעים טעים. מיקום נהדר עם תצפית ממש על שפת המים עושה את כל האווירה.

מסעדת Konoba BoGo ליד דוברובניק
מסעדת Konoba BoGo ליד דוברובניק

קצת היסטוריה

דוברובניק נוסדה כבר בתחילת המאה ה- 7 אולם רק עם הקמת הממלכה הסרבית-קרואטית-סלובנית ב- 1918 שונה שם העיר מרגוזה (Ragusa) לדוברובניק. העיר עברה לאורך ההיסטוריה כיבושים רבים ותהפוכות שלטוניות החל מהכיבוש הוונציאני, העות'מאני, האיטלקי ב- 1941 והגרמני עד לשחרורה ב- 1944 על ידי הפרטיזנים היוגוסלבים. דוברובניק הפכה לחלק מקרואטיה העצמאית רק ב- 1991. דוברובניק שוכנת בקצה הדרומי של המדינה ומוקפת גבעות והרים מצפון וממזרח. כיום היא למעשה מעין מובלעת של קרואטיה בתוך אזור בוסניה-הרצגובינה. העיר מנותקת גיאוגרפית מיתר המדינה על ידי לשון ים  הנשלטת על ידי בוסניה-הרצגובינה (בסמוך לעיר נאום, Neum). 

"מעלה המלך" (King's Landing)

"מעלה המלך", משחקי הכס בדוברובניק
מבט מחומות העיר דוברובניק לעבר הסמטאות. כאן עבר "מצעד הבושה" של סרסיי בסדרת הפנטזיה "משחקי הכס"
סצינות מתוך סדרת הפנטזיה "משחקי הכס"

דוברובניק הפכה כאמור למוקד עלייה לרגל עבור מעריצי הסדרה "משחקי הכס". "מצעד הבושה" של סרסיי ברחבי סמטאות העיר העתיקה זכור היטב למי שצפה אולם ללא קשר לצילומים, המדרגות המפוארות, המעוגלות, המובילות אל הכנסיה נראות בצורה מושלמת מתצפית על חומות העיר. גם המקום שבו הוחבאו הדרקונים של דאינריז טארגאריין, המכונה בסדרה "The House of the Undying", הוא בעצם מגדל מינצ'טה (Minceta Tower). המגדל הוא הנקודה הגבוהה ביותר בתוך העיר העתיקה של דוברובניק והגגות הכתומים של העיר הנשקפים משם הם מראה מרהיב. 

מגדל מינצ'טה, חומות העיר דוברובניק
מגדל מינצ'טה (Minceta Tower). המגדל הוא הנקודה הגבוהה ביותר בתוך העיר העתיקה של דוברובניק

חומות העיר

החומה מקיפה את העיר באורך של כשני קילומטרים, עם חמישה מבצרים מפוזרים לאורכה וארבעה שערים. שניים מהם מובילים ליבשה ושניים מהם מובילים לנמל העיר. במקומות מסוימים גובה החומה יכול להגיע לכ- 25 מטרים. בחלק הנושק לים, עוביה של החומה הוא בין 4 ל- 6 מטרים של בידוד. ניתן לעלות אל החומות העתיקות של העיר ואף מומלץ מאד. שער פילה הוא בעצם מערכת של שערים מוגנים על-ידי מבצר בוקאר בצידה המערבי של העיר.

על חומות העיר העתיקה דוברובניק
על חומות העיר העתיקה דוברובניק

אחרי שעוברים את שער פילה הפנימי יש נקודת גישה לטיפוס אל חומות העיר. הטיפוס הוא בתשלום. אורך ההקפה הוא בין שעה לשעתיים. תלוי בקצב ההליכה, כמה צפוף וכמה עוצרים לצלם (אנחנו עצרנו הרבה!). אפשר לשתות בירה מצננת, קפה או לאכול גלידה בבית הקפה אותו תמצאו על החומה. לאורך החומה יש מספר נקודות יציאה שניתן לחזור מהן לתוך העיר עצמה. בשל הצפיפות בחודשי הקיץ, מומלץ להגיע מוקדם בבוקר או לחילופין כשעה-שעתיים לפני שעת הסגירה. אז תוכלו גם ליהנות משעת ה- "Golden Hour" של שקיעה מדהימה.

מדרחוב סטרדון (Stradun) והמזרקה הגדולה של אונופריו (Onofrio)

מדרחוב סטרדון
סמטאות העיר דוברובניק
מדרחוב סטרדון (Stradun)

מחומות העיר אפשר כאמור לראות את כל נקודות העניין. מומלץ לטייל לאורך הרחוב הראשי של העיר העתיקה שנקרא סטרדון. המדרחוב רחב ומלא בחנויות מעוצבות, בבתים מהמאה ה- 17, חנויות מזכרות מסעדות ובתי קפה רבים. 

תיירים למרגלות המזרקה הגדולה של אונופריו, דוברובניק
תיירים למרגלות המזרקה הגדולה של אונופריו (Onofrio)
המזרקה הגדולה של אונופריו
המזרקה הגדולה של אונופריו, דוברובניק
המזרקה הגדולה של אונופריו (Onofrio)

המזרקה המעוגלת היא אחד מהמבנים המפורסמים בעיר. היא הוקמה בשנת 1438 על מנת לספק (יחד עם מזרקה נוספת) את מקור המים לתושבי העיר. המזרקה תוכננה על ידי הארכיטקט האיטלקי פייטרו די-מרטינו. המים הזורמים במזרקה מגיעים מנהר במרחק של כ- 11 קילומטרים מהעיר. 

הקתדרלה של דוברובניק 

נבנתה על שרידיה של בזיליקה שנהרסה ברעידת אדמה מהמאה ה- 6. היא נבנתה בין המאות 12-14 בסגנון בארוקי. הגענו אלינו בשעות הערב והיא הייתה מרשימה מאד עם התאורה המיוחדת עליה והויטראז'ים שבחלונותיה. בתוך הקתדרלה מצויות יצירות אמנות של אמנים איטלקיים מהמאות ה- 16-18.

הקתדרלה של דוברובניק
הקתדרלה של דוברובניק

העיר קאבטאט (Cavtat)

שקיעה בעיר קאבטאט, ליד דוברובניק
שקיעה בעיר קאבטאט

אל העיר קאבטאט הגענו לאחרי הצהריים של מנוחה, הרמת כוסית (קוקטייל לצד בירה לצד שוקו חם), לראות את אחת השקיעות היפות שראינו. רבע שעה נסיעה דרומית לדוברובניק נמצאת עיירה קטנטונת, עם נמל יאכטות קטן וחוף עם מים צלולים. בכניסה לעיירה נמצא מגרש חנייה גדול, הממוקם בקרבה לטיילת הקטנה עמוסת בתי קפה. מיקום מצויין לשקט ושלווה אחרי דוברובניק. קאבטאט יכולה בהחלט להיות אופציה טובה ללינה בסמיכות לדוברובניק. הריביירה הקרואטית משופעת בערים יפות ובקסם של יופי ושלווה. בהחלט יעד נהדר לבילוי של בין 3-4 ימים וגם עד שבועיים ויותר. תוכלו לחבר את הפוסט הזה עם הפוסט הקודם על חלקה הצפוני של הריביירה הקרואטית – זאדאר ושיבניק, ואולי כמוני להתאהב בה ממבט ראשון.

החופשה החלומית שלנו בריביירה הקרואטית
שקיעה בעיר קאבטאט
מרימים כוסית בקאבטאט
שלט רחוב, קרואטיה
קרואטיה מלאת חיים

רוצים לקבל עדכונים על פוסטים חדשים, הזמנות למסעות בעולם או אולי לקבל השראה?

הרשמו ואני מבטיחה להיות בקשר

מייל ראשון אמור להגיע אליכם אחרי שתכניסו כאן את הפרטים שלכם. אם אתם לא רואים, אנא בדקו שלא הגיע לדואר ספאם