אחת הסיבות הראשונות שרציתי לבקר באתונה הייתה לבקר באקרופוליס. המון מקומות קסומים לחופשת בטן-גב, המון ערים צבעוניות ותוססות עם אמנות רחוב משגעת אבל אקרופוליס אחד. האקרופוליס, "העיר העליונה", זו שכולם נושאים עיניים אליה, הקרובה לאלים, העוצמתית… ללא ספק בראש רשימת ה"אטרקציות באתונה".

הפרתנון באקרופוליס באתונה
הפרתנון על גבעת האקרופוליס באתונה

הגעתי לאתונה, טיפסתי על מדרגות השיש הגבוהות של האקרופוליס, עמדתי מול שרידי הפרתנון, שנבנה באמצע המאה החמישית לפנה"ס כהודיה לאלה אתנה, מול פסגת הארכיטקטורה היוונית ובהחלט הרגשתי את העוצמה. את גודל המעמד. אחרי הביקור הראשון באתונה, הבנתי שהתקופה המודרנית הביאה לצמיחתם של אקרופוליסים נוספים, אקרופוליסים חדשים, מודרניים באתונה.

חופשה אורבנית - ביקור באקרופוליס, אתונה
העמודים היוניים בפרתנון

אטרקציות באתונה – אקרופוליס חדש

שני מבנים ארכיטקטוניים מרשימים מאד בעיני נבנו בעשור וקצת האחרונים באתונה. מבנים בעלי ארכיטקטורה מרשימה, המבוססים על שימור העבר עם פרשנות לעתיד. שני המבנים הם בעלי קשר עם סביבתם העירונית, צמחו בתוכה ומשמשים נדבכים תרבותיים חשובים ביותר למורשת היוונית. אני מדברת כמובן על מרכז התרבות החדש על שם "סטברוס ניארכוס" ועל מוזיאון האקרופוליס. 

תעלת המים במרכז סטברוס ניארכוס, אתונה
תעלת המים המחברת את הים עם מרכז התרבות החדש "סטברוס ניארכוס"

מרכז התרבות החדש על שם "סטברוס ניארכוס"  (Stavros Niarchos Foundation Cultural Center) 

האקרופוליס המודרני החדש של אתונה היא בהחלט הגדרה מתאימה בעיניי למרכז התרבות החדש ״סטברוס ניארכוס״ שנפתח בעיר בשנת 2017. המרכז תוכנן על ידי האדריכל האיטלקי רנזו פיאנו, המתפאר בתכנון מבנים ידועים כמו מרכז פומפידו בפריז.

המרכז ממוקם בשכונת קליתאה (Kallithea), כ- 4 קילומטרים דרומית למרכז העיר אתונה, באזור בו נשארו מגרשי חנייה גדולים מפרויקט המשחקים האולימפיים משנת 2004, על שטח של 170 דונמים. החזון בהקמת המבנה היה יצירת מרחב הפתוח לכולם, בו לכל אחד יש גישה חופשית להשתתפות בשלל פעילויות ואירועים תרבותיים, חינוכיים, אתלטיים, סביבתיים ופנאי.

הנוף ממרכז סטברוס ניארכוס, אתונה
התצפית מגג הסיפרייה לעבר הים

מי היה סטברוס ניארכוס?

המרכז נקרא על שמו של טייקון הספנות היווני סטברוס ספירו ניארכוס (1909-1996) שנולד באתונה למשפחה עשירה, למד והתחנך בבתי הספר הפרטיים הטובים ביותר באתונה, הצטרף לעסק המשפחתי ופיתח את ענף שילוח הסחורות בחברה המשפחתית. חברת השילוח הבינלאומית שהייתה ברשותו הפעילה בשיאה יותר מ- 80 מכליות נפט שהביקוש להן עלה מאד בשנת 1956 לאחר משבר תעלת סואץ שהגדיל באופן משמעותי את הביקוש. ניארכוס הפך למיליארדר ועם מותו בשנת 1996 הוערך הונו בשווי של 12 מיליארד דולר. הוא הותיר 20% מהונו לקרן נאמנות צדקה שתוקם על שמו. ואכן, מרכז התרבות הוקם מכספי הקרן בעלות כוללת של 630 מיליון דולר. במרכז שוכנים הספרייה הלאומית של יוון והאופרה הלאומית היוונית והקרן ממשיכה לתת מענקים גדולים על מנת ליישם אירועים ציבוריים בחינם.

הסיפרייה במרכז התרבות החדש באתונה
תלמידים בסיפריית מרכז התרבות החדש באתונה

מרכז התרבות

מרכז התרבות הועבר לבעלות המדינה היוונית ב- 23 בפברואר 2017 ומאז הוא משדר סצינה לגמרי מיוחדת ושונה בנוף האתונאי. החשיבה האדריכלית שעמדה מאחורי בניית המרכז מציגה, בגאונות לדעתי, חיבור חזותי ופיזי עם הסביבה, יוצרת רצף ויזואלי בין העיר לים, שהיה ועודנו אחד השחקנים החשובים בכלכלת העיר. מגג מבנה הספרייה ניתן להשקיף למפרץ פאלירו מצד אחד ולאקרופוליס מן הצד השני.

מרכז התרבות החדש "סטברוס ניארכוס" - אקרופוליס חדש באתונה. אולם האופרה
חדר חזרות מוזיקה אקוסטי

האדריכל רנצו פיאנו מייצג בבניין את העוצמות היווניות של העידן המודרני השמות דגש על קיימות, אקולוגיה ושימור. תעלת מים ארוכה המקשרת בין המרכז לים מהווה אלמנט עיצובי אך משמשת גם כאמצעי נגד שטפון. הגג המכסה את המבנה משמש כחופה ענקית, עליה לוחות עם תאים פוטו-וולטאיים, ההופכים את הספרייה ובית האופרה להיות עצמאיים מבחינה אנרגטית לאורך שעות הפתיחה. 

מרכז התרבות החדש "סטברוס ניארכוס" - אקרופוליס חדש באתונה. אולם האופרה
האגורה

מה במרכז התרבות?

המרחב הציבורי שנוצר בין בניין הספרייה לבניין האופרה מרמז על המבנה היווני ההיסטורי ונקרא "אגורה", בה נערכו המפגשים הציבוריים והיא שכנה למרגלות האקרופוליס. בדומה לאקרופוליס, שייצג את שיא התרבות של העת העתיקה, גם כאן שוכנים זה לצד זה יסודות התרבות וההשכלה המהווים את החברה היוונית המודרנית. אגף האופרה המורכב משני אודיטוריומים (האחד עם 1400 מושבים והשני עם 450 מושבים) מציג תכנית עשירה של אמנות, מוזיקה, אופרה ומחול. הספרייה, מכילה כ- 3 מיליון ספרים המסודרים במבנה של קומות היוצר מגדל המוליך את המבקרים במבטם למעלה, בדומה למבט הנישא לעבר האקרופוליס, משמש כמקום ללימוד ושימור התרבות. מבנה הספרייה הינו מבנה זכוכית הנראה למרחוק, מעין מגדלור המושך אליו, בדיוק כמו האקרופוליס.

סיורים: עוד במתחם נמצא גן רחב ידיים ותצוגה של 59 מזרקות מרקדות היוצרות תצוגת אור מיוחדת לאורך כל שעות היום. בכל יום בשעה עשר בבוקר מתקיים סיור בן 90 דקות בשפה האנגלית. הסיור הוא בחינם אבל דורש הרשמה מראש כיוון שמספר המבקרים בסיור עומד על 25. הרשמה לסיור כאן.

איפה ממוקם: Leof. Andrea Siggrou 364, Kallithea 176 74, Athens

מוזיאון האקרופוליס 

מוזיאון האקרופוליס, אטרקציות באתונה
מוזיאון האקרופוליס

הנצחת היסטוריה אתונאית מתועדת של 3400 שנים במבנה מודרני במאה ה- 21 מהווה אתגר ארכיטקטוני עצום. מוזיאון האקרופוליס שנחנך בשנת 2009 לאחר עשרות שנים של תכנונים שונים, הינו מבנה ארכיטקטוני מרשים, בית לעתיקות רבות שנמצאו באקרופוליס. המוזיאון בנוי בשיח עם מבנה האקרופוליס עצמו וממוקם סמוך מאד לקצה הדרום-מזרחי של האקרופוליס. דרך קירות הזכוכית של המוזיאון נשקפת חזיתו הדרומית של האקרופוליס עם מקדש הפרתנון בראשו.

מוזיאון האקרופוליס, אטרקציות באתונה
מבקרים במוזיאון האקרופוליס

פסגת האדריכלות היוונית מהמאה החמישית לפני הספירה קיבלה פרשנות עכשווית, מודרנית, על ידי האדריכל השווייצרי ברנרד טשומי, בסיועו של היווני מיכאל פוטיאדיס. השימוש בחומרים כמו בטון חשוף, זכוכית, מתכת, וריצופי שיש כהה ובהיר, יוצרים עניין ושיח עם עמודי השיש העוצמתיים של האקרופוליס. 

מוזיאון האקרופוליס, אטרקציות באתונה
הטיפוס לקומה העליונה במוזיאון כמוה כטיפוס לאקרופוליס

מה במוזיאון?

בקומה הראשונה של המוזיאון מוצגים שרידים שהתגלו מהתקופה הקדומה יותר, בעיקר כלי חרס. הקומה השנייה מוקדשת למבנה האקרופוליס בתקופה של המאה השישית לפנה"ס ואילו הקומה העליונה הינה הקומה המרשימה ביותר לטעמי, המוקדשת לפרתנון. חמש מפסלי הקריאטידות, עמודים אדריכליים מפוסלים בדמות אישה, מוצגים במוזיאון (הפסל השישי מצוי במוזיאון הבריטי) וניתן להתבונן בהם מקרוב ומכל הכיוונים (הפסלים הנמצאים באקרופוליס הינם העתקים של הפסלים המקוריים). העלייה לקומה השלישית של המוזיאון מתכתבת עם העלייה לפרתנון עצמו וההקבלה נהדרת בעיניי.

מוזיאון האקרופוליס, אטרקציות באתונה
מבט מהקומה העליונה במוזיאון לעבר הפרתנון

שטח התצוגה של 14,000 מ"ר במוזיאון הוא התכתבות מרתקת עם אדריכלות המקדשים היווניים של אתונה ובראשם האקרופוליס. ניתן להקיף את הקומה העליונה של המוזיאון מבפנים, ולהסתכל בתבליטים שהקיפו את הפרתנון, הממוקמים במוזיאון על גבי עמודים מעל גובה העיניים, המצריך את הצופים לשאת עיניים למעלה בדומה לחוויה הביקור באקרופוליס (אם כי בפרתנון הוצבו התבליטים בגובה רב והצופים לא הצליחו לראות את הפרטים הקטנים). עצם פתיחת מוזיאון האקרופוליס נתנה משנה תוקף לממשל היווני בתביעה כנגד ממשלת בריטניה להחזרת תבליטי השיש הרבים ופסל הקריאטידה המצויים בתצוגה במוזיאון הבריטי.   

איפה ממוקם: 15 Dionysiou Areopagitou Street, Athens 11742

שני המבנים החדשים הללו באתונה, בהחלט מחזקים את הכינויי שדבק בה כעיר מיוחדת ומפתיעה. אני מזמינה אתכם לקרוא עוד על החוויות שלי מהעיר, על סיור קולינרי משגע ועל מלונות הבוטיק הששוים שיש לעיר להציע. בואו טיילו איתי:

אתונה – חופשה אורבנית בבירה היוונית

מוסקה, סופלקי ואוזו – על קולינריה ים תיכונית משובחת באתונה

על עיצוב ואווירה – מלונות בוטיק באתונה

מלונות מומלצים באתונה – המשך הרשימה השווה

הפרתנון, אתונה
הפרתנון על האקרופוליס

רוצים לקבל עדכונים על פוסטים חדשים, הזמנות למסעות בעולם או אולי לקבל השראה?

הרשמו ואני מבטיחה להיות בקשר

מייל ראשון אמור להגיע אליכם אחרי שתכניסו כאן את הפרטים שלכם. אם אתם לא רואים, אנא בדקו שלא הגיע לדואר ספאם