אמנות רחוב גרפיטי באתונה
אמנות רחוב גרפיטי באתונה

אמנות רחוב זה אחד מהדברים שאני אוהבת לראות כשאני מטיילת ברחובות. לפעמים פרצוף גדול או כתם צבע מפתיע אותי מאחורי הפינה, כשלא ציפיתי לזה ולפעמים אני הולכת במיוחד בעקבות הכשרונות העולים בעולם אמני הרחוב והגרפיטי בערים שונות (תוכלו לקרוא למשל על הקירות של גלאזגו). כשהגעתי לאתונה בפעם הראשונה הופתעתי לראות שהעיר מרוססת כולה. כתובות, ציורים ושאר ריסוסים לא מובנים המכסים כל מבנה בעיר, גם אם הוא מהמאה הקודמת. אמנות רחוב, גרפיטי באתונה… עולה מייד השאלה – האם כל מי שמצייר על הקירות הוא אמן? מרבית הגרפיטי אינם יפים לכשעצמם ומשרים אווירה ראשונית של הזנחה וכאוס אולם באתונה למדתי לראות את הייחוד שבמכלול. אמנות הרחוב והגרפיטי באים בהרמוניה עם הצבעוניות של האנשים, עם הרחובות השמחים והתוססים, עם הישירות של העם היווני. ככל שנמצאים יותר באתונה לומדים לקבל את הצבעוניות, זו המיקרית לצד זו המתוכננת, כחלק מקיסמה של אתונה.

אמנות רחוב גרפיטי באתונה
אמנות רחוב בכל פינה באתונה

מה זה גרפיטי?

הגרפיטי הוא כל כתובת אותיות וסמלים הנעשית מתוך כוונה להביע רצון כלשהו, עמדה, דעה או ביטוי עצמי. מקור המילה הוא בשפה היוונית, במילה "גרפאין" (γραφειν), שפירושה "לכתוב".

אמנות רחוב גרפיטי באתונה
כיתובים וציורים זה לצד זה

אמנות רחוב גרפיטי באתונה

סיור גרפיטי באתונה - Alternative Athens
שכבות של גרפיטי

גרפיטי החל להתנוסס על קירות מבנים ברחובות אתונה כמו במקומות שונים בעולם כדי להביע מחאה חברתית או פוליטית. גרפיטי כונדליזם שלא משתמע לשתי פנים. בתחילת שנות האלפיים הגיעו ליוון פליטים רבים שראו בה כשער הכניסה לאירופה. מספר האנשים מהמעמד הסוציו-אקונומי הנמוך גדל משמעותית, הפגנות רבות נערכו ברחובות ו"על הדרך" אנשים ריססו את דעותיהם והוציאו את תסכוליהם בכתמי צבע. גרפיטי בשם חופש הביטוי באתונה הופיע בכל מקום לאחר שיא המשבר הכלכלי החמור שהיה בשנת 2008. הרשויות החלו במתן חסויות ומימון גרפיטי מוזמן על ידי אמנים מקומיים במטרה לצמצם את שטחי הגרפיטי, לצמצם את התופעה של ריסוס בכל מקום ואולי אף לנסות ולהפוך את הגרפיטי למוקדי עניין תרבותיים. 

סיור אמנות רחוב, גרפיטי באתונה

סיור בלוגריות באתונה - יוניק בוטיק
מזהים מישהו?

אפשר כמובן להסתובב ברחובות ולספוג את אווירת הגרפיטי בכל פינה. אפשר להגיע לשכונות בהן יש ריכוז גבוה של גרפיטי כמו באזור העלייה משכונת הפלאקה לאזור הבתים הלבנים של אנפיוטיקה, או בשכונות פסירי וגאזי הצבעוניות. ואפשר גם להשתתף בסיור אמנות רחוב וגרפיטי. זו הדרך הטובה ביותר להיחשף לעבודות האמנות הטובות ביותר, לשמוע את ההסברים והמניעים מאחורי הציורים, להבין את הרקע לעשייה ובכלל, להגיע לשכונות ומקומות שלא הייתם מגיעים לבד. אחת החברות המובילות לסיורים באתונה היא חברת "אתונה האלטרנטיבית" (Alternative Athens), עם מגוון של סיורים, ביניהם סיור לאמנות רחוב וגרפיטי באתונה. החברה הוקמה בשנת 2013 במטרה להראות למבקרים את יוון האמיתית, האותנטית ואת אורח החיים של המקומיים. המדריכים בחברה מתקבלים לעבודה לפי מידת הידע שלהם על אתונה ומידת הפתיחות והידידותיות שלהם. אנחנו טיילנו עם ניקו, אמן יוצר בעצמו, חי ונושם את אתונה ומספר על אמני הרחוב באהבה גדולה וידע רב. מומלץ ביותר. 

צילומים שאספתי בדרך

ובגלל שאין טוב ממראה עיניים, מוזמנים להכיר מעט מאמני הגרפיטי המובילים באתונה, שמרבית ציוריהם מוזמנים כיום מטעם הרשויות העירוניות. מזמינה אתכם לראות את כל העושר הצבעוני הזה בסרטון שהכנתי.

האמן WD 

אמן בינלאומי שחי ופועל באתונה, מכונה "WD". הוא נולד וגדל בבאלי שבאינדונזיה והחל את דרכו כאמן רחוב בשנת 2000. השתתף בפסטיבלי אמנות רחוב בעולם וקצר הכרה והערכה רבים. הוא מאמין גדול בחופש הביטוי ללא גבולות ובהחלט מיישם זאת בציוריו הגדולים. אחד מציורי הקיר המפורסמים ביותר באתונה נעשה על ידי WD בשנת 2015 נקרא "התקווה מתה אחרונה", המתאר את המצב העגום שנגרם בגלל המשבר הכלכלי.

סיור גרפיטי באתונה - Alternative Athens
WP – "Hope Dies Last", Athens Greece 2015

האמן INO

בפעם הראשונה שראיתי גרפיטי של אינו היה בחלל המדהים של מלון ארגון (Ergon House Hotel). מיד בכניסה משמאל, על קיר בגובה שתי קומות, מתנוססת אחת מהדמויות אותן אינו מצייר, בצבעים של שחור-לבן וכל האפורים באמצע. לפעמים הוא משתמש בכתם צבע כחול. זהו סימן ההיכר שלו. עבודותיו העוצמתיות של אינו מתנוססות על קירות גדולים רבים ברחבי אתונה ובדרך כלל הם מעבירים פרשנות או מסר על המצב הפוליטי והתרבותי. רבות מעבודותיו מוזמנות על ידי הרשויות וניתן להן מקום של כבוד בנוף העירוני האתונאי.

אמנות רחוב וגרפיטי באתונה - המונה ליזה INO
INO – העיניים של מונה ליזה
אמנות רחוב וגרפיטי באתונה - הסעודה האחרונה INO
INO – הסעודה האחרונה

האמן המבס (Hambas)

אנטוניוס המבס הוא אמן יווני שהחל את דרכו האמנותית ביוון ואחר כך בניו-יורק. בשנת 2015 הוא החל לעסוק באמנות רחוב, לצייר גרפיטי על קירות אתונה. הוא מצייר אובייקטים מציאותיים ובני אדם אך גם תמונות סוריאליסטיות יותר. העבודות שלו מעוררות שאלות רבות ורבדים עמוקים לדיון. חלק מעבודותיו ניתן למצוא בשכונת פסירי, בסמטה שכל קירותיה נצבעו בצבע כחול ועליהן עבודות גרפיטי של מספר אמנים. סמטה עם היסטוריה מפוקפקת של בתי בושת ששינתה פניה ומנסה לשוות לה מראה עדכני וצבעוני יותר.

סיור גרפיטי באתונה - Alternative Athens
הלב של Hambas

האמן בילי ג'י (Billy Gee)

בילי ג'י הוא אחד מאמני הרחוב הידועים באתונה ומוכר מאד גם בשל היותו אחד הסקייטרים המובילים בעיר. עבודות האמנות שלו הופיעו במוזיאונים שונים באתונה וכיום גם על קירות ברחבי העיר. העבודה אולי המפורסמת ביותר שלו, אייקונית ממש, היא של הכלב לוקניקוס (Loukanikos), הידוע גם בכינויו "כלב המהומות". כלב רחוב שהתלווה למפגינים נגד השלטון בתקופת המשבר הכלכלי. הוא היה מוכר וידוע לכל דרי הרחוב. בילי ג'י הכיר את הכלב שהיה מצטרף אליו להחלקות על הסקייטבורד בכיכר סינטגמה. הכלב מת כשבילי ג'י היה בבלגיה וכשחזר החליט להנציח את דיוקנו על אחד מקירות העיר. מטרתו הייתה אמנות ציבורית שמאחדת את הקהילה. 

אמנות רחוב וגרפיטי באתונה
הכלב Loukanikos של Billy Gee

הגרפיטי באתונה הוא באמת משהו יוצא דופן בכמויות ובאינטנסיביות שלו ביחס לבירות אירופאיות אחרות והוא מתפתח במהירות. בכל ביקור חדש בעיר אני רואה עבודות חדשות. לא כולן גדולות, בגובה כמה קומות. יש הרבה כאלו קטנות, נחבאות בפינות ומרגשות בגילויי שלהן. 

סיור גרפיטי באתונה - Alternative Athens
אחד מציורי הקיר האייקוניים של אתונה

המשיכו לטייל איתי באתונה ובואו לגלות עוד סיורים משגעים:

על סיור קולינאי באתונה – מוסקה, סופלקי ואוזו – על קולינריה ים תיכונית משובחת

סיור עיצוב עירוני בסטואות של אתונה – חופשה אורבנית בבירה היוונית

על האקרופוליסים של שנות ה- 2000 – מבנים ארכיטקטוניים באתונה – על אקרופוליס חדש באתונה

וכמובן המלצות על מלונות בוטיק באתונה עם עיצוב ייחודי – על עיצוב ואווירה – מלונות בוטיק באתונה, ו- מלונות מומלצים באתונה – המשך הרשימה השווה

סיור בלוגריות באתונה - יוניק בוטיק
הצבעוניות של אתונה

רוצים לקבל עדכונים על פוסטים חדשים, הזמנות למסעות בעולם או אולי לקבל השראה?

הרשמו ואני מבטיחה להיות בקשר

מייל ראשון אמור להגיע אליכם אחרי שתכניסו כאן את הפרטים שלכם. אם אתם לא רואים, אנא בדקו שלא הגיע לדואר ספאם