שמורת פליטביצה, מבט מהכניסה לשמורה
שמורת פליטביצה. מבט מהכניסה לשמורה

שמורת פליטביצה (Plitvička) – איפה ממוקמת?

האגמים העליונים בשמורת פליטביצה
האגמים העליונים בשמורת פליטביצה

שמורת הטבע פליטביצה היא הפארק הלאומי הגדול ביותר בקרואטיה. חלום קסום בטורקיז ומנגינת פכפוך מים. כך בדיוק אפשר לתאר את המקום העוצמתי אליו הגענו בביקור בקרואטיה. השמורה ממוקמת באזור ההררי של קרואטיה, בין רכס הרי מאלה קפלה (Mala Kapela) לבין רכס הרי ליצ'קה פליישביצה ( Lička Plješevica).  במרחק כשעתיים ברכב מעיר הבירה זאגרב (Zagreb) וכשעה וחצי מהעיר זאדאר (Zadar) הממוקמת על קו החוף של צפון הריביירה הקרואטית (על חופשה בזאדר ובשאר הריביירה הקרואטית תוכלו לקרוא כאן). בשנת 1949 הוכרז המקום כגן לאומי ראשון של קרואטיה ובשנת 1979 נכנסה השמורה לרשימת המורשת העולמית של אונסק"ו. האגמים בשמורה ניחנו בצבעים עזים בגוונים של טורקיז-ירוק-כחול. הצבעוניות של האגמים משתנה בהתאם להרכב המים ולשבירת האור בשעות השונות במהלך היום. 

אז איפה ישנים?

העיירה סלוני (Slunj)

בשמורה ישנם מספר מקומות אירוח אולם אנחנו בחרנו לישון בעיירה הקטנה סלוני (Slunj), הממוקמת כחצי שעה נסיעה מהכניסה הצפונית של שמורת פליטביצה. דירה חדשה, חמודה מאד ומאובזרת במיקום מצויין. במרחק אידיאלי משמורת הטבע פליטביצה, מתאים ביותר לשינה בלילה שלפני על מנת להגיע לשמורה מוקדם בבוקר המחרת או להגיע בסיום יום הטיול בשמורה בדרך צפונה לזאגרב הבירה. בבוקר ניתן לקנות לחמניות טריות במאפייה קרובה ולהצטייד לפיקניק בשמורה.

העיירה רסטוקה (Rastoke)

הגשר מעל העיירה רסטוקה, ליד שמורת פליטביצה
הגשר מעל העיירה רסטוקה

בסמוך לעיירה סלוני נמצאת העיירה הציורית רסטוקה (Rastoke) הממוקמת מתחת לגשר. ממליצה להגיע ולטייל בה כשעה לפני השקיעה. הבתים ממוקמים לצידי ומעל נחלים זורמים ומפלים קטנים ונחמד לטייל ביניהם. במקום יש טחנת קמח ישנה וניתן לעשות מסלול הליכה קצר לאורך הנחל המרכזי. מי שמגיע למקום בזמן לארוחת צהריים או ערב, ממליצה על ארוחת טובה במסעדת פטרו (Petro). דגים טריים ושאר מאכלי בשר וירקות מקומיים. למסעדה כמה פינות ישיבה, חלקן ממש על הנחל. לשבת מעל נחל זורם, לשמוע את פכפוך המים וליהנות מארוחה טעימה.

שמורת פליטביצה – פארק לאומי עצום בגודלו

המפלים בשמורת פליטביצה
המפלים בשמורת פליטביצה

מה נמצא בשמורת פליטביצה?

השטח הכולל של שמורת פליטביצה הוא כ- 295 קמ"ר. רובו המכריע של שטח השמורה מכוסה בצמחיית יער וחלקים קטנים יותר מכוסים בעשבים. החלק המתוייר ביותר והמרשים ביותר בפארק, אזור האגמים והמפלים, מהווה פחות מאחוז אחד מכל שטח הפארק. יש בשמורה מערכת של 16 אגמים (בשטח כולל של כ- 2 קמ"ר). 12 אגמים עליונים שנוצרו על גבי סלעי דולומיט אטומים. האגמים האלו גדולים יותר ובעלי חופים טבעיים. לעומתם, ארבעת האגמים התחתונים, נוצרו על גבי סלע גיר חדיר, ששכבות ממנו יצרו משקעים שנערמו זה על גבי זה ובעזרת אצות, טחב וחיידקים, נוצרו סכרים בין האגמים התחתונים. תהליך זה המביא לבניית המחסומים היוצרים את האגמים הכל כך מיוחדים, הוא ייחודי למקום. במתחם האגמים ישנם למעלה מ- 90 מפלים כאשר הגדול והמרשים מביניהם נמצא בחלק התחתון של האגמים התחתונים.

מתי לבקר בשמורת פליטביצה?

שמורת הטבע פליטביצה, קרואטיה
הטורקיז הדומיננטי בשמורת פליטביצה

קחו בחשבון שהשמורה היא אחת האטרקציות המתויירות ביותר ולעיתים ישנם תורים ארוכים בכניסה לשמורה, בתור לשיט או לאוטובוס האוסף בסיום אחד המסלולים. אולם לעיתים ישנן הפתעות (כמו שהייתה לנו בחודש יולי אולי בגלל כמה טיפות גשם שהרתיעו את ההמונים) ולא תצטרכו להצטופף. רצוי להצטייד במעיל גשם דק למקרה שמחליט לטפטף פתאום גם בעונה החמה והיבשה. כמובן שרצוי גם להצטייד בנשנושים המתאימים לפיקניק בצידי הדרך (בשמורה ישנם רק שני מקומות בהם ניתן לקנות אוכל/שתייה ושירותים). שמורת פליטביצה פתוחה לאורך כל ימות השנה והנופים בה משתנים בהתאם לעונת השנה כמובן – מהכל לבן ומפלים קפואים בשיא החורף, עד לתפאורה כתומה בתקופת השלכת בסתיו או טורקיז-ירוק משגע בעונת הקיץ. לכל עונה היופי שלה. ממליצה להגיע לבקר כמה פעמים לפני שבוחרים את המראות המועדפים.

אנשים מטיילים בשמורת פליטביצה
שבילי הליכה בשמורת פליטביצה

קצת היסטוריה – תקרית אגמי פליטביצה

בשנת 1991 החלה מלחמת העצמאות של קרואטיה, במאבק החמוש הראשון, שהחל בהשתלטות לאומנים סרבים על משרדי הנהלת פארק פליטביצה, מאבק שבסופו של דבר הוביל להתפלגותה של קרואטיה מיוגוסלביה. הפארק הוחזק על ידי הרפובליקה הסרבית עד שנת 1995, בה שוחרר על ידי הצבא הקרואטי, לא בלי נזקים לפארק. אונסק"ו הכריז על אזור האגמים כאתר בסיכון ורק בשנת 1998 בוטלה ההכרזה על אזור בסיכון לאחר מאמצים רבים של ממשלת קרואטיה בפינוי המוקשים שהוטמנו באזור.

מסלולי הליכה בשמורת פליטביצה

גשרי עץ בשמורת פליטביצה
מי הטורקיז בשמורת פליטביצה

לפארק הלאומי פליטביצה יש שבעה מסלולים להציע למבקרים בו, עם שתי כניסות מוסדרות. הצפונית יותר היא כניסה מספר 1, ממנה יוצאים ארבעה מסלולים, והכניסה הדרומית , מספר 2, ממנה עוד שלושה מסלולים. הכניסה לפארק היא בתשלום, עם חניות מוסדרות לרכבים (גם כן בתשלום) ליד כל אחת מהכניסות. מומלץ להגיע בשעות הבוקר המוקדמות כדי להימנע מתורים ארוכים וליהנות משבילי הליכה פחות עמוסים.

שייט באגם בשמורת פליטביצה
שיט באגם בשמורת פליטביצה

המסלולים היוצאים מהכניסה הצפונית (מספר 1) 

  • מסלול A – המסלול הקצר והפופולרי ביותר בשמורה. מסלול אל האגמים התחתונים. המסלול עצמו מישורי פרט לירידה לתחילתו וטיפוס בסיומו.
  • מסלול B – מסלול הכולל את מסלול A עם תוספת של שיט בשמורה. המסלול עורך כ- 3-4 שעות הליכה.
  • מסלול C – המסלול הממצה ביותר בשמורה הכולל את האגמים התחתונים, שיט באגם הגדול והליכה לאורך האגמים העליונים. מסלול מעט יותר מאתגר עם טיפוס לאורך המפלים העליונים. מסלול שאורך כ- 5-6 שעות. בסיום המסלול חוזרים באוטובוסים של השמורה עד לכניסה הצפונית ממנה התחלתם את המסלול.
  • מסלול K – הוא המסלול הארוך ביותר (19 ק"מ) המקיף את השמורה וחלקו עובר דרך אזורים מיוערים. מתאים למיטיבי לכת.
שמורת פליטביצה, בחרנו ללכת במסלול C
בחרנו ללכת במסלול C

המסלולים היוצאים מהכניסה הדרומית (מספר 2)

הינם בעקרון מסלולים הופכיים לאלו היוצאים מהכניסה הצפונית.

  • מסלול E – הופכי למסלול B הלוקח 3-4 שעות הליכה. מתחיל בשיט באגם הגדול וממשיך בהליכה לאורך האגמים התחתונים. החסרון שלו הוא בעלייה התלולה בסיום המסלול.
  • מסלול F – היחידי שלא כולל את האגמים התחתונים וניתן לצאת ממנו רק מהכניסה הדרומית. גם הוא אורך כ- 3-4 שעות הליכה.
  • מסלול H – הינו המסלול ההופכי למסלול C וכולל את האגמים העליונים, שיט בסירה ולבסוף את האגמים התחתונים (עם העלייה התלולה בסיום המסלול).
שקט ושלווה בשמורת פליטביצה
שקט ושלווה בשמורת פליטביצה

אנחנו בחרנו במסלול C המאפשר התרשמות גם מהאגמים התחתונים, גם מהאגמים העליונים וגם ממרבית המפלים. תחילת המסלול בירידה תלולה עדיפה בעיניי מעלייה תלולה בסופו. השייט באגם הגדול מהווה אתנחתה בהליכה עם נוף משגע, כמו שכתבתי בהתחלה – חלום קסום בטורקיז ומנגינת פכפוך מים.

מוזמנים להצצה על החופשה החלומית שלנו בקרואטיה:

תמצית החופשה המשפחתית שלנו בקרואטיה

לקריאת הפוסטים הנוספים על קרואטיה מזמינה אתכם להציץ כאן – צפון הריביירה ה קרואטית – להתאהב ממבט ראשון – הריביירה הקרואטית (זאדאר ושיבניק). דרום הריביירה הקרואטית – מחומות אבן ועד עולם פנטזיה – על ספליט ודוברובניק.

רוצים לקבל עדכונים על פוסטים חדשים, הזמנות למסעות בעולם או אולי לקבל השראה?

הרשמו ואני מבטיחה להיות בקשר

מייל ראשון אמור להגיע אליכם אחרי שתכניסו כאן את הפרטים שלכם. אם אתם לא רואים, אנא בדקו שלא הגיע לדואר ספאם