טיול לסקוטלנד עמד על הפרק בשש השנים האחרונות בהם הילדים הגדולים שלנו למדו באוניברסיטאות בערים דאנדי וסטירלינג (למה דווקא שם אתם שואלים? כי לפני שיצאו מהאיחוד האירופי, הלימודים שם היו בחינם לבעלי דרכון אירופאי, ובאנגלית – שתי עובדות מפתות מאד!). חופשה בסקוטלנד – היילנדס והאי סקאי, חלום שהתגשם!

קווירינג (Quiraing) האי סקאי
חופשה בסקוטלנד היילנדס והאי סקאי

אז ביקרנו כמובן בדאנדי, בסטירלינג, באדינבורו ובגלאזגו המפתיעה מאד, עליה תוכלו לקרוא כאן – חופשה בגלאזגו, אבל תמיד חיפשנו הזדמנות לחופשה בסקוטלנד – היילנדס והאי סקאי. כמובן הצפייה בסדרה האהובה עליי – "נכריה" רק חיזקה את הרצון לעבור בזמן ולהגיע בדיוק לשם. הצילומים של הטבע העוצמתי והמהפנט ליוו אותי בהרבה חלומות. ואז, קרה שקיבלנו הזמנות לטקסי סיום של הילדים, יום אחרי יום, באוניברסיטאות שונות (אחד סיים עכשיו ואחת סיימה כבר לפני שנתיים אבל עכשיו החליטו לחגוג את סיום הלימודים שנדחה בגלל הקורונה). היש סיבה טובה מזו לטיול בסקוטלנד?

הכנתי לכם סרטון עם הנופים המשגעים ואת כל פירוט הטיול תצאו בהמשך הפוסט – חופשה בסקוטלנד – היילנדס והאי סקאי.

מוזמנים להצטרף למנויים שלי ביוטיוב – בלוגלית – חופשה בסקוטלנד היילנדס והאי סקאי

כמה דברים כלליים על טיול בהיילנדס

  • מונחי היסוד בגאלית – גלן (Glen, עמק צר וארוך), בן (Ben, הר), לוך (Loch, אגם). תצורות הנוף האלו ילוו אתכם בטיול בהיילנדס ובאי סקאי.
  • הנהיגה בסקוטלנד היא בצד שמאל – העובדה הזו מרתיעה רבים מלשכור רכב אולם חייבת לציין שהנהגים בדרך כלל אדיבים, הנסיעה רגועה והשילוט יעיל. אפשר כמובן לטייל בתחבורה ציבורית אבל הדבר מצריך תכנון אחר.
  • יש מסלולים רבים בהם הנהיגה היא בכבישים צרים מאד, חד מסלוליים עבור נהיגה בשני הכיוונים. הדרכים הללו רצופות במפרצונים לעצירה כדי שיהיה אפשר לתת לרכב ממול לעבור.
  • מזג האוויר יכול להראות באפליקציה גשום כל היום אולם בפועל בדרך כלל יש ממטרים והפוגות ביניהם, שיוצרים ראות משגעת. חובה להצטייד במעיל גשם. מיותר להביא מטריות בגלל הרוחות.

על אגמים קסומים ועיירות ציוריות – חופשה בסקוטלנד היילנדס והאי סקאי

הזמן שעמד לרשותנו בטיול הזה היה קצר מדי. היינו כאמור צריכים להספיק ולהגיע לטקסי הסיום אבל החלטנו להספיק כמה שיותר בזמן הנתון. ההמלצה שלי היא לטייל לפחות שבוע בהיילנדס ובאי סקאי, ללא הערים הגדולות. אבל הכל (כמעט) אפשרי גם בפחות זמן. בחרנו לעבור ביום הראשון את הדרך מאדינבורו לפורט וויליאם, המקום הקרוב למעבורת לאי סקאי. את המסלול שלנו תמצאו במפה שהכנתי לכם.

חופשה בסקוטלנד – היילנדס והאי סקאי

אגם לוך לומונד והעיירה Luss

אחרי עצירה בסטירלינג לצורך חיבוקים עם הבן ופגישה עם טליה סקוטלנד, חברתי, שגרה בסקוטלנד ומעבירה סיורים בעקבות הספרים "נכריה", סיורים בטבע וגם סיורים להכרת אדינבורו, ויש לה את ההמלצות הכי שוות (תפנו אליה לסיורים שווים), המשכנו לאגם הגדול ביותר בסקוטלנד – לוך לומונד. 

לוך לומונד סקוטלנד
לוך לומונד

לוך לומונד הוא אגם המים המתוקים הגדול ביותר בבריטניה מבחינת שטח הפנים שלו – 70 קמ"ר. 39 קילומטרים אורכו ורוחבו משתנה בין קילומטר לשמונה. הוא ממוקם בתפר שבין מרכז סקוטלנד וההיילנדס. אני ממליצה לכם לנסוע לאורך האגם ולעצור בעיירה הציורית Luss. כפר קטנטן עם 120 תושבים ו- 36 מבנים לשימור, הנמצא על גדות אגם לומונד. המקום מתוייר מאוד והמקומיים דאגו לחנייה גדולה ומסודרת עם שירותים ציבוריים בכניסה לכפר. אפשר להסתובב בין הבתים עם החצרות מלאי הפרחים, לאכול פיש אנד צ'יפס, ללכת על הטיילת לאורך האגם ואפילו להיכנס לשחייה אם אתם עומדים בטמפרטורת המים. 

מפלי דוכארט (Falls of Dochart)

מפלי דוכארט (Falls of Dochart)
מפלי דוכארט

בכפר הקטן קילין תמצאו את מפלי דוכארט. המפלים הנמצאים בחלקו המערבי של הכפר נופלים מתחת לגשר אבן מקושת. בתוך המים תמצאו סלעים רחבים עליהם ניתן לשבת ביום שמש. ממש בסמוך למפלים תמצאו את המסעדה עם הדגים המעושנים הטובים ביותר באזור – Smokehouse.

גלן אטיב (Glen Etive)

גלן הוא כאמור הכינוי הסקוטי לעמק צר וארוך. הגלנים נוצרו לפני מאות שנים בעקבות פיצוצים געשיים והתקדמות קרחונים. גלן אטיב הוא עמק מרהיב דרכו זורמים המים של נהר האטיב ויוצרים בריכות לאורך הדרך, עד לחיבור עם הים בלוך אטיב. הנסיעה היא בכביש צר עם מפרצי עצירה (ששימשו אותנו בעיקר לעצירות צילום). הגענו בשעות של לקראת ערב ואולי זו הסיבה שהדרך לא היתה עמוסה ופקוקה כמו בבקרים ובסופי שבוע. התפאורה עוצרת הנשימה של המקום זכורה היטב לכל מי שראה את סצינת הסיום בסרטו של ג'יימס בונד "Skyfall" שיצא בשנת 2012.

"שלוש האחיות"

לא רחוק מהכניסה לגלן אטיב תוכלו למצוא תצפית ל"שלושת האחיות". שלוש פסגות ההרים בדרך לגלנקו. עצירה קצרה לצילומים. תמצאו את המקום לפי המכוניות החונות לצד הדרך.

גלן אטיב (Glen Etive)
גלן אטיב
שלוש האחיות סקוטלנד
תצפית על "שלוש האחיות"

גלנקו (Glencoe)

עמק גלנקו נחצב על ידי נהר הקו. הכפר גלנקו ממוקם על גדות לוך לוון (Leven), בתוך שמורת טבע לאומית. המקום עם ההיסטוריה העגומה של טבח 38 חברי שבט מקדונלד מגלנקו על ידי אנשי המלך ויליאם השלישי בשנת 1692, קיבל את הכינוי "הגלן הבוכה". גלנקו הוא אחד המקומות היפים ביותר בסקוטלנד ולא בכדי צולמו באזור מספר סרטים. 

גלנקו (Glencoe)
לוך לוון, גלנקו

פורט וויליאם (Fort William)

אנחנו הגענו לפורט וויליאם הממוקמת במקום אסטרטגי בדרך לאי סקאי. היא העיר הגדולה במערב ההיילנדס. אפשר להגיע אליה כדי לעשות טרקים באזור, או לטייל באזור גלנקו. המצודה העתיקה על שמה קרויה העיר, נהרסה כבר במאה ה- 19. שרידי מצודה קטנה יותר נמצאים באזור אולם הגישה אליהם חסומה לצורך שיפוצים מחשש קריסה. 

האטרקציה המרכזית של העיר הוא ההר הגבוה ביותר בבריטניה, בן נביס, שהיה מכוסה ערפל בזמן שהיינו שם. מיטיבי הלכת יכולים למצוא מספר מסלולי הייקינג על ההר. 

המלצה על מסעדת דגים טובה – ממש על גדות המים, תמצאו מבנה צבוע לבן עם גג אדום – Crannog Restauran

פורט וויליאם

בתי מלון בפורט וויליאם

בעיר תמצאו מספר בתי מלון קטנים. אנחנו ישנו במקום פשוט ונקי, במיקום מצויין ממש על הטיילת במרחק כמה דקות הליכה מהרחוב המרכזי – The Willows.

מלונות נוספים בפורט וויליאם שנראים מעולים ולנו לא היה מקום בהם –

Torlinnhe Guest House

Lawriestone Guest House

Buccleuch Guest House

גלן פינאן (Glenfinnan)

נקודת עצירה פופולרית באזור פורט וויליאם היא גלן פינאן. האזור שימש את הנסיך צ'ארלס שעמד בראש התביעה היעקובית לכס המלוכה הבריטי לחכות לשבטים שהגיעו לתמוך בו ולכן הפך נקודת ציון חשובה בהיסטוריה הסקוטית. ניסיון ההפיכה כאמור נכשל בשנת 1746 בקרב בקלודן (עליו אכתוב לקראת סיום הפוסט). אנדרטה לזכר היעקובינים נמצאת במקום אבל האטרקציה התיירותית נמצאת דווקא בויאדוקט שהוקם בין השנים 1897-8 מעל העמק.

הרכבת

מסילת הרכבת בין פורט וויליאם לעיירה מלאיג עוברת בגלן פינאן מעל הויאדוקט עם 21 הקשתות המגיעות לגובה של עד 30 מטרים מעל העמק. רכבת הקיטור היעקובינית משמשת עד היום מעבר של נוסעים וכיכבה במספר סרטים. אתם בטח זוכרים אותה מסדרת הסרטים של הארי פוטר. על הכביש הראשי תמצאו חניות מסודרות ומהן הליכה של כמה דקות לאזור הויאדוקט. קחו בחשבון שהרכבת עוברת פעמיים ביום לכל כיוון אז תתכננו בהתאם את זמני ההגעה (סביב 10:30 ו- 15:00). 

גלן פינאן - ויאדוקט
הויאדוקט בגלן פינאן

תוכלו להתעדכן כאן בשעות הגעת הרכבת – גלן פינאן

מלאיג (Mallaig)

מלאיג (Mallaig)
תצפית על מלאיג

עיר נמל שהוקמה בשנות הארבעים של המאה העשרים, ממוקמת על החוף הצפון-מערבי. ניתן להגיע לאי סקאי דרך גשר המחבר אותו ליבשת (דרכו חזרנו מסקאי). הפלגה של כ- 45 דקות תביא אתכם (עם/בלי רכב) לסקאי. חשוב להזמין מקום למעבורת. אנחנו לא ידענו מראש והיינו צריכים לחכות בסטנד ביי. הצלחנו לעלות שתי מעבורות מאוחר יותר ממה שתכננו. מומלץ להצטייד בפיש אנד צ'יפס טעים מהמסעדה The Cabin Restaurant שיש לה גם דוכן טייק אווי. אם הגעתם מספיק זמן מראש והחניתם את הרכב בתור למעבורת, תוכלו לטייל בעיירה הקטנה ואפילו לטפס לתצפית על הנמל. 

מלאייג
טייק אווי למעבורת

הזמנת כרטיסי: מעבורת לאי סקאי

האי סקאי (Isle of Skye)

האי סקאי הוא הגדול מבין האיים ההברידיים הפנימיים בסקוטלנד (האיים המערביים הקרובים יותר ליבשת). אורכו של האי הוא כ- 50 ק"מ. הרים ועמקים מרכיבים את פני הקרקע והם בעלי המראות הדרמטיים ביותר בסקוטלנד. קו החוף של האי מפורץ מאד ונראה כאילו מורכב ממספר חצאי איים. האוכלוסייה באי מונה כעשרת אלפים אנשים והיא מתפרנסת בעיקר מתיירות, חקלאות ותעשיית הויסקי. השפה הגאלית מדוברת על ידי מחצית מהאוכלוסייה. אם אתם אוהבים טבע עוצמתי, חובבי צילום, חובבי הייקינג וחובבי צפייה בחיות בר – זהו המקום עבורכם. אנחנו נהנינו מהנופים, צילמנו מלא, עשינו שניים (וחצי) מסלולי הליכה ולא ראינו חיות בר. אבל המון כבשים ופרות היילנדס היו גם היו. 

בילינו באי יומיים מלאים ואני בהחלט ממליצה להאריך את השהייה למספר ימים. תוכלו להגיע לכל פינות הקסם שיש לאי להציע, בנחת, אם יהיו לכם יותר ימים, אבל גם יומיים מלאים יספיקו לכם לראות הרבה. את הלילה בילינו ב"עיר הבירה" של האי, פורטרי (Portree), עליה עוד אכתוב בהמשך. אפרט את המקומות בהם ביקרנו בחלקו הדרומי של האי ביום הראשון, עד פורטרי ועל המסלול המעגלי שעשינו מפורטרי ביום השני.

מסלול יום ראשון בסקאי

הגענו כאמור עם המעבורת לחלק הדרומי של האי. מזג האוויר היה גשום והיו רוחות חזקות שלא איפשרו לעשות הייקינג כמו שתכננו ומומלץ בחלק מהמקומות.

  • בריכת הפיות (Fairy Pools) – שביל הליכה משגע (גם כשגשום) בעמק רחב. מסלול של כשניים וחצי קילומטרים עד למפל הגדול. לאורך שביל ההליכה/הנחל תמצאו בריכות בגדלים שונים עם מים צלולים משגעים (הנועזים יכולים אפילו לשחות במים הקפואים). החניה בתחילת המסלול היא בתשלום נמוך. צריך לחצות את הכביש ולהתחיל ללכת בשביל החצץ. 

נקודת ציון להגעה: Fairy Pools

בריכת הפיות (Fairy Pools)
  • הגשר העתיק בסליגחן (Sligachan Old Bridge)

גשר שנבנה בין השנים 1810-1818 על ידי המהנדס תומס טלפורד ובנוי משלוש קשתות בגדלים משתנים. מעל הקשת הגדולה המרכזית של גבנון, שאפיין את הגשרים שנבנו בתקופה זו. משמש כעת רק כגשר להולכי רגל. לצדו, נבנה גשר חדש עבור כלי רכב ומהווה חלק מהכביש הראשי המחבר בין ברודפורד לפורטרי. בסמוך לגשר יש מלון עם פאב ומסעדה. במקום יש חניה מסודרת. 

נקודת ציון להגעה – Sligachan Old Bridge

הגשר העתיק בסליגחן (Sligachan Old Bridge)
  • תצפית להר קולין השחור ופסל "קולי ומקנזי"

ממש ליד גשר סליגחן העתיק אפשר למצוא נקודת תצפית מעולה לעבר רכס הרי הקולין (Cuilin) המשתרע לאורך 14 ק"מ עם הפסגה בגובה 992 מטר. הסלעים היוצרים את ההר הם בצבע כהה (במיוחד כשאין עליו שמש ישירה) ולכן ההר נקרא קולין השחור. ההר משך אליו עם השנים הרבה מאד מטפסי הרים. בסמוך לגשר העתיק הוקם פסל ברונזה גדול, לזכרם של פרופסור נורמן קולי (מומחה הרים בעל שם בינלאומי) וג'ון מקנזי (הסקוטי הראשון שהפך למדריך הרים מקצועי), מטפסי ההרים הידועים, אליהם מיוחסים גילויים רבים של מסלולים על פני הר הקולין.

תצפית להר קולין השחור ופסל "קולי ומקנזי"

מיקום הפסל בספטמבר 2020, מול הר הקולין השחור הוא סימבולי – האנשים שהיו חלוצים ברבים מהמסלולים על ההר יכולים להביט בו תמיד. תוכלו לעצור לזמן קצר לצילומים בלבד או להתמקם כנקודת התחלה למסלולי הליכה ארוכים יותר לכוון ההר.

תצפית להר קולין השחור ופסל "קולי ומקנזי"
  • הפונדק הישן בקרבוסט (The Old Inn, Carbost)

קרבוסט הוא כפר בחוף הדרום-מערבי של אגם (לוך) הרפורט. הוא נקודת עצירה נחמדה להתרעננות, עם פאב מקומי ידוע, מטבח עם מנות סקוטיות טובות ואפילו חדרים להשכרה (פרטיים ומשותפים). המקום פופולרי מאוד בקרב המקומיים שמגיעים בגלל מזקקת טליסקר המקומית. במקום מגישים מנות עשויות רק תוצרת מקומית – צדפות מהחווה השכנה, בשר טרי מההיילנדס, דגים שנתפסו במקום, וויסקי ובירה מקומיים.

לאתר המקום – The Old Inn

הפונדק הישן בקרבוסט (The Old Inn, Carbost)

פורטרי (Portree)

פורטרי
הנמל בפורטרי

העיירה פורטרי ממוקמת בצד המזרחי של האי סקאי ונחשבת "בירת האי". היא התחילה ככפר דייגים לפני כ- 200 שנים וגדלה ביחס לשאר יישובי האי סקאי. תוכלו למצוא בה מגוון בתי מלון, מסעדות, בנק, תחנת יציאה לגלזגו ולאינוורנס, מרכז מבקרים, סופרים ותחנת דלק. אנחנו אכלנו ארוחת ערב נהדרת במלון רוזדייל, כמה מטרים מהמלון בו ישנו, ממש על המעגן.  

קישור למסעדה: The Rosedale 

מלונות בפוטרי

אנחנו ישנו באחד המבנים הבולטים ביותר בנמל פוטרי, הבית הוורוד, הנראה בכל התמונות הידועות של הנמל. בחרנו מלון פשוט וצנוע שהספיק לנו להגעה מאוחרת ויציאה מוקדמת למחרת. 

The Pink House

אם אתם מזמינים מספיק זמן מראש, אולי תוכלו למצוא מקום באחד המלונות המומלצים האלה:

Cuillin Hills Hotel

Marmalade

Quayside Apartment

מסלול יום שני בסקאי

יש מספר נקודות לביקור בחלק הצפוני של האי, בחצי האי טרוטרניש. אפשר לנסוע אליהם במסלול מעגלי. אני ממליצה לנסוע בכיוון נגד השעון. הכיוון הגיוני יותר למי שרוצה לעשות הייקינג נחמד בשעות הבוקר.

  • הזקן מסטור (Old Man of Storr)
האי סקאי - הזקן מסטור
הזקן מסטור

כשנוסעים צפונה, כעשר דקות נסיעה מפורטרי, מגיעים לנקודת תחילת המסלול לעבר הזקן מסטור. זוהי פסגת סלע בזלת גדול שנוצרה עקב מפולת סלעים מסיבית שיצרה מבנים ותצורות נוף מוזרות. הזקן מסטור ממוקם בחצי האי טרוטרניש והנקודה הגבוהה ביותר של המצוק מגיעה לגובה של 719 מטרים. פירוש השם "סטור" הוא גדול או פסגה. זהו אחד הנופים המצולמים ביותר בסקוטלנד והופיע במספר סצינות קולנועיות. 

על הכביש הראשי תמצאו חניה מסודרת בתשלום. שביל הליכה ברור יוביל אתכם למסלול של כ- 3.8 ק"מ. העלייה והירידה באותו השביל. הטיפוס אורך כ- 45 דקות והירידה כחצי שעה ורמת הקושי היא בינונית. לא חייבים לסיים את המסלול עד הסוף כדי ליהנות מהנוף המשגע. תוכלו לעצור בכל נקודה לאורך הדרך. קחו בחשבון שהדרך יכולה להיות בוצית אם ירד גשם.

  •  Lealt

במרחק כמה דקות נסיעה צפונית לזקן מסטור תמצאו את ערוץ לילט. חניה קטנה תוביל אתכם לנקודת תצפית לעבר מפלים ובהמשך תצפית לעבר צוקים ירוקים הנשפכים לים. אפשר להסתפק בנקודות התצפית ואפשר לעשות מסלול הליכה קל באורך של קילומטר וחצי.

  • מפל מצוק קילט (Waterfall at Kilt Rock)

בהמשך הנסיעה צפונה, תמצאו שלט שיוביל אתכם לחניה של מפל הקילט. המפל מרשים בגודלו. הוא נשפך לים כשברקע נמצא מצוק קילט, שקיבל את שמו מהדוגמה המשובצת שנוצרה עליו על-ידי פעילות געשית לפני כ- 60 מיליון שנה. כדי לראות את המפל בשלמותו, צריך להתכופף מעט מעל מרפסת שנבנתה עבור התיירים. זהירות לא להפיל את המצלמה/טלפון.

מפל מצוק קילט (Waterfall at Kilt Rock)
מפל מצוק הקילט
  • קווירינג (Quiraing)
חופשה בסקוטלנד היילנדס והאי סקאי
נופי הקווירינג

אזור הנמצא בפסגה הצפונית ביותר של חצי האי טרוטרניש ונראה כסדרה גדולה של משטחים. תצורות נוף שטוחות בחלקן העליון, רמות, הנראים כמעין שולחנות. פירוש השם קווירינג בגאלית הוא "קיפול עגול" כי הנוף נראה כקפלים מעוגלים. מקום שהוא חובה לכל חובבי הצילום. ביום בהיר אפשר לראות כמעט את כל האי סקאי, מחלקו הצפוני לכיוון דרום. במעלה הכביש תמצאו חנייה בתשלום. כמה עשרות מטרים ממנה תגיעו לקו הנוף הראשון ותוכלו לצאת למסלול הליכה שיכול להיות מאתגר מעט, במיוחד אם מדובר ביום גשום. 6.8 ק"מ של הליכה מעגלית שאורכת כשעתיים. 

קווירינג (Quiraing) האי סקאי
  • עמק הפיות (Fairy Glen)
עמק הפיות (Fairy Glen)
עמק הפיות

לא רחוק מהעיר Uig, בכביש צדדי שיוצא מכביש A87 תמצאו את עמק הפיות. תמצאו פנייה חדה במעלה ההר שתוביל אתכם בכביש צר לחניה. האזור הוא לא גדול ונותן תחושה קסומה של בית בובות/פיות גדול. גבעות קטנות מכוסות בירוק זרחני, בריכות קטנות, עצים מיוחדים כאילו לקוחים מספרי אגדות, מעגל אבנים מיסטי. המלצה שלי – "לכו לאיבוד" או אם אתם עם ילדים – תנו להם להוביל אתכם. אם תטפסו (בזהירות) לסלע המתנשא באמצע העמק, תגלו נוף משגע.

עמק הפיות (Fairy Glen)
  • מקומות נוספים מומלצים להגיע, בחלקו המערבי של האי, שאנחנו נאלצנו לוותר בגלל חוסר זמן – טירת דונבגן (Dunvegan Castle) והמגדלור (Neist Point).

חזרה להיילנדס

טירת איילין דונאן (Eilean Donan Castle)

עזבנו את האי סקאי בחזרה ליבשת דרך הגשר המחבר ביניהם. בנסיעה של כמה דקות מהגשר תגיעו אל טירת איילין דונאן היפה (Eilean Donan Castle). הטירה ממוקמת על אי קטן במפגש של שלושה לוכים (אגמים). היא הוקמה במאה ה- 13 ונחשבה למעוזם של בני שבט המקנזי. לאחר הצטרפות שבט מקנזי למרד היעקוביטים בתחילת המאה ה- 18, הרסו את הטירה. רק בתחילת המאה ה- 20 נבנתה הטירה שוב בהתאם להערכות של המבנה המקורי. הטירה המחודשת כוללת גשר אבן המוביל אליה (שלא היה קיים במקור) והיא נפתחה לתיירים רק בשנת 1955 ונחשבת לאחד מהיעדים הפופולריים לביקור בהיילנדס.  

טירת איילין דונאן (Eilean Donan Castle)
טירת איילין דונאן

שעות פתיחה ופרטים נוספים: טירת איילין דונאן   

לוך נס וטירת אורקהארט

האגם מפורסם בזכות המפלצת המיתולוגית השוכנת במימיו, "המפלצת מלוך נס" או בכינוייה "נסי", שהפכה לאחד מסמליה של סקוטלנד. זהו אגם מים מתוקים, השני בגודלו בסקוטלנד, המתחיל בצפון ההיילנדס באינוורנס ונגמר באזור פורט וויליאם בדרום. סדרה של אגמים שנוצרו על ידי הפשרת קרחוני ענק מרכיבים את אגם לוך נס.

טירת אורקהארט

בחלק המערבי של האגם, כשמצפינים לאינוורנס, תוכלו לעצור בטירה על שפת האגם. טירת אורקהארט (Urquhart Castle) שהוקמה על ידי הסקוטים במאה ה- 12 והוחרבה על ידי האנגלים במהלך המאבקים עם מלך אנגליה אדוארד הראשון. כיום הטירה היא אתר ארכיאולוגי עם שרידים מרשימים בהחלט, שהכניסה אליו בתשלום. אפשר להיכנס אליה ואפשר ליהנות מנקודת תצפית אליה בהמשך הכביש הראשי מעל מרכז המבקרים. 

טירת אורקהארט (Urquhart Castle)
טירת אורקהארט

שעות פתיחה ופרטים נוספים: טירת אורקהארט

אינברנס

אינוורנס

השארנו יום לטייל בבירת ההיילנדס, אינוורנס. מי שמכיר את הספרים של דיאנה גבלדון בסדרה "נוכריה" ועקב אחרי הדמויות האהובות של ג'יימי וקלייר גם בסדרת הטלוויזיה, לא יכול להיות בסקוטלנד ולא להגיע לאינוורנס. אבל ג'יימי לא חיכה לי שם, וגם הגענו כשהכל כבר היה סגור, אז טיילנו ברחובות היפים ונשארתי עם הדמיונות.

איפה ישנים באינוורנס?

ישנו בגסט האוס של אדריאן. בחרנו מקום מקסים, עם ארוחת בוקר נהדרת, במיקום מצוין ממש קרוב למרכז. 

הגסט האוס של אדריאן

Adrian's Guest House

בדקנו גם את המלונות האלו אך לא היה בהם מקום. אולי לכם יהיה המזל:

Blackfriars

Art House Apartments

אינוורנס ממוקמת בצפון ההיילנדס, בחלקו הצפוני של אגם נס (לוך נס) המפורסם. עיר עם התפתחות כלכלית עצומה, איכות חיים גבוהה ואוכלוסייה שגדלה הכי מהר באירופה. ממליצה לכם לטייל לאורך הנהר, לעצור בכנסיה הגדולה, בטירת אינוורנס, בבית העירייה הממוקם ממש ליד הטירה וליהנות באחת המסעדות הנחמדות או הפאבים הידועים שלה. מי שאוהב חנויות ספרים יד שניה חייב להגיע לחנות של ליקי.

קלודן (Culloden)

אחד הקרבות המשמעותיים בהיסטוריה של הממלכה המאוחדת באפריל 1746, בין הכוחות היעקוביטים שהיו נאמנים לטוען לכתר צ'ארלס אדוארד סטיוארט, ובין הכוחות הנאמנים למלך ג'ורג' השני, התרחשו בקלודן. זהו היה הקרב האחרון שהתרחש על אדמת הממלכה והוא הסתיים בניצחון מוחץ של צבא המלך ג'ורג' השני. 

במקום הקימו מרכז מבקרים בו תוכלו ללמוד על הקרב ועל החיים באותה התקופה ובחוץ אתם יכולים לראות את השדה הגדול, העקוב מדם עם דגלים המסמלים את מיקום הכוחות ואבנים לזכרם של חברי השבטים הסקוטיים שנהרגו בקרב. משמעויות התבוסה בקרב על התרבות הסקוטית היו עצומות ופגעו למעשה בתרבות הסקוטית. הממשלה העבירה חוק שאסר על תושבי ההיילנדס להחזיק נשק, ללבוש את הלבוש המסורתי (הקילט) ואפילו ללמד את השפה הגאלית בבתי הספר. האיסורים האלו הביאו להגירה מסיבית של הסקוטים מההיילנדס.

שעות הפתיחה: מרכז מבקרים קלודן

עוד המלצות

אני מצרפת לכם עוד המלצות על מלונות בערים הגדולות – אדינבורו, סטירלינג, דאנדי תוכלו למצוא בקישורים המצורפים, ופוסט המלצות נפרד על גלאזגו – חופשה אורבנית מפתיעה בגלאזגו. סקוטלנד נהדרת והיא אחד היעדים האהובים עליי ביותר. שמרו את הפוסט ושילחו לי תמונות מהביקור שלכם!

מלונות באדינבורו

Six Brunton Place

Wilde Aparthotels by Staycity Edinburgh Grassmarket

Kimpton – Charlotte Square, an IHG Hotel

Market Street hotel

מלונות בסטירלינג

Ravenswood Guest House

Fletcher's Restaurant Bar & Rooms

The Meadowpark Bar, Kitchen & Rooms 

מלונות בדאנדי

Staybridge Suites – Dundee, an IHG Hotel

Hotel Indigo – Dundee, an IHG Hotel

The Clarendon

חופשה בסקוטלנד היילנדס והאי סקאי
חופשה בסקוטלנד היילנדס והאי סקאי

עוד על סקוטלנד היפה עם סיפורים ואנקדוטות תוכלו למצוא אצל בנצי גורן – גלן פינאן, קולודן.

גילוי נאות: הקישורים המופיעים בדף זה שייכים לתכנית שותפים. המשמעות היא שאם אתם מזמינים מלון דרך הקישור, זה מקנה לי עמלה קטנה שאינה משפיעה מבחינתכם על עלות המלון.

רוצים לקבל עדכונים על פוסטים חדשים, הזמנות למסעות בעולם או אולי לקבל השראה?

הרשמו ואני מבטיחה להיות בקשר

מייל ראשון אמור להגיע אליכם אחרי שתכניסו כאן את הפרטים שלכם. אם אתם לא רואים, אנא בדקו שלא הגיע לדואר ספאם