אז יש לנו סתיו משגע מסביב. ממש אמצע נובמבר ועדיין צהוב וכתום ואדום. אפשר לדרוך על עלי השלכת ולשמוע את קול פצפוץ העלים היבשים וכל הסוודרים כבר יצאו להתאוורר ומחכים שנבחר כל פעם אחד בתורו. אבל כל התפאורה של הסתיו היא בעצם רק המבוא, המחולל, ההקדמה לחורף שמגיע, עם הנוכחות הגרנדיוזית, הגלימה האצילית הלבנה וקישוטי הכריסמס המנצנצים. זוהי בהחלט תקופה הדורשת ממתקים חורפיים – סבונים מלובדים!

צמר לליבוד
משחקים של טקסטורות

המחשבה הראשונית היא חימום הידיים.

משם יתחמם לו הלב.

ואחר-כך כל הגוף.

ואם אפשר באמבטיית קצף מפנקת אז מה טוב.

הכנת סבונים
סבונים
צמר לליבוד
הצמר הטבעי

שילוב מנצח של נגיעה בחומר רך, מפנק ומחמם, בעבודה בתוך מים חמים ובסוף התהליך – פינוק אמיתי עם ניחוחות משגעים באוויר – סבונים מלובדים!

הצמר הרך והנעים למגע תמיד התקשר אצלי בתודעה עם ליטוף. הרצון לגעת ברכות, ברוך.

אומנות הליבוד

הליבוד הינה מלאכה עתיקה של עיצוב בצמר, שהתפתחה במרכז אסיה ומאוחר יותר במדינות סקנדינביה. היא שייכת לאמנות הסיבים. סיבי הצמר הטבעי, מכוסים בקשקשים זעירים אשר בתנאים של הרטבה וחיכוך זה בזה מתלכדים למשטח אחיד. תהליך זה של הליבוד הרטוב נעשה כאשר סיבי הצמר מסודרים בשכבות זה על גבי זה בשתי וערב ומוכנסים לתוך מים חמים הגורמים לקשקשים להיפתח ולהאחז זה בזה בשל תנועות הדחיסה.

תהליך הכנת סבונים מלובדים
סבונים מלובדים – שלב ראשון

ממתקים לחורף

בסוף התהליך אנו מקבלים סבון עטוף בשכבת צמר השומרת על הסבון לאורך זמן. קרצוף הגוף במים חמים ובסבון מלובד הוא מעין פילינג עדין לגוף בהרבה קצף שיוצא החוצה. כשהסבון נגמר, ניתן ליצור פתח בקצה מעטפת הלבד (בעזרת מספריים) ולהכניס סבון חדש בניחוח אהוב. עם הקרצוף המחודש במים חמים, הפתח יסגר.

אני אוהבת "להחביא" סבונים מלובדים בין הבגדים, בארונות. הריח תמיד רענן וגם מרחיק מזיקים. הפתעות קטנות, ממתקים שמסתתרים להם בין פיסות הבד המקופלות לא תמיד בשורות ישרות.

אז מה צריך על מנת להכין סבון מלובד בניחוח אהוב ובצבעוניות ייחודית?

  • סבון מוצק מסוג אהוב ונעים
  • סיבי צמר טבעי (צמר כבשים מסוג רך כגון מרינו) – בחירת הצבעים תלויה בעיצוב הרצוי. יש לבחור צבע בסיס וצבע/צבעים נוספים לדוגמה. הכמות הנדרשת מצמר הבסיס: 2 רצועות, האחת באורך ארבע פעמים  אורך הסבון והשניה באורך ארבע פעמים רוחב הסבון (כך שהסבון יוכל להיות עטוף פעמיים מכל כוון). הצבעים הנוספים לדוגמה הרצויה הינם פיסות קטנות יותר מהצמר בצבעים השונים
  • גרב ניילון
  • קערה עם מים חמים

אז מה בדיוק עושים כאן? איך מכינים סבון מלובד?

פורסים את הרצועות של הצבע הבסיסי שבחרנו עבור הסבון. מניחים את הסבון על רצועה אחת ומגלגלים בכוון אחד. לאחר מכן מגלגלים את הסבון מהכוון השני ברצועה השניה של הצמר. גלגול הסבון ברצועות הוא כשתי וערב. צורת הנחת הצמר הזו, בה הרצועות מאונכות זו לזו, הכרחית לתהליך הליבוד של שזירת סיבי הצמר זה בזה.

צמר לליבוד סבונים
סבונים מלובדים – שלב ראשון

את השכבה הבאה, של הצבע/הצבעים הנוספים מניחים כפיסות קטנות ודקות של צמר, בכוון הרצוי.

לאחר שהחלטנו שזהו, שככה הממתק הריחני שלנו צריך להראות, מגיע שלב העבודה הכייפית.

מכניסים יד לתוך גרב ניילון וביד השנייה מחזיקים את הסבון עם הצמר, בזהירות כדי שלא תתפרק "החבילה". עוטפים את הסבון בגרב הניילון ועושים בעדינות קשר. חשוב להיות עדינים כדי שהצמר ישאר סביב הסבון בצורתו המקורית.

תהליך הכנת סבונים מלובדים
עטיפת הסבונים עם הצמר בגרבי ניילן

מכניסים את גרב הניילון הממולאת לקערה עם מים חמים (מים קרים לא יעזרו לתהליך הליבוד) ומתחילים למזמז, ללטף, ללוש, להתענג על הקצף המתחיל לצוץ החוצה. אחד הסימנים שהסבון כבר מלובד הוא התחושה שהכל מהודק ושמעט מסיבי הצמר מתחילים לצוץ דרך גרב הניילון.

זה הזמן להסיר את הגרב. צריך להמשיך מעט לעסות את הסבון בסיבובים לשני הכיוונים כדי להגיע לגימור המהודק ביותר ולסחוט את הסבון מעודף המים.

זה הזמן לרוץ עם הסבון המלובד הרטוב עדיין לאמבטיה החמה או להניח לייבוש מלא משני הצדדים.

סבונים מלובדים - ממתקים של חורף
ממתקים לחורף
סבונים מלובדים - ממתקים של חורף
סבונים מלובדים

מזמינה אתכם לעוד הדרכות בייתיות להכנת כריות בטכניקת צביעה של שיבורי ולהכנת שמיכת טלאים משגעת מחולצות שכבר קטנות:

חגיגת שיבורי אביבית – טכניקות לצביעת שיבורי

זכרונות שעוטפים – הכנת שמיכת טלאים משגעת

רוצים לקבל עדכונים על פוסטים חדשים, הזמנות למסעות בעולם או אולי לקבל השראה?

הרשמו ואני מבטיחה להיות בקשר

מייל ראשון אמור להגיע אליכם אחרי שתכניסו כאן את הפרטים שלכם. אם אתם לא רואים, אנא בדקו שלא הגיע לדואר ספאם