חוגגת מימונה

שולחם ערוך למימונה

מאז שעברתי לגור ביקנעם עילית, בעיירת הפיתוח הקטנה (הרבה שנים לפני שזו הפכה לעיר הגדולה), רציתי להיות מרוקאית. אני לא מרוקאית. אולי מרוקאית במסווה? אהבתי כל כך להתארח אצל חברתי, להיכנס למטבח ולטעום מכל הסלטים המבושלים לקראת שישי, לאכול מהחמין שעמד כל הלילה וחיכה שיפתחו את המכסה השכם בבוקר שלמחרת, מימונה, חינה… לא שאצלינו בבית לא הייתה חגיגה קולינארית. סבתא ואמא ממוצא יווני, בשלניות בחסד, הוציאו תחת ידם מטעמים משובחים שעד היום הילדים שלי רוצים רק את של סבתא…

המימונה

אבל אצל המרוקאים הייתה חגיגה אחת שאהבתי במיוחד. חגיגת המימונה. ההכנות של השבוע שלפני… השיש במטבח הופך לזירת יצירה צבעונית במיוחד. כל אחת מהנשים במטבח אחראית על יצירה אחרת. סרט נע של ממתקים צבעוניים בצורות ובצבעים נערמים על מגשים כסופים ומוזהבים. והמופלטות… אחחח המופלטות…החמאה הנמסה על הבצק הדק ומעליה שכבת הדבש, הבצק שמתגלגל לו בין אצבעות מיומנות והביס הראשון….

ואצלי?

שולחם ערוך למימונה
שולחן המימונה שלי

כבר מזמן המימונה היא לא רק חגם של יוצאי מרוקו. אפילו אני אימצתי אותה לביתי לפני שנים רבות. אני אוהבת את השולחן הגדול העמוס במתוקים למיניהם, את כולם מתאספים מסביב ומחייכים, את זמן הביחד שהשולחן הצבעוני הזה מאפשר. גם את מלבושי המימונה עם הגלימות המוזהבות הרקומות והתרבושים אני אוהבת אבל את אלו אין לי בבית לצערי (כבר מזמן מפנטזת על ביקור במרוקו!). 

מימונה במינכן

שולחן מימונה צבעוני
המימונה הראשונה שלי במינכן לפני 3 שנים

לפני שלוש שנים החלטתי לעשות מימונה כאן במינכן (גוועלד) לחברים הישראלים שלנו. יש כמה וכמה בשלניות בחבורה והשולחן שתפסנו לנו בביר גארדן ביום שימשי במיוחד, היה ערוך לתפארת עם הרבה מתוקים ואווירה שמחה. היו גם המופלטות שלי. אני עושה אותן כמעט בכל שנה כשאנחנו מבלים בבית (ולא בטיול משפחתי כמו זה שעשינו בשנה שעברה לצרפת הרומנטית). מקור השם מימונה הוא מן המילה הערבית מיימון مَيْمُون , שפירושה "בר מזל", כי החוגגים מאמינים כי זהו יום סגולה לפרנסה וזיווג. אני מרגישה ברת מזל ביום הזה ומודה על השפע.

מתכון פשוט למופלטות נהדרות

מופלטות

המופלטה היא מעין פנקייק גדול או קרפ, העשוי מבצק שנעשה ללא תהליך התפחה ארוך. השיטה לפתיחת כדורי הבצק וטיגונם היא ייחודית ונעשית בערימה אחת גדולה על המחבת.

  • קילו קמח
  • 2 כפות שמרים יבשים
  • כף סוכר
  • כף מלח
  • 2 ו ½ כוסות מים פושרים
  • ½ כוס שמן
  • להגשה: חמאה, דבש, שוקולד למריחה, סילאן, מייפל או כל רעיון אחר.

אופן ההכנה

מערבבים את כל החומרים (חוץ מהשמן) לבצק במרקם אחיד ונותנים לו לנוח כרבע שעה. קורצים עיגולים מהבצק (בכמות הזו יוצאים בין 30 ל- 40 כדורים) ונותנים להם "לשחות" בשמן בקערה. כל כדור בצק יוצא בתורו אל משטח העבודה, שם "פותחים" את הכדור בעזרת ידיים משומנות עד שנהיה עלה דק דק בקוטר של 20-25 ס"מ. מעבירים את העלה הראשון למחבת עם מעט שמן (זו הפעם היחידה ששמים שמן על המחבת).

בזמן שהמופלטה הראשונה מטגנת פותחים את הכדור השני לעלה דק. את המופלטה הראשונה הופכים לצד השני ומעליה מניחים את המופלטה השנייה. אחרי שמסיימים לפתוח את הכדור השלישי הופכים את שתי המופלטות יחד ומניחים מעל העליונה את המופלטה השלישית. כך, עורמים את המופלטות (שפרט לראשונה אנחנו מטגנים אותן רק מצד אחד) עד שהערימה גדולה כבר, בערך 15-20 מופלטות בערימה. מוציאים את הערימה ועוברים להכין ערימה נוספת עד שמסיימים את כל כדורי הבצק. מגישים את כל הערימה יחד ומורחים אחד אחד לפי הסדר והחשק.

ככה עושים את זה

תרבחו ותסעדו

במימונה, נוהגים החוגגים להשאיר את דלת הבית פתוחה ולהזמין את כל מי שרוצה להצטרף ולא רק את המוזמנים. אנחנו לא השארנו את הדלת פתוחה אבל בהחלט בירכתי את בני הבית בברכת "תרבחו ותסעדו" (מרוקאית במסווה כבר אמרתי?) ונהניתי מהרעיון החברתי שעומד מאחורי המימונה, גם אם בימים של קורונה בהם לא יכולנו להזמין עוד אורחים. הילדים היו צריכים לעבוד קשה בלהחזיק לי מקור אור אחורי לצילומים שנעשו בשעת לילה מאוחרת ללא תאורה טבעית, אבל נראה לי שהתמורה הייתה שווה. הכל חוסל!

אז חוץ מהרבה פירות יבשים ומופלטות אני תמיד ערוכה ומוכנה עם כדורי קסם שמומלץ מאד שיהיו במקפיא של כל אחד, לרגעים שמתחשק בהם משהו מתוק, או לרגעים שאורח קופץ לביקור. אז גם אם אין אורחים כרגע, זה לא אומר שלא צריך משהו מתוק שימתיק לנו קצת בפה והרבה בלב.

כדורי אנרגייה – לא רק לימי מימונה

כדורי אנרגיה עם קוקוס
כדורי אנרגייה טעימים ובריאים
  • ½ קילו של תמרים רכים מגולענים
  • כוס של מיקס אגוזים (מה שיש או מה שאוהבים)
  • ⅓ כוס שבבי קוקוס
  • ½ כוס טחינה
  • שבבי קוקוס או קקאו לציפוי הכדורים
כדורי אנרגיה עם קוקוס

טוחנים במעבד מזון חזק את כל המרכיבים (חוף מחומרי הציפוי). כשהכל הופך לעיסה אחידה מוציאים ממעבד המזון וקורצים עיגולים קטנים. אפשר לטבול אותם בשבבי קוקוס או בקקאו.

כדורי קוקוס

הכי קל ומהיר בעולם. שני מרכיבים בלבד!

כדורי קוקוס על צלחת וינטג'
כדור קוקוס אחרון על צלחת וינטג'
  • מיכל של חלב ממותק מרוכז
  • 300-400 גרם של שבבי קוקוס.

שופכים את החלב המרוכז לקערה ועליו שופכים את הקוקוס ומערבבים (הכי קל עם הידיים). קורצים עיגולים עם ידיים רטובות מעט. תשתדלו לגלגל מהר יותר מקצב הכנסת הכדורים המוכנים לפה (כדי שישארו כמה לאורחים אמרנו, לא?)

הלוואי ויהיו לנו הרבה שמחות, הרבה יחד ובעיקר הרבה מתוק בחיים!

ואם גם אתם אוהבים וינטג' וצלחות משגעות שאולי היו פעם באיזה בית מלוכה, או צלחות כחולות-לבנות בסגנון סיני, אתם מוזמנים לקרוא איפה צדתי את הכלים ולראות עוד קצת תמונות מהאוסף שלי בפוסט "נוסטלגיה על משקל ושוק פשפשים אהוב במינכן" וגם בפוסט "לחגוג כמו סינים – ראש השנה הסיני בסינגפור"

רוצים לקבל עדכונים על פוסטים חדשים, הזמנות למסעות בעולם או אולי לקבל השראה?

הרשמו ואני מבטיחה להיות בקשר

מייל ראשון אמור להגיע אליכם אחרי שתכניסו כאן את הפרטים שלכם. אם אתם לא רואים, אנא בדקו שלא הגיע לדואר ספאם