זמן לבנדר. ככה אני קוראת לתקופה הזו, בה הגינה שלי נצבעת במשטחים סגולים, הדבורים חוגגות מעל ואני נזכרת בפרובנס. בביקור האחרון בפרובנס אמנם לא היינו בזמן פריחת שדות הלבנדר המהפנטים אלא ממש בימים של סוף שנה ותחילת חדשה, בדצמבר-ינואר האחרונים, לפני שידענו כמה נתגעגע לחופש, למרחבים. על חופשה משפחתית בפרובנס, ממש כאן.

שדה לבנדר
לבנדר בגינה שלי תמיד מזכיר לי את פרובנס

יצאנו מביתנו במינכן לשבועיים ימים, עם הרכב, כשהיעד הוא אזור הריביירה הצרפתית ופרובנס. בהלוך ובחזור עצרנו בוארזה ובצ'ינקווה טרה שבאיטליה כדי לחלק את הנסיעה אבל על כך בפוסט נפרד. על החלק הראשון של הריביירה הצרפתית אפשר לקרוא כאן – אל חוף התכלת של הריביירה הצרפתית, ועכשיו לקסם של פרובנס.

חופשה משפחתית בפרובנס
חופי מרסיי בשקיעה

אזור פרובנס הידוע כיום כחלק מחבל פרובנס-אלפ-קוט ד'אזור, ממוקם דרומית לחבל בורגונדי, גובל עם הים התיכון מדרום ועם איטליה ממזרח, נחשב לאחד האזורים היפים ביותר בצרפת – כפרים קסומים, טבע משגע לצד ערים תוססות. מקום אידיאלי גם לחופשה משפחתית וגם לחופשה זוגית רומנטית. פרובנס מתאימה לטיול לאורך כל השנה עם מספר שיקולים שצריך לקחת בחשבון והעדפה אישית של טמפרטורות אהובות יותר – בחודשי הקיץ חם וצפוף יותר בתיירים, מה שיכול להיות שיקול בעיקר בערים הגדולות יותר, לעומת ביקור בחודשי החורף, בהם הטמפרטורות מתונות אך יתכנו ימים גשומים ועיירות קטנות רבות נראות כאילו הן בתרדמת חורף. הסימטאות הציוריות אידיאליות לצילומים אולם ריקות מתיירים וחנויות רבות סגורות. עבורנו, הטיול בחודשי החורף איפשר מעבר ביותר כפרים והתבוננות מעמיקה יותר על מבנה הכפרים, על הנופים הנשקפים מהם, על הייחוד ופחות זמן חנויות. אבל אל דאגה, בכל עיירה מצאנו מקום לקפה וקרפ נוטלה מפנק, גם בחורף.

אקס-אן-פרובנס

באסטיד דה גנאיי

באסטיד דה גנאיי פרובנס
באסטיד דה גנאיי

אנחנו בחרנו להתמקם באקס-אן-פרובנס כבסיס לטיולי כוכב יומיים. בחרנו בית שלא ממוקם במרכז העיר כדי ליהנות מהטבע שנכנס לחלון בכל בוקר ומהמרחבים של החופש. באסטיד דה גנאיי הינו בית כפרי שנבנה במאה ה- 17 בחיק הטבע של אקס אן פרובנס. המבנה חודש ושופץ ומציע חדרים זוגיים, סוויטות ודירות שמתאימות למשפחות. שתי הבריכות המשגעות שיש במקום היו עם מים קרים עבורנו בסוף דצמבר אבל זמן השקיעה תחת עצי הערמונים היה משגע. להזמנות כנסו לכאן.

ביקור באקס אן פרובנס

אקס אן פרובנס שוכנת כ- 30 ק"מ צפונית למרסיי. היא התפתחה סביב אמנות ותרבות עוד במאה ה- 15 וכיום נמצאת במרכז אחד האזורים התיירותיים החשובים בצרפת. בעיר יש שילוב מנצח של ארכיטקטורה מימי הביניים עם שדרות ירוקות ומרכזים תוססים, מלאים בתי קפה, מסעדות ומלא מזרקות. העיר ממוקמת בלב פרובנס ולכן מתאימה כבסיס עבור טיולי כוכב ליעדים משגעים ברדיוס של עד שעה נסיעה. העיר העתיקה הזו היא עיר הולדתו של הצייר פול סזאן ומושכת לאורל השנים אמנים רבים שהתאהבו בנופים הציוריים.

אקס אן פרובנס
הקתדרלה באקס אן פרובנס

מוזיאון גרנט

מוזיאון גרנט, אן אקס פרובנס
מוזיאון גרנט, אקס אן פרובנס

מוזיאון שאהבנו מאוד הוא מוזיאון גרנט. מוזיאון המתהדר באוסף של יותר מ- 12,000 יצירות אמנות (מרכישות, תרומות ועזבונות). המוזיאון קיבל את שמו בשנת 1949 מהצייר פרנסואה-מריוס גרנט, שהיה אחד התורמים הנדיבים ביותר של המוזיאון. גם שמונה מציוריו של סזאן נכנסו לאוסף המוזיאון ועבודות רבות מהאמנות המודרנית. מעבר לתערוכות הקבועות, מציג המוזיאון תערוכות נושאיות מתחלפות. אנחנו ביקרנו בתערוכת רטרוספקטיבה משגעת של האמנית פאביאן וורדיאר (Fabienne Verdier) המציגה עבודות שלה מתחילת שנות השמונים ועד לעבודות חדשות מהשנה האחרונה. העבודות עוסקות בזרימות של אנרגיה החוצות את היקום שלנו, את מוחנו והשפה שלנו ומעצבים את הנופים סביבנו. עבודות גדולות מימדים, שהתפתחו אחרי התחלה של כעשר שנים בהם התבוננה במאסטרים הסיניים לציור מסורתי.

שלושה כפרים משגעים בפרובנס

אזור פרובנס מלא בעיירות ובכפרים ציוריים, שרבים מהם נכנסו לרשימת הכפרים היפים ביותר בצרפת. אמליץ כאן על שלושה מהם.

גורד (Gordes)

גורד (Gordes), פרובנס
גורד (Gordes), פרובנס

הכפר שנמצא 38 ק"מ מזרחית לאביניון ו- 87 ק"מ צפונית למרסיי ממוקם כ- 340 מטרים מעל פני הים ונשקף ממנו נוף עוצר נשימה של הר לוברון. הכפר התפתח במאה ה- 11 סביב טירה שהפכה למבצר גדול המוגן על ידי סוללות. במאות ה- 18 ותחילת ה- 19 התפרנסו תושבי הכפר מחקלאות וממלאכות יד (בעיקר אריגה וסנדלרות) שלא הספיקו לכלכלת התושבים שהיו עניים ביותר. יחד עם מחלות שהחלישו את החקלאות, רעידות אדמה שהובילו להרס ומלחמת העולם הראשונה, תושבים רבים עזבו את הכפר, אולם בשנות ה- 50 של המאה ה- 20 הכפר אוכלס מחדש על ידי קבוצת אמנים שנשבו ביופיו של הכפר והנוף הנשקף ממנו. כיום הכפר נמצא ברשימת הכפרים היפים ביותר בצרפת.

גורד (Gordes), פרובנס
קרפ נוטלה-בננה מעולה

רוסיון (Roussillon)

רוסיון (Roussillon) פרובנס - בתי האוכרה
רוסיון (Roussillon) פרובנס – בתי האוכרה

כפר הממוקם בראש צוק תלול בגובה של 360 מטרים מעל פני הים, על רכס אדמת אוכרה. מאדמת האוכרה מייצרים פיגמנטים בכל גווני האדמה. הסלע מורכב מתחמוצות ברזל, חרסית וחול, וטווח הגוונים מצהוב ועד כתום כהה וחום נקבע על ידי היחס בין מרכיבי הסלע. האוכרה היווה את הבסיס הכלכלי של הכפר שבתיו עשויים מטיח שעורבב עם אותם פיגמנטים ולכן כולם בגווני האדמה. מראה מרהיב, במיוחד אם מגיעים בשעת השקיעה, שעת ה- Golden Hour. במאה ה-18 גברה הדרישה לצבעים, בעיקר מתעשיית הטקסטיל, התרבו המכרות וגם מפעלי עיבוד. שגשוג זה נמשך עד שנות השלושים של המאה ה-20. בזכות המיקום האסטרטגי היה למקום ערך צבאי כבר בתקופה העתיקה. עדיין קיימים במקום שרידי הביצורים של המוצב הצבאי הרומי. אפשר לטייל בכפר במבוך הציורי של הסמטאות והכיכרות הקטנות. 

ל'איל-סור-לה-סורג' (L'Isle sur la Sorgue)

עיירה תיירותית בעמק הלוברון, הידועה בשוק הפישפשים והעתיקות הגדול שלה, הממוקמת כ- 20 ק"מ מזרחית לאביניון. נהר הסורג' עובר בתוך העיירה ממזרח למערב בשתי תעלות שיצרו "אי", עליו בנויה העיר העתיקה מימי הביניים. התעלות העניקו לעיר את הכינוי "ונציה של פרובנס". טיול לאורך התעלות, בין גלגלי המים וחנויות העתיקות יכול להיות רומנטי ביותר. ברחובות הציוריים של העיירה פזורות כ- 200 חנויות לעתיקות, מלאות אווירה, ומידי יום ראשון מתקיים בעיירה שוק הפשפשים הגדול ביותר בצרפת (מחוץ לפריז). בעיירה מתקיים גם שוק איכרים בו נמכרת תוצרת מקומית אופיינית בימי ראשון וחמישי – ירקות, פירות, זיתים, לחמים ומוצרי לבנדר.

קתדרלת נוטרדאם-דז-אנז' היא כנסייה מרשימה שנבנתה במאה ה- 13 בסגנון הבארוק ושופצה והורחבה במאה ה- 17 ובהחלט מומלץ לבקר בה. אל תפספסו את המאכל המקומי הטיפוסי של פונדו גבינות המוגש בתוך כיכר לחם. מעדן.

מרסיי, בירת פרובנס

פרובנס היא לא רק נופים כפריים ועיירות ציוריות. מרסיי נחשבת בירת פרובנס והיא העיר השנייה בגודלה בצרפת, עם הנמל המסחרי הגדול ביותר בצרפת ובים התיכון. בשל מיקומה לחופי הים התיכון, מרסיי הינה עיר עם מהגרים רבים מארצות צפון אפריקה. במרסיי נמצאת גם קהילה יהודית גדולה (השנייה בגודלה בצרפת). אנחנו הגענו לעיר בעיקר בגלל שהיינו צריכים לקחת את הגדולה שלנו לשדה התעופה בעיר אבל נשארנו בגלל האווירה התוססת באזור הנמל ושכונת לה פנייה הססגונית בעיר הקוסמופוליטית ושוקקת החיים הזו.

הנמל הישן

הנמל הישן של מרסיי
הנמל הישן של מרסיי

אזור הנמל הישן הוא החלק התיירותי ביותר של העיר. האווירה הים תיכונית במקום עם היאכטות ומסעדות הדגים והתיירים הופכים את האזור לשמח ותוסס. בקצה המעגן ממוקם גלגל ענק ממנו נשקף נוף על כל העיר. מאזור המזח יוצאת רכבת תיירים עם קרונות פתוחים (פטיט טריין דה מרסיי) המובילה לבזיליקה הגדולה, בזיליקת נוטרדאם, וממש ממול, על גבעה מעל הנמל נמצאת שכונת לה פנייה הציורית.

בזיליקת נוטרדאם דה לה גארד (Notre Dame de la Garde) 

בזיליקת נוטרדאם דה לה גארד (Notre Dame de la Garde) מרסיי
בזיליקת נוטרדאם דה לה גארד (Notre Dame de la Garde), מרסיי

בנייתה של הבזיליקה המפוארת החלה בשנת 1852 על קפלה קטנה יותר שהוקמה במקום במאה ה- 15 ואף זו הוקמה על שרידיה של קפלה מתחילת המאה ה- 13. הבזיליקה הממוקמת על הנקודה הגבוהה ביותר במרסיי, בגובה של 157 מטרים מעל פני הים, הפכה לסימן ההיכר הבולט של העיר. הבזיליקה מורכבת מכנסייה תחתונה (קריפטה) החצובה בסלע  ובנויה בסגנון רומנסקי וכנסיה עליונה הבנויה בסגנון ניאו-ביזנטי ומעוטרת בפסיפסים. מגדל הפעמונים המרובע בגובה של 41 מטרים עם פעמון בגודל של 12.5 מטרים בראשו, מהווה בסיס לפסלם של המדונה וילדה, העשוי נחושת ומצופה בעלי זהב. הפסל עצמו בגובה של 11.2 מטרים ובמשקל של כמעט 10 ק"ג. בכל 25 שנים צריך לצפות את הפסל מחדש עם חצי קילו של דפי זהב. מהקתדרלה יש תצפית פנורמית נהדרת על העיר ועל הים. ניתן להגיע לקתדרלה כאמור ברכבת הקטנה, באוטובוס מספר 60 או כמובן בטיפוס ברגל. למי שיש זמן, זוהי הדרך הטובה ביותר לחוות את העיר למרות שהטיפוס לא קל.

שכונת לה פנייה (Le Panier)

שכונת לה פנייה (Le Panier) מרסיי
שכונת לה פנייה (Le Panier), מרסיי

השכונה המתחדשת בעיר העתיקה של מרסיי, הממוקמת על הגבעה מעל הנמל הישן היא אחת השכונות התוססות בעיר, מקום בילוי של תיירים עם חיי לילה מפותחים. בשכונה סמטאות צרות, בתים צבעוניים ואמנות רחוב המרוססת על קירות הבתים. חבלי כביסה עמוסים בין החלונות ושלל בתי קפה וחנויות בוטיק קטנות. השכונה, המאוכלסת במהגרים החיים לצד אמנים, מספקת למבקרים שלל מסעדות אותנטיות (מרוקאיות, טוניסאיות, אלג'יריות) וססגוניות רחוב קסומה.

שמורת הקלנקים (Calanques)

קלנק ד'אן-וואו (Calanque d’En-Vau
קלנק ד'אן-וואו (Calanque d’En-Vau

אזור אחרון עליו אמליץ בפוסט הזה הוא אזור שמורת הקלנקים. על רצועת החוף שבין מרסיי והעיר קסיס (Cassis) נמצא אזור פיורדים מרשימים במרחק של כ- 15 ק"מ ממרסיי. צוקים גבוהים ומצוקים מעל מים צלולים. לשונות ים החודרות ליבשה ויוצרות מפרצים שאפשר לשחות בהם, לשוט בקיאקים או להגיע לתצפית בשייט שיוצא מהנמל הישן של מרסיי. אפשר לברר פרטים על שייט ממרסיי דרך האתר של לשכת התיירות.  הקלנקים נוצרו לפני 12,000 שנים, בתהליך התחממות הדרגתית שלאחר תקופת הקרח גרמה לים לעלות ולהציף את העמקים.

קלנק ד'אן-וואו (Calanque d’En-Vau)

הקלנק המרשים ביותר. אנחנו טיילנו אליו, בדרך מאתגרת מאוד של ירידה חדה ועלייה תלולה במסלול של כשעתיים בכל כיוון. ניתן להגיע לתחילת המסלול מנקודה בכביש 559 ממרסיי לקסיס הממוקמת ממול מחנה צבאי (Carpiagne military camp). משם ישנו שביל מסומן עד לקלנק. לפני ההגעה יש לבדוק אם הגישה לא נחסמה עקב מספר רב של מטיילים או עקב חום כבד. ניתן לבדוק באתר שלהם – כאן.

עם טבע עוצר נשימה, כפרים רומנטיים קסומים, עיר תוססת ואוכל משובח, אנחנו נפרדים מפרובנס עם ידיעה ברורה שעוד נחזור! לא משנה באיזו עונה תבחרו להגיע לפרובנס, כנראה שתתאהבו, ממש כמוני.

על עוד טיולים שלנו בצרפת תוכלו לקרוא כאן:

אל חוף התכלת של הריביירה הצרפתית

כמה יפה את צרפת – על ביקור קסום במזרח צרפת

שנסון ונשיקה צרפתית – חלום מעוצב בצרפת הרומנטית

רוצים לקבל עדכונים על פוסטים חדשים, הזמנות למסעות בעולם או אולי לקבל השראה?

הרשמו ואני מבטיחה להיות בקשר

מייל ראשון אמור להגיע אליכם אחרי שתכניסו כאן את הפרטים שלכם. אם אתם לא רואים, אנא בדקו שלא הגיע לדואר ספאם