למה דווקא סינגפור?

ראש השנה הסיני, סינגפור - תהלוכת הדרקון
תהלוכת הדרקון בראש השנה הסיני

אל סינגפור הגענו בדיוק לפני ארבע שנים. הגענו על תקן מבקרים – מתגעגעים ותיירים. בסדר הזה בדיוק. הגדולה שלנו החליטה שבשביל "לראות עולם" לא מספיק לגור עם המשפחה בגרמניה, ללמוד באוניברסיטה בסקוטלנד, אלא צריך גם להגיע למזרח הרחוק, והחליטה לנסות את מזלה בפרוייקט חילופי סטודנטים בין סקוטלנד וסינגפור. כמובן שהתקבלה. חשבנו לסמסטר אחד, אבל…. לא. למה לא לשנה שלמה? והחדשות עוד הגיעו עם הכרזה – "אני לא אגיע השנה לבקר. מעדיפה בחופשות שלי לטייל באזור. כי מתי תהיה לי עוד הזדמנות כזו?". האמת – הגברת עם הראש החכם והבריא על הכתפיים צודקת. אז הגענו לבקר בדיוק בחגיגות ראש השנה הסיני בסינגפור.

חופשה משפחתית בסינגפור
הגענו כולם לבקר את הסינגפורית שלנו

אז אני הגעתי לבקר לבד כש"הייתי בסביבה". סיימתי מסע נשים לדרום הודו והחלטתי לקפוץ לבקר. זה היה בחודש נובמבר, והיה מקסים ומרגש אחרי שלושה חודשים שהתגעגעתי. הביקור השני בסינגפור, עליו תוכלו לקרוא בקרוב בפוסט מורחב, היה בתזמון מיוחד. יצא שהגענו לסינגפור, כולנו, בפברואר. ראש השנה הסיני. אירוע מיוחד במינו, חגיגי, צבעוני, טעים. מעורר חושים.

ראש השנה הסיני, סינגפור

ראש השנה הסיני, סינגפור
הצבעוניות האדומה – זהובה שלטת

ראש השנה הסיני נחוג על פי הירח ועל פי השמש ולכן התאריך משתנה משנה לשנה ומתקיים בין ה- 21 בינואר ל- 21 בפברואר. השנה, שנת 2022, החג נחוג ב- 1 בפברואר. תהיה זו שנת הנמר. את ראש השנה, חוגגים כמובן בסין ובמדינות אחרות בהן יש רוב סיני או אוכלוסייה גדולה של סינים כמו בסינגפור או בטאיוואן.

ראש השנה הסיני, סינגפור - פנסים אדומים
פנסים אדומים בראש השנה הסיני בצ'יינה טאון

סממני החג מזכירים באופן כללי את אלו שלנו – נקיונות לפני, בגדים חגיגיים, התכנסות משפחתית, ברכות וקישוטים.

מסורות ראש השנה הסיני

ראש השנה הסיני נחשב לחג הגדול ביותר של הסינים ומבוסס על מיתוסים ומסורות יפניות עתיקות. בראש השנה נהוג לנקות את הבתים ובתי העסק ביסודיות. מנקים מכל שאריות של מזל רע מהשנה שעברה. הסינים מייחסים חשיבות רבה לפעילויות הראשונות הנעשות בתחילת השנה, שכן הן יעידו על מהלך השנה כולה ועל המזל שילווה אותה. לאחר שמנקים, נוהגים לתלות על החלונות והדלתות קישוטי נייר באדום וזהב. יש גם כאלו שכותבים בכניסה את המילה "מזל" אבל בהיפוך אותיות, על מנת לבלבל את המזל הרע.

גלגל המזלות

מיד לאחר חג הכריסמס, שנחגג בסוף חודש דצמבר, בו סינגפור מתמלאת בקישוטים צבעוניים ונוצצים במיוחד, ממלאים את הרחובות בפסלים של החיה המייצגת את השנה הסינית החדשה. 12 חיות מייצגות את מחזוריות שניים-עשר השנים, שהיא הבסיס לגלגל המזלות הסיני. 12 החיות בגלגל מזלות השנים קבועות בסדר והן:  עכברוש, שור, נמר, ארנב, דרקון, נחש, סוס, כבש, קוף תרנגול, כלב וחזיר.

שנת 2018, בזמן שביקרנו, הייתה שנת הכלב. פסלי כלבים בכל הגדלים ובכל הצבעים קישטו את רחובות העיר. בתוך קניונים, על המדרכות ברחוב הקניות, בכניסה לבתי המלון וכמובן באזור צ'יינה טאון.

ראש השנה הוא חג מאד משפחתי שמתחיל בהתכנסות של כל בני המשפחה ואחר כך ארוחה משותפת. בערב ראש השנה החנויות בצ'יינה טאון (Chinatown) בסינגפור נסגרות מוקדם וזה זמן מצויין להתהלך בסימטאות הצפופות כשקצת יותר מרווח, להסתכל על מבנה הבתים, על קישוטי הרחוב והצבעוניות האדומה-זהובה השלטת, אך צריכים לקחת זאת בחשבון אם מתכננים קניות לאותו היום.

סעודת החג

הסינים נוהגים לאכול מאכלים הקשורים באמונתם למזל, כמו כיסונים ממולאים בכל טוב בצורת סהר, היות ומטבעות הכסף והזהב בסין העתיקה היו בצורה זו, ובכך מזמנים שנת שפע כלכלי לשנה החדשה. תפוזים, מנדרינות וקלמנטינות הם סימן לעושר רב בשל צבעם המדמה את צבע הזהב. בכניסה לחנויות, לבתי המלון ועל כל "דשבורד" של מונית ניתן למצוא כמה תפוזים למזל.

ראש השנה הסיני - תפוזים למזל
קלמנטינות ותפוזים מחולקים בכל מקום

האורות והפנסים

חג ראש השנה נקרא גם חג האורות והפנסים ולכן ניתן לראות תהלוכות של מצעדי פנסים אדומים ברחובות, קישוטי פנסים בכל פינה. צ'יינה טאון הייתה מוארת מתמיד. ישנם מופעי זיקוקים שאמורים להאיר את השנה החדשה, ונפצים, שאמורים ברעשם לגרש את הרוחות הרעות. חגיגה אמיתית היא להנות מחגיגתם של אחרים. מנגינות סיניות נעימות בכל קרן רחוב, ברכות לכל העוברים ושבים וקונים. על הכל קושרים סרטים אדומים – על עצים ועציצים ומתנות ליקרים.

ראש השנה הסיני, סינגפור - פנסים אדומים
פנסים אדומים בכל רחוב בסינגפור

מה מסתתר במעטפה?

בדומה למנהג שלנו של מעות חנוכה, נוהגים הזקנים בשולחן לחלק מעטפות אדומות בסיום הארוחה, עם כסף בתוכן. זוהי דרכם לברך את בני המשפחה הסובבים במזל של כסף, בריאות ואריכות ימים. אנחנו שמחנו לגלות מעטפות אדומות עם מטבע בתוכן בחדרנו, כשחזרנו כאוביי רגליים משיטוט ארוך בעיר. הילדים אף קיבלו מעטפות נוספות ממנהל המלון בארוחת הבוקר למחרת.

ראש השנה הסיני - מעטפה אדום-זהב
מעטפות שחיכו לנו בחדר עם מטבע בתוכן. הברכות על המעטפה: הכיתוב הקטן מימין – "מזל טוב ואושר".
הכיתוב הגדול משמאל – "שהדברים יהיו איך שתבקש"

יש אריה בחדר

בארוחת הבוקר ביום החג חיכה לנו "אריה" בחדר האוכל. האריה, מלך החיות ויצור השומר מפני רוחות רעות ושדים, מפיץ מזל טוב בתרבות הסינית. האריה רוקד בראש השנה ומנסה לגנוב מעטפה אדומה עם כסף בתוכה, שתלויה במקום גבוה בכניסה למלונות, ובתי עסק רבים. ריקוד צבעוני ומשעשע למראה.

רובע צ'יינה טאון (Chinatown)

רובע צ'יינה טאון בסינגפור, שנולד בתחילת המאה ה- 19 על ידי מהגרים סיניים, נחשב כיום כאחד הרובעים המרתקים ביותר. על שני קילומטרים רבועים של הרובע ניתן למצוא אקלקטיות מדהימה. מגוון מקדשים, מסעדות סיניות, חנויות לממכר מוצרי מזון מסורתיים, חנויות תרופות עם ממרחים ומרקחות של הכל מהכל, חנויות המוכרות אומנות מקומית של כלי הגשה סיניים מפורצלן, חותמות בהתאמה אישית המסותתות באבן, מגזרות נייר אדומות עם ברכות בכל הגדלים, מניפות סיניות, תלבושות מסורתיות, חנויות תה וחנויות לממכר כלי התה, מזכרות פופולריות לתיירים. תוכלו לספוג מראות, טעמים וריחות, אם כי לא תמיד מלבבים לאף או לחיך המערביים. האנשים אדיבים מאד ולמרות הצפיפות, במיוחד בתקופה שלפני ראש השנה, תמיד יחייכו אליכם. ניתן להגיע ברכבת התחתית (MRT) בקו הכחול או בקו הסגול. לתחנה קוראים Chinatown.

ראש השנה הסיני, סינגפור - סרטים אדומים למזל
סרטים אדומים למזל טוב קשורים על כל עץ – טבעי או מפלסטיק

מקדש סרי מריאמן

אחד המקדשים הבולטים בצ'יינה טאון הינו המקדש  ההינדי Sri Mariamman Temple, בכתובת: South Bridge Road 244. זהו המקדש ההינדי העתיק ביותר בסינגפור, שנבנה בשנת 1827. המקדש מכוסה כולו בפסלים צבעוניים של אלים הינדואים ובדמויות מהמיתולוגיה ההודית. ממש מיניאטורה של המקדש המרשים במדוראי, שם ביקרתי ממש לפני ובגלל זה אולי בלט לי יותר (על מדוראי הצבעונית אפשר לקרוא כאן).

ראש השנה הסיני, סינגפור - מקדש סרי מריאמן, צ'יינה טאון
מקדש Sri Mariamman, צ'יינה טאון

איפה לאכול בצ'יינה טאון?

אוכל בצ'יינה טאון אפשר למצוא בכמויות. ישנו ריכוז של מסעדות בלב ליבו של הרובע במחירים זולים ובטעמים משובחים, שונים ומשונים. מקום מומלץ אחר הינו שוק האוכל המקורה (שווקים כאלו מצויים בכל סינגפור, גם באזורי היוקרה, והם פופולריים מאד) הנקרא China Hawker Center. מרכזי האוכל האלה, הנמצאים בקניונים, נקראים Food Court ובשווקים Hawker Center. שם ניתן למצוא כמעט את כל סוגי האוכל האסייתי והמחירים מתחילים משני דולרים סינגפוריים לארוחה.

דוכן נקניקים, צ'יינה טאון, סינגפור
ראש השנה הסיני, מוצרי בשר באחד הדוכנים בצ'יינה טאון, סינגפור

בשוק האוכל בצ'יינה טאון, ברחוב Smith st. 335 ניתן למצוא את המסעדה הראשונה שעשתה היסטוריה וזכתה בכוכב מישלן בזכות מנת העוף בסויה שלה, שעולה רק שני דולרים – "מסעדת מישלן הזולה בעולם", מסעדת "Liao Fan Hawker Chan".

אז מה אפשר לקנות בצ'יינה טאון?

סינגפור - קרמיקה סינית בכחול לבן
מוצרי בשר באחד הדוכנים בצ'יינה טאון

כמו שכתבתי כבר – הכל מהכל. אני מאוהבת בכלי ההגשה הסיניים מפורצלן, המאויירים בעבודת יד. הצבעוניות האדומה – זהובה לא השפיעה עליי בבחירת הכלים. כחול ולבן היו הצבעים שבחרתי. כל כך עדינים. כל כך יפים, שרציתי עוד ועוד. כמובן שלא יכולתי שלא לקנות לי כמה מברשות עשויות שיער אמיתי ואבנים הנותנות כל אחת את בירכתה בכתיבת הקליגרפיה הסינית. ממש אוצרות.

סינגפור - קרמיקה סינית בכחול לבן
קרמיקה סינית מסינגפור

בדוכן של אמן מגזרות נייר הצטיידתי בברכה סינית לזוגיות טובה וברכה עבור יום הנישואין ה- 22 שלנו. שנינו באדום, שנינו עם חיוך מאוזן לאוזן ושנינו עם שיער ארוך ארוך.

מגזרת נייר
אני והוא. 22 שנים מאושרות

ביקור בסינגפור בזמן ראש השנה הסיני היה חוויה מרגשת, מציפת חושים וכזו שאזכור בכל שנה בתחילת פברואר. שנת 2022 היא שנת החזיר.

ראש השנה הסיני, סינגפור - תהלוכת הדרקון
אפשר לראות ברחובות תהלוכות בהן רקדנים יוצרים צורת דרקון, חיה המביאה מזל טוב.

שנת הנמר הגיעה עלינו לטובה… ועד הפעם הבאה…

שנה סינית טובה לכל החוגגים והנאה מרובה גם לאלו המתבוננים מהצד.

מזמינה אתכם לטייל איתי בעוד מקומות קסומים בעולם, עם מסורת ותרבות מיוחדת. בואי איתי לדרום הודו, לאומנויות ולאמונות:

על אומנות ואמונות – אומנויות מסורתיות בדרום הודו

מלאכות מסורתיות בדרום הודו – מלאכת החיים

רוצים לקבל עדכונים על פוסטים חדשים, הזמנות למסעות בעולם או אולי לקבל השראה?

הרשמו ואני מבטיחה להיות בקשר

מייל ראשון אמור להגיע אליכם אחרי שתכניסו כאן את הפרטים שלכם. אם אתם לא רואים, אנא בדקו שלא הגיע לדואר ספאם