שדות קפה בקוסטה ריקה
מטעי קפה בקוסטה ריקה

אל קוסטה ריקה הגעתי בשביל לראות מקומות אחרים. דברים חדשים ומרגשים. אומר כבר עכשיו בפתיחה שאכן, קוסטה ריקה עמדה בכל הציפיות שלי. מקום לא גדול אבל עם נשמה ענקית. חיבור מטורף לטבע, המון דברים מרגשים לראות ואנשים טובים וחייכניים לאורך הדרך. כשיצאתי למסע הנשים הראשון לקוסטה ריקה (על מסעות הנשים שלי תוכלו לקרוא כאן), ידעתי שלא יהיו לי הרבה שעות שינה, אבל גם ידעתי שיהיה פינוק של קפה למיטה בכל בוקר. לא תמיד הכי טעים, לא תמיד מכונת הקפה עבדה כפי שחשבנו לתפעל אותה, אבל תמיד עם התכווננות אמיתית. אני אוהבת קפה אחד טוב בבוקר, ככה בשביל לפתוח את היום. הוא לא חייב להיות מאד חזק, בלי חלב בכלל או מעט חלב קר, בלי סוכר או המתקה אחרת, אבל חייב להיות משובח. אז בואו ונדבר על כוס קפה בקוסטה ריקה (רק אגיד מילת קסם אחת – סטארבקס).

סטארבקס כוס קפה בקוסטה ריקה
בית הקפה עם הנוף הכי יפה בעולם

אז מה יש בקוסטה ריקה שטוב לקפה?

בקוסטה ריקה מגדלים קפה טוב. קפה טוב מאד יעידו המבינים בנושא. כל התנאים האופטימליים לגידול קפה משובח נמצאים בקוסטה ריקה. הגיאוגרפיה והאקלים במקום אחראים על זה. אזורים הרריים רבים עם אדמה וולקנית. גידולי קפה באזורים הרריים מאפשרים לשיחים לצמוח לאט יותר וזה אומר שהפירות מבשילים לאט יותר. הארומה מתעצמת בתהליך האיטי הזה בצורה משמעותית וטעם פולי הקפה משתבח. גם האדמה הוולקנית המצויה בקוסטה ריקה מעשירה את פולי הקפה בטעמים חזקים. בקוסטה ריקה ישנם 14 הרי געש, מתוכם 6 היו פעילים במהלך 75 השנים האחרונות והאדמה בהחלט אדמה וולקנית עם כל המינרלים העשירים שבה. מתווספים לגובה ולאדמה הוולקנית גם משקעים רבים, לחות וטמפרטורה אידיאלית וקיבלתם בית גידול  מושלם לקפה! האקלים הטרופי הקיים בקוסטה ריקה מספק קשת רחבה של טעמי קפה שהביאו הגדלה של הייצור הלאומי של הקפה במדינה.

שדות קפה בקוסטה ריקה
מיקום אידיאלי לגידולי הקפה

בעידוד ממשלתי כמובן, קוסטה ריקה הפכה להיות המדינה הראשונה באזור מרכז אמריקה שהחלה בפיתוח תעשיית הקפה. ומה יותר מסקרן מלשתות קפה במקום שמתפאר בקפה שלו והכריז כי זהו הקפה הטעים בעולם?

זני קפה

בעולם נפוצים זני הקפה – ערביקה ורובוסטה. ערביקה נחשב לזן איכותי יותר, בעל דרישות גידול מורכבות ולכן יקר יותר. 70% מגידולי הקפה מקורם במין ביולוגי אחד שהופץ בעולם מצמחי הבר באתיופיה. רובוסטה הוא הזן החזק יותר, נוח לגידול וזול יותר. בקוסטה ריקה, קבעה הממשלה תנאים מאוד נוקשים בגידול הקפה, על מנת לייצר קפה ברמה גבוהה ואיכותית. על פי החוק בקוסטה ריקה, מותר לגדל במדינה קפה רק מזן ערביקה. תהליך הגידול הממושך הצריך פיתוחים טכנולוגיים ופיתוח תהליכים שונים לקטיף פולי הקפה. קוסטה ריקה נחשבת ליצרנית הקפה המשובח ביותר במרכז אמריקה. כ- 80,000 יצרני קפה פועלים כיום בקוסטה ריקה, המייצרים יחד כמות של 2.5 מיליון שקים בשנה, במשקל 60 ק"ג כל אחד. 

שקי קפה בקוסטה ריקה
שקי הקפה בחוות אסיינדה אלזסיה

הקפה מגיע מבריסטה?

את הקפה שלנו אנחנו מקבלים בבתי הקפה מבריסטה. בריסטה  הוא אותו מומחה שרכש מיומנות גבוהה בהכנת קפה, שלמד את "מותגי" הקפה, תערובות של פולי קפה, שיטות לקליית פולי הקפה ומכיר את מכונות האספרסו ושאר הציוד להכנת הקפה. אבל עוד הרבה לפני שהקפה מגיע מבריסטה, הוא מגיע מתרבות, מקהילה, מחוות גידול. את זה השכילו להבין ברשת הקפה העולמית "סטארבקס" (בעלת 20,800 סניפים ברחבי העולם), שהחליטה בשנת 2013 לקנות חווה לגידול קפה, הראשונה מסוגה עבור החברה, כדי להגדיל את תכנית התמיכה במגדלי הקפה שלה וכדי לפתח קפה באיכות גבוהה יותר. 

חוות הסיינדה אלזסיה

חוות המחקר של סטארבקס העולמית

סטארבקס כוס קפה בקוסטה ריקה
חוות המחקר של סטארבקס בקוסטה ריקה

חוות הסיינדה אלזסיה (Hacienda Alsacia) שבקוסטה ריקה, משתרעת על פני שטח של 600 דונם וממוקמת באזור פואז (Poas) על מורדות הר הגעש פואז, פחות משעה נסיעה מהבירה, סן חוזה. כאן, למרגלות הר געש מרהיב, מתרחש משהו קסום – משהו הרבה יותר גדול מקפה. המוטו של החווה: "באנו לכאן לעבד את האדמה, ללמוד מהארץ ולנתב את התשוקה שלנו לשינויי חיובי". הבעיות איתן מתעסקים מגדלי הקפה בעולם קשורות לשינויי האקלים, למחלות וחרקים מזיקים המאיימים על עצי הקפה המתורבתים. ההומוגניות של גידולי הקפה הופכת אותם לפגיעים במיוחד ולכן המחקר עוסק בגנים להשבחת הקפה בשיטות שונות של הכלאת זנים. החוקרים עובדים על פיתוח שיטות עבודה יעילות ופיתוח זנים עמידים באיכות גבוהה, כדי להגדיל את כמויות הקפה ולהפוך אותן לרווחיות עבור חוות בקנה מידה קטן. לאחר כמה שנים בהם הפכה החווה למודל של חקלאות בת קיימא, זרעים מושבחים של קפה ערביקה מחולקים לחקלאים ברחבי העולם. 

סטארבקס כוס קפה בקוסטה ריקה. חוות אסיינדה אלזסיה
עבודת חריטה על מתכת – STARBUCKS

מרכז המבקרים של החווה

שתילי קפה. שלבי הגדילה
שלבי הצמיחה של הקפה

בשנת 2018, נפתח מרכז המבקרים של החווה בקוסטה ריקה. במרכז ניתן להצטרף לסיור להכרת שלבי הצמיחה והתהליכים אותם עוברים פולי הקפה עד שמוגשים לנו בכוס מהבילה. אפשר להשתתף בהדגמות של זריעה, קטיף וייבוש פולי הקפה. בסיום הסיור יושבים לטעימות של קפה, וכל זה על מרפסת הפונה לנוף עוצר נשימה של מדרונות מטעי הקפה הירוקים. חוות הקפה מאפשרת למבקרים ללמוד ממקור ראשון את המורכבות המתמשכת של חקלאי הקפה. 

הקפה שאנחנו כל כך אוהבים לשתות תלוי ברווחתם של 25 מיליון יצרני קפה, 10 מיליון דונם של חוות קפה והמשך שימור בינלאומי. הדרישה הגוברת לקפה בעולם מביאה לצורך בפיתוח שיטות להכפלת התוצרת של פולי הקפה על השטחים הנתונים וכמובן למנוע מחלות הפוגעות בתוצרת. בדיוק על הנושאים האלה עומל מנהל האגרונומיה העולמית של סטארבקס, קרלוס מריו רודריגז, המבלה את רוב שעות היממה בשדות הירוקים של חוות הסיינדה אלזסיה בקוסטה ריקה בניסיון להניב פתרונות חדשניים לעתיד. כמה כיף לעבוד בין שורות עצי קפה הנטועים בקווים גיאומטריים מסודרים, על מורדות הר געש בקוסטה ריקה, במקום שנראה שונה כל כך ממעבדת מחקר. רודריגז מותח את גבולות מחקרי האגרונומיה לגידול עצים עמידים בפני מחלות ומנתח טכניקות של גיזום בכדי להגדיל את הפרודוקטיביות של עצי הקפה.

קצת אמנות במקום היפה בעולם

חוות המחקר נמצאת באחד המקומות היפים בקוסטה ריקה. הנוף עוצר נשימה והמרכז עצמו אסתטי מאד, מלא בציורי קיר מדהימים, המתארים את שלבי הגידול השונים.

כוס קפה אחת טובה של בוקר וכל כך הרבה עומד על כף המאזניים מאחורי הקלעים. אחרי הביקור בחווה בקוסטה ריקה אני בהחלט מעריכה יותר את הקפה שאני שותה, בוחרת שיהיה אחד ביום אבל מדויק! 

אז איך אתם אוהבים לשתות את הקפה שלכם?

עמדת הבריסטה
אז איזה קפה בשבילכם?

מוזמנים מאד לטייל איתי לעוד בתי קפה מדליקים במיוחד בעולם. על אחד מיוחד במינו, על בית הקפה של הנסיכה מריה תרזה, תוכלו לקרוא בפוסט שלי על הביקור בברטיסלבה – לסגור פינות של געגוע מצטבר – היית טובה אלינו ברטיסלבה

רוצים לקבל עדכונים על פוסטים חדשים, הזמנות למסעות בעולם או אולי לקבל השראה?

הרשמו ואני מבטיחה להיות בקשר

מייל ראשון אמור להגיע אליכם אחרי שתכניסו כאן את הפרטים שלכם. אם אתם לא רואים, אנא בדקו שלא הגיע לדואר ספאם