חופשה משפחתית בריביירה הקרואטית

סמטאות העיר זאדאר, חופשה משפחתחת בקרואטיה
סמטאות זאדאר

אל קרואטיה המשגעת אנחנו מגיעים בפעם הרביעית אבל אף פעם לא עשינו חופשה משפחתית בריביירה הקרואטית. בפעמים הקודמות התמקדנו בחלקה הצפוני של קרואטיה באזור האי קירק (KRK) בחופשות של בטן-גב  והרבה שמש. הפעם הגענו לקרואטיה לטיול של שבועיים בשילוב עם מונטנגרו (על החופשה במונטנגרו תוכלו לקרוא ממש בקרוב). הגענו בנסיעה ברכב מביתנו שבמינכן. עצירה קצרה להתרעננות בליובליאנה, בירת סלובניה, שהפתיעה אותנו מאד בצבעוניות וביופי שלה, והמשכנו לשמורת הטבע הנחשבת לפנינה שבקרואטיה. שמורת הטבע פליטביצה (Plitvice). גם על הביקור בשמורת פליטביציה תוכלו לקרוא ממש בקרוב. הקדשתי לירוק-ירוק הזה פוסט בנפרד.

החופשה המשפחתית שלנו בקרואטיה – הצצה

רגע לפני שמתחילים – קצת היסטוריה

העיר העתיקה זאדאר, חופשה משפחתחת בקרואטיה
העיר העתיקה זאדאר

בשנת 1991 הכריזה קרואטיה על עצמאותה (במקביל לשכנתה סלובניה) דבר שהביא למלחמה בין הקרואטים לסרבים וכיבוש של 30% משטחי קרואטיה. בשנת 1995 ניצלה קרואטיה את הלחימה בין סרביה לבוסניה, תקפה, והחזירה לשליטתה את המובלעת הסרבית שהייתה במרכז קרואטיה. מאז, הפכה קרואטיה לאחת המדינות היציבות בבלקן. בשנת 2013 הצטרפה קרואטיה לאיחוד האירופי (למרות שהמטבע הקרואטי הוא קונה ולא יורו).

הריביירה הקרואטית

הטיילת בעיר זאדאר

הריביירה הקרואטית נמצאת בחבל דלמטיה, בחוף המזרחי של הים האדריאטי (מצידו המערבי נמצאת איטליה). לקרואטיה יש רצועת חוף ארוכה ו- 1185 איים, מתוכם 70 בלבד מיושבים, המשתייכים אליה, לאורך הים האדריאטי, המשפיעים על המקומיים והתיירים בכל הקשור למטבח הקרואטי, לאפשרויות הבילוי ולהיצע של אטרקציות המשלבות בתוכן מילוי מצברים של ויטמין D. אנחנו יצאנו למסלול מעגלי שבהחלט ניתן לבחור חלקים ממנו, להגיע ליעד בטיסה ולהמשיך ממנו:

שמורת הטבע פליטביציה (לינה בעיירה סלונג') – זאדאר – שיבניק – דוברובניק – בודבה (מונטנגרו) – קוטור (מונטנגרו) – ספליט – זאגרב.

אז מהן הערים המרכזיות בריביירה, איפה ישנים ומה לעשות? הנה מתחילים… הפוסט הראשון בסדרה – "חופשה משפחתית בריביירה הקרואטית".

זאדאר (Zadar)

אם אתם רוצים לראות את השקיעות היפות בעולם, כדאי שתגיעו לזאדאר. עיר חוף קסומה, החמישית בגודלה בקרואטיה. העיר העתיקה בנויה על חצי אי, מוקפת חומה ומלאה בכנסיות קטנות המסתתרות בכל פינה (34 במספר). הליכה בין חומות העיר גילתה לנו סמטאות ציוריות מלאות בחנויות מעוצבות בסטייל, מלאות בבתי קפה ומסעדות ובאתרים היסטוריים. 

איפה ישנים בזאדאר?

הדירה בה בחרנו להתארח נמצאת במיקום מעולה מבחינת הקרבה לכל מקום. המרכז של המרכז. את הרכב השארנו בחנייה סמוכה מחוץ לחומות העיר והתנהלנו בהליכה רגלית ממקום למקום. הלופט המעוצב בו בחרנו עוצב על פי צו המודרניזם, עם אקססוריז מפנקים בטוב טעם. חלל רחב ונעים ומזמין לשהות משפחתית (כמובן שמתאים גם לזוג). 

Alma Lofts Zadar. דירה חלומית בזאדר
Alma Lofts Zadar

מה לראות בזאדאר?

כנסיית סנט דונאטוס (St. Donatus Church)

כנסיית דונאטוס ומגדל הפעמונים בזאדאר. חופשה משפחתית בקרואטיה
כנסיית דונאטוס ומגדל הפעמונים

הכנסייה המרכזית והייחודית בצורתה המעוגלת, נבנתה כבר במאה ה- 9 והיא אחת הכנסיות השמורות בעולם מהתקופה הפרה-רומנסקית. כיום משמשת הכנסייה כמוזיאון וחלל לקונצרטים מוסיקליים בחודשי הקיץ, מאחר והיא כבר אינה בשימוש יומיומי של מתפללים. הכנסייה הפכה לסמלה המסחרי והמוכר של זאדאר.

כנסיית סנט דונאטוס ושרידי הפורום הרומאי בזאדאר. חופשה משפחתית בקרואטיה
כנסיית סנט דונאטוס (St. Donatus Church) ושרידי הפורום הרומאי מסביב

הפורום הרומאי 

בכיכר המרכזית שלפני כנסיית סנט דונאטוס פזורים שרידי הפורום הרומי שנבנה בזאדאר בתקופת השלטון הרומי. הרומאים כבשו את זאדאר במאה השנייה לספירה ונשארו במקום כשש מאות שנים. בתקופה זו הייתה זאדאר לבירת המחוז ולעיר עשירה ומרכזית ולכן נבנו בה מבנים שונים המעידים על מעמדה, כגון הפורום. הפורום היווה את אזור השוק המרכזי והאזור הציבורי. כיום אפשר למצוא את שרידי הפורום פזורים בין רחבות מרוצפות ומשטחי דשא, וילדים מתרוצצים ביניהם. דרך נהדרת להנגיש את ההיסטוריה לכולם.

קתדרלת סנט אנסטסיה ומגדל הפעמונים

קתדרלת סנט אנסטסיה, זאדאר
קתדרלת סנט אנסטסיה, זאדאר

הקתדרלה נבנתה במאה התשיעית לספירה על ידי הביזנטים ונבנתה מחדש במאות ה- 12 וה- 13 בסגנון רומנסקי, מה שהופך אותה ייחודית מבחינת עירוב סגנונות ארכיטקטוניים. חזית הקתדרלה יפה מאד עם שלוש כניסות, ריבוי קשתות ושתי רוזטות. העליונה בסגנון גותי והתחתונה בסגנון רומנסקי. מגדל הפעמונים, הצמוד לחלקה האחורי של הקתדרלה, גם הוא נבנה בשלבים, החל מהמאה ה- 15 והושלם בסוף המאה ה- 19. התצפית הנשקפת מקצה המגדל בהחלט מצדיקה את הטיפוס הלא מאד ארוך. לאורך הטיפוס ממליצה להסתכל אל מערכת הפעמונים המרשימה בתוך המבנה.

שער היבשת (Porta di Terraferma)

שער היבשת בכניסה לעיר העתיקה זאדאר
שער היבשת בכניסה לעיר העתיקה זאדאר

העיר זאדאר מוקפת חומה עם ארבעה שערים כחלק ממערכת ההגנה והביצורים על העיר העתיקה. חלקה המזרחי של החומה נבנה על ידי הרומאים ואילו השאר על ידי הוונציאניים. השערים נשתמרו במצב טוב אולם החשוב והמרשים ביניהם נקרא "שער היבשת" שנבנה בסגנון הרנסנס על ידי הוונציאניים ותוכנן על ידי האדריכל מיכאל סאנמיצ'לי (Michele Sanmicheli) בשנת 1543. על אבן המפתח של הקשת המרכזית מפוסל אריה שהפך לסמלה של העיר. השער משמש גם היום את אחת הכניסות המרכזיות לעיר העתיקה. בסמוך אליו (כשנכנסים בשער, מיד מימין יש גרם מדרגות) נמצא בר-דיסקוטק עם אורות צבעוניים המוקרנים על החומה מידי ערב. מחוץ לשער נמצאת מרינה קטנה המשמשת מעגן ליאכטות וסירות קטנות.

הנמל הקטן ליד שער היבשת בזאדאר. חופשה משפחתית בקרואטיה
הנמל הקטן ליד שער היבשת, זאדאר

הטיילת של זאדאר ואורגן הים

הטיילת בעיר זאדאר, חופשה משפחתית בקרואטיה
הטיילת של זאדאר בשעת השקיעה. ישיבה על המדרגות של אורגן הים
הטיילת בעיר זאדאר, חופשה משפחתית בקרואטיה
שעת שקיעה בטיילת של זאדאר

בזאדאר קיימות אטרקציות ייחודיות, המשלבות את הסביבה הטבעית עם יצירה מודרנית. אורגן הים בכלל לא נראה כמו אורגן או כמו כלי נגינה אחר. הוא בעצם מורכב ממערכת של מדרגות, באורך 70 מטרים, הבנויות כחלק מהטיילת, עליהן הולכים ויושבים ומגיעים בהמונים לראות את השקיעות הכי יפות בשעות בין הערביים. במערכת המדרגות מצויים חורים ופתחים המאפשרים למים לחדור ולהפיק צלילים מהתהודה הנוצרת מדחיפת האוויר החוצה על ידי גלי הים. הצלילים מזכירים ניגון נעים של פעמוני רוח. אורגן הים נבנה בשנת 2005 על ידי האדריכל ניקולא באשיץ' (Nikola Bašić), זוכה פרס אירופה למתחמים ציבוריים (בשנת 2006) והוא נחשב לאחת האטרקציות הייחודיות בקרואטיה.

ריקוד מסורתי בזאדאר, קרואטיה
ריקוד מסורתי בטיילת בזאדאר

ברכות לשמש (Greetings to the Sun)

ה"ברכות לשמש" הינה אטרקציה ייחודית נוספת הממוקמת בצמוד לאורגן הים, ממש בקצה חצי האי של זאדאר, שתוכננה אף היא על ידי האדריכל באשיץ'. הברכות לשמש הן בעצם משטח מעוגל, בקוטר של 22 מטרים, המורכב מ- 300 לוחות זכוכית רב שכבתיים המונחים באותו המפלס עם חזית המים המרוצפת, שהם בעצם פאנלים סולאריים, שבמקביל ל"זמן השקיעה היפה בעולם", האנרגייה מתורגמת לחשמל ונדלקים גופי תאורה המפיצים אורות צבעוניים במופע אור מיוחד בקצב הגלים וקולות הצלילים של אורגן הים. אפשר לעלות על המשטח וזוהי בהחלט אטרקציה כשמגיעים עם ילדים.

ואיך אפשר בלי שחייה במים הקרירים? 

רצועת החוף של הריביירה הקרואטית משופעת בחופים מושלמים המתאימים לכולם, לכל מצב רוח או גיל. ישנם חופים שקטים יותר, כאלו עם אפשרויות לספורט ימי, עם מתקני ג'ימבורי מתנפחים בתוך המים, כאלו המשקיפים לנוף משגע, שאפשר לבחון את הדגים עם שנורקלים או כאלו עם בתי קפה משגעים שאפשר לשתות קוקטייל טוב בשעת השקיעה. הכל מהכל.

ביקור בחוף של נין (Nin)

חוף הים של נין. חופשה משפחתית בקרואטיה
החוף של נין

אנחנו החלטנו לנסוע לכפר הקטן נין. במרחק של 14 ק"מ צפונית לזאדאר ממוקם הכפר הקטן השוכן על לגונה רדודה – נין. רצועת החוף היפה משנה את פניה בהתאם לגאות ולשפל. רצועת החוף חודרת לתוך הים ומוקפת מכל צדדיה מים. בצד אחד אפשר למצוא חלקים רדודים של הים, מעין שלוליות ענק מלאות בבוץ כהה עתיר מינרליים, בדומה לבוץ שיש בים המלח. אל תתפלאו אם אנשים מכוסים בבוץ שוכבים להנאתם על החול החמים בצידי הדרך… 

שיבניק (Šibenik)

תצפית לעבר העיר שיבניק. חופשה משפחתית בקרואטיה
העיר שיבניק (Šibenik)

אל העיר שיבניק הגענו כטיול יום מהעיר זאדאר. שיבניק ממוקמת כשעה נסיעה דרומית לזאדאר, לחופו של הים האדריאטי. עיר עם מבצרים, ארמונות, כנסיות ונוף משגע לעבר הים.

מבצר מיכאל הקדוש (St. Michael's Fortress)

מבצר מיכאל הקדוש בשיבניק. חופשה משפחתית בקרואטיה
הנוף הנשקף ממבצר מיכאל הקדוש (St. Michael's Fortress)

התחלנו בטיפוס (עם הרכב..) לעבר מבצר מיכאל הקדוש. רצינו לתצפת על העיר מלמעלה לפני שמתחילים להסתובב בסמטאותיה הציוריות. הכניסה למבצר הינה בתשלום (חניה למכוניות נמצאת ממש מתחת לכניסה הראשית), המצדיק את הנוף הציורי הנשקף מלמעלה. חלקים מחומות המבצר, שהיה חלק ממערכת ההגנה הוונציאנית בתקופת הכיבוש הוונציאני על העיר, משוחזרים. אפשר לשבת לשתות קפה או בירה קרה ביום חם בבית קפה קטן הממוקם ממש על החומה. המקום משמש לקונצרטים במבנה האמפיתאטרון המשוחזר, מתחתיו נמצא בית קפה נוסף. המבצר אינו גדול אך מומלץ להגיע אליו. הירידה ברגל, דרך סמטאות יפות וצרות, אל העיר העתיקה היא דרך שער היציאה התחתון שבמבצר.

בית הקפה שבתוך מבצר מיכאל הקדוש בשיבניק, קרואטיה
בית הקפה שבתוך מבצר מיכאל הקדוש (St. Michael's Fortress)

קתדרלת יעקב הקדוש (Katedrala Sv. Jakova)

לא משנה באיזו סמטה תפנו, תגיעו למרכז העיר העתיקה של שיבניק, במרכזה נמצאת קתדרלת יעקב הקדוש, השוכנת בסמוך לחוף הים. הקתדרלה קתולית, ומשמשת מקום מושבה של הדיוקסה של שיבניק (ההגמונות, יחידת המנהל הטריטוריאלית המנוהלת בידי הבישוף). היא הוכרזה כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו בשנת 2000 והיא הגדולה ביותר בעולם הבנוייה כולה מאבן ללא תמיכה של לבנים או עץ. הקתדרלה נבנתה בסגנון גותי צפון איטלקי ועד סגנון הרנסאנס, מאמצע המאה ה- 15 ועד אמצע המאה ה- 16 בשלושה שלבים. הכיפה המתומנת הופצצה וניזוקה במלחמה עם סרביה בשנת 1991 אולם שופצה. הקתדרלה מיוחדת גם בחלקו החיצוני של האפסיס, עם 72 פסלי ראשי אדם שפוסלו לפי פורטרטים של תושבי העיר הבולטים באותה התקופה, הממחישים מצבי רוח שונים.

קתדרלת יעקב הקדוש, שיבניק, קרואטיה
קתדרלת יעקב הקדוש (Katedrala Sv. Jakova)
קתדרלת יעקב הקדוש, שיבניק, קרואטיה

קפה טוב קר עם גלידה באחד מבתי הקפה שלאורך הטיילת של שיבניק היו סיום מוצלח לביקור נהדר בעיר. בריביירה הקרואטית ישנן עוד פנינות עליהן תוכלו לקרוא בשאר הפוסטים בסדרה על קרואטיה.

מחומות אבן ועד עולם פנטזיה – על ספליט ודוברובניק

שמורת הטבע פליטביציה – חלום קסום בטורקיז ומנגינת פכפוך מים

צעירה ותוססת, מזמינה ומפתיעה – זאגרב

חופשה משפחתית בריביירה הקרואטית
חופשה משפחתית בריביירה הקרואטית

בינתיים מזמינה אתכם לקרוא על טיול, גם הוא בן שבועיים לאיטליה. מספר פוסטים בסדרה. מתאים ממש לטיול בתקופת החגים הקרובה.

בדרכים המובילות לרומא

לראות את נאפולי וליהנות

כחול של גלויה וצהוב של לימונצ'לו – דרום קסום באיטליה

להלך בקיסמה של פירנצה

רוצים לקבל עדכונים על פוסטים חדשים, הזמנות למסעות בעולם או אולי לקבל השראה?

הרשמו ואני מבטיחה להיות בקשר

מייל ראשון אמור להגיע אליכם אחרי שתכניסו כאן את הפרטים שלכם. אם אתם לא רואים, אנא בדקו שלא הגיע לדואר ספאם