מינכן היא אחת הערים היפות שיש באירופה. עיר שהיא פנינה קלאסית, המציעה למבקרים את הכל מהכל. אורבניות וטבע, ארכיטקטורה משובחת לצד פארקים, היסטוריה וגם הרבה שיק עכשווי, מוזיאונים מעולים לאמנות ושדרות מעצבים לשופינג מושלם, ארמונות ביום וסצינת לילה לאחר כך. חופשה במינכן – הרבה מעבר למה שחשבתם!

תצפית מהכנסייה של סנט פיטר (St. Peter's church)
המרכז העתיק של מינכן

מינכן היא העיר השלישית בגודלה בגרמניה ובירת בוואריה שבדרום המדינה. היא ממוקמת במקום אידיאלי כבסיס לטיולים ביעדים שונים אבל בהחלט עיר ששווה לטייל בה כמה ימים טובים. היא מתאימה לטיול בכל הרכב שתבחרו – זוגי, משפחתי או בגרסה המשודרגת תמיד – טיול חברות.

המרכז ההיסטורי

כיכר מריאנפלאץ

בכל עיר אירופאית תמצאו מרכז היסטורי. במינכן זוהי כיכר מריאנפלאץ (Marienplatz) והרחובות המסתעפים ממנה. הכיכר קיימת עוד משנת 1158, מימי הביניים, כבר אז הייתה מרכז העיר ומקום השווקים. כיום הכיכר ידועה בזכות בית העירייה (החדש) הנמצא בחלקה הצפוני, עם המגדל המפורסם שלו והדמויות בגודל טבעי המסתובבות לצלילי מנגינות שונות המתארות סיטואציות מחיי היום יום במינכן המשגשגת בכל יום בשעה 11:00. 

חופשה במינכן - כיכר מריאנפלץ
בית העירייה החדש בכיכר מריאנפלאץ

בית העיריה הישן נמצא בסמוך לחדש, בחלקה המזרחי של הכיכר, ועדיין משמש כאולם לאירועים טקסיים. במגדל הסמוך אליו נמצא מוזיאון הצעצועים של מינכן. מוזיאון קטן המכיל דגמי רכבות, בובות דובים ועוד אוספים.  בית העיריה החדש מבלבל בנראות שלו בהשוואה לזה הישן, כי למרות שהוא נבנה רק בין השנים 1867-1909, הוא נבנה בסגנון ניאו-גותי ונראה קודם בבנייתו לבית העיריה הישן, שנבנה 400 שנים לפניו. 

הכנסייה של סנט פיטר (St. Peter's church)

ממש ממול בית העיריה החדש, מאחורי שורת החנויות, נמצאת כנסיית סנט פיטר (St. Peter's church). זוהי הכנסייה העתיקה ביותר במינכן. מבחוץ היא נראית בנויה בסגנון גותי אולם מבפנים היא מעוצבת בסגנון בארוק מפואר. לכנסיה מגדל המתנשא לגובה של 92 מטרים, עם 302 מדרגות (ללא מעלית) ודמי כניסה של 3 יורו. במהלך הטיפוס אפשר לראות את צורת הבנייה העתיקה של המגדל, שנבנה לפני מאות שנים, ובקצהו ליהנות מתצפית היקפית של העיר.

תצפית מהכנסייה של סנט פיטר (St. Peter's church)
תצפית ממגדל הכנסייה של סנט פיטר

קארלספלאץ או שטאכוס

כיכר גדולה נוספת באזור העתיק של העיר. זהו המקום היחיד בעיר שיש לו שני שמות רשמיים. קארלספלאץ על שם המושל הבווארי הלא פופולרי קארל תיאודור. שטאכוס, על שם הפאב המפורסם ששכן במקום בזמן שהחלו לבנות את הכיכר בשנת 1797. ליד הכיכר תוכלו לראות את שער קארל מהתקופה הגותית ובמרכז הכיכר מזרקה גדולה הפועלת בימי הקיץ או מגרש החלקה על הקרח שמוקם על גבי המזרקה בימי החורף. מתחת לכיכר נמצאת תחנת הרכבת התחתית וסביבה הרבה חנויות לשופינג.

חופשה במינכן - שטכוס
שער קארל בשטאכוס

כל הרחוב, מכיכר מריאנפלאץ לכיכר שטאכוס, הוא אזור תיירותי הומה, מלא בחנויות והוא בעצם אחד מרחובות השופינג האולטימטיביים.

כנסיית Frauenkirche

חופשה במינכן - תצפית על העיר
כנסיית Frauenkirche

במרכז רחוב הקניות בין מריאנפלאץ ושטאכוס תוכלו לראות את כנסיית "קתדרלת גבירתנו". הכנסייה נבנתה במאה ה- 15 בסגנון גותי. היא משמשת אחד מסמליה של העיר מינכן, עם שני המגדלים שלה, באורך של 100 מטרים והכיפות הירוקות המכונות בבושקות. הכנסייה משמשת כמקום מנוחתם האחרון של הקיסרים והמלכים ומקום מושבו של הארכיבישוף של מינכן. 

כנסיית Frauenkirche
המגדלים האייקוניים של כנסיית Frauenkirche

שוק האוכל ויקטואליאנמרקט (Viktualienmarkt)

בסמוך לכיכר מריאנפלאץ (מהצד המזרחי הפונה לבית העירייה הישן) נמצא שוק האוכל המפורסם, ויקטואליאנמרקט. על שטח של כ- 22 דונמים, תמצאו 140 דוכנים וחנויות המציעים מגוון עצום של פרחים וצמחים, פירות וירקות, בשרים, דגים, תבלינים, מעדניות, יין ושאר מטעמים אקזוטיים. עם השנים הפך השוק משוק איכרים בלבד לשוק פופולרי מאוד עם אוכל טרי ומעדניות. גן הבירה במרכזו תמיד יהיה מלא במקומיים ותיירים.

בית הכנסת אוהל יעקב

בית הכנסת שנמצא בסמוך לויקטואליאנמרקט, בכיכר יעקבספלאץ, שוכן אף הוא באזור העתיק של מינכן. הוא נבנה בין השנים 2004-2006 כחלק מהמרכז היהודי במינכן הכולל גם מוזיאון, ספרייה, מעונות יום, בית ספר ואפילו מסעדה כשרה. המרכז משרת את יהודי מינכן, המהווים את הקהילה היהודית השנייה בגודלה בגרמניה אחרי ברלין.  

המבנה האדריכלי עטור אלמנטים סמליים. הוא בנוי בצורת קוביה אטומה מאבני גיר גדולות וללא חלונות, המסמלת את אוהל מועד. מעל המבנה הקובייתי בנוייה קוביית זכוכית קטנה יותר, דרכה נכנס האור למבנה וממנה יוצא האור החוצה ומאיר את הכיכר כסמל לליל הבדולח. על שער הכניסה חרוטות עשרת האותיות העבריות הראשונות המסמלות את לוחות הברית.

מתחת למבנה בית הכנסת עוברת מנהרה תת קרקעית אל מבנה בית הקהילה. המנהרה באורך של 30 מטרים משמשת אנדרטה המנציחה את 4500 יהודי העיר שנרצחו בשואה. המוזיאון היהודי מציג את התרבות היהודית וההיסטוריה שלה אבל הפוקוס אינו על תקופת השואה.

הקהילה היהודית מינכן
האנדרטה לזכרם של יהודי מינכן

קישור – המוזיאון היהודי

מינכן של ארמונות ומלוכה

ארמון שלייסהיים
ארמון שלייסהיים

טירת נימפנבורג

חופשה במינכן - טירת נימפנבורג
טירת נימפנבורג

הטירה נבנתה במאה ה- 17 ונמצאת בחלק המערבי של מינכן. המבנה הניאו קלאסי והגנים המלכותיים משמשים את בוואריה מאז שהפכה לממלכה במאה ה- 19. הברבורים בכניסה לארמון הופכים את הביקור לפוטוגני במיוחד ומעצימים את הפאר המלכותי. בטירה תוכלו למצוא מוזיאונים רבים. ממוזיאון האדם והטבע ועד מוזיאון הפורצלן והחרסינה. הפארק המקיף את הארמון הוא השני בגודלו במינכן (אחרי הגנים האנגליים). הוא משתרע על פני 2290 דונמים ועיצובו מבוסס על על הגנים הצרפתיים של ארמון ורסאי עם המזרקות הענקיות, הגינון הסימטרי ותעלות המים. 

קישור לשעות הפתיחה – טירת נימפנבורג

ארמון הרזידנס

הארמון הממוקם במרכז העיר היווה לאורך השנים, החל משנת 1508 ועד שנת 1918, מקום משכנם של שליטי העיר (החל בדוכסים, האלקטורים ולבסוף שושלת המלוכה הבווארית, שושלת ויטלסבאך). 

חופשה במינכן - רחבת Odeonsplatz
רחבת ה- Odeonsplatz לפני ארמון הרזידנס

הארמון המפואר עם הגנים רחבי הידיים מציג ארכיטקטורה ופרטי ריהוט מתקופות הרנסנס, הבארוק והרוקוקו המוקדמות ועד לתקופה הניאו-קלאסית. מרבית המבנה נהרס במלחמת העולם השניה ובנייתו מחדש החלה בהדרגה כבר בשנת 1945. כיום המבנה, יחד עם מוסדות תרבות אחרים, מהווה אחד ממתחמי המוזיאונים הגדולים בבוואריה. הארמון נחשב לאחד מהארמונות העירוניים הגדולים באירופה. ניתן לבקר בחלק מחדרי הארמון המשמשים מוזיאון ולבקר בגנים שלו. בחורף מתקיים שוק כריסמס ברחבת הארמון. אני ממליצה לכם לטייל בשטח הגנים שמאחורי הארמון והפתוחים לקהל.

קישור לשעות הפתיחה – מוזיאון הרזידנס

ארמון שלייסהיים (Schlossanlage Schleißheim)

ארמון שלייסהיים
ארמון שלייסהיים

הוא אמנם לא שייך לשטח המוניציפלי של מינכן אלא צמוד אליה, אבל בהחלט שווה להגיע ולבקר. הארמון הוא אחת הדוגמאות הטובות ביותר לארמון מגורים אירופאי עם גן בארוק נרחב. זוהי דוגמה נהדרת לארכיטקטורת חצר ועיצוב גנים מהמאות ה-17 וה-18. אחד מגני הבארוק הבודדים שעדיין נמצאים בצורתם המקורית.

מתחם ארמון שלייסהיים נוסד על ידי הדוכס וילהלם החמישי מבוואריה (1548-1626). בתקופת שלטונו של האלקטור מקס עמנואל בין השנים 1680 עד 1726 החלה בנייתו של ארמון. זהו המבנה החילוני הראשון מצפון לאלפים שעוטר בציורי תקרה גדולים שאחר כך הפכו פופולריים. ניתן להיכנס לסיור בארמון ולבקר בתערוכות המוצגות שם.

קישור לארמון – ארמון שלייסהיים  

רובע שוואבינג (Schwabing) – הרובע הבוהמייני

הפקולטה לאמנויות מינכן
הפקולטה לאמנויות יפות מינכן

רובע שוואבינג (Schwabing) הוא המוקד החברתי של מינכן. זהו רובע האמנים של העיר, בו ממוקמים בנייני האוניברסיטה השונים והריכוז הגדול ביותר של תיאטראות קטנים, בתי קולנוע, מסעדות ופאבים בעיר. השכונה עצמה נוסדה במאה ה- 8, עוד לפני העיר מינכן עצמה וסופחה אליה רק בסוף המאה ה- 19. מאז שנות השישים, רובע שוואבינג נחשב לאזור הבילויים של העיר. שיטוט ברחובות יגלה לכם גלריות קטנות, חנויות מעצבים מיוחדות, חנויות יד שניה ושלל בתי קפה ומסעדות קונספט קטנות ומתוקות. שכונה צבעונית עם אופי בוהמייני. הרחובות המרכזיים בשכונה – Hohenzollernsraße, Franz-Joseph-straße, Türkenstraße מן הצד המערבי של הרחוב הראשי Leopoldstraße. מן הצד המזרחי של הרחוב תמצאו את שכונת שוואבינג הישנה (Altschwabing) הגובלת בגנים האנגליים. שיטוט חופשי בשכונות יוביל אתכם לפינות חמד, לחנויות מדליקות ויספק לכם שלל אפשרויות להפסקות קולינריות. 

אחד מבתי הקפה האהובים עליי מסתתר לו ב- Amalienpassage. בבית הקפה "גארטן סלון" (Garten Salon), בלב ליבה של שכונת שוואבינג תמצאו את העוגות הכי יפות וטעימות לצד ארוחות בוקר ומטעמים טריים מתוצרת מקומית אורגנית. המקום בבעלות זוג נשים מקסימות, אינס וסוזנה שהפכו את בית הקפה לבית. תוכלו למצוא אופציות טבעוניות לצד הרגילות והכל מקושט וצבעוני. 

כתובת: Türkenstrasse 90/Amalienpassage

מלונות סביב שכונת שוואבינג

Pullman Munich

The Niu Loco

Andaz Munich Schwabinger Tor – a concept by Hyatt

Steigenberger Hotel Munich

פארקים ירוקים במינכן

הגנים האנגליים

חופשה במינכן
האגם בגנים האנגליים

הם גדולים משטח הסנטרל פארק בניו-יורק או משטח ההייד פארק הלונדוני (מהמקומות המיוחדים בלונדון) והם הוקמו כר בסוף המאה ה- 17. הם ממוקמים ממזרח לשכונת שוואבינג, ואפשר למצוא בהם בתי-בירה, פינות ישיבה קסומות ואפשרות לשייט באגם. אפשר למצוא בפארק את ה- Monopteros, מקדש נוי עגול המתנשא לגובה של 16 מטרים שנבנה בין השנים 1833-1837 בסגנון יווני על גבעה מלאכותית. התצפית לעבר הגנים האנגליים ומגדלי מרכז העיר היא נהדרת, במיוחד בשעת השקיעה. מקום אייקוני אחר בגנים האנגליים הוא המגדל הסיני. בניין הפגודה בסגנון סיני קיסרי מתנשא לגובה 25 מטרים ומבוסס על עיצוב משנת 1789. למרות שהמגדל נשרף מספר פעמים, בכל פעם הוא נבנה מחדש נאמן למקור.

 נהר האיזר זורם בגנים ובאזור הקפוא שלו, האייסבך, שם אפשר למצוא לאורך כל שעות היום, ללא קשר לטמפרטורות בחוץ, חבורות של גולשים אמיצים שמנסים את מזלם בגלישה מול זרם אדיר של מים.

הגולשים באייסבך - מינכן
הגולשים באייסבך

אם הגעתם עד לשם, מומלץ להיכנס לאחד ממוזאוני האמנות האהובים עליי, מוזיאון "האוס דר קונסט" (Haus der Kunst), מוזיאון לאמנות מודרנית ומרכז עולמי לאמנות עכשווית שבעברו המפוקפק שימש הבניין הניאו-קלאסי כמוסד להעצמת המפלגה הנאציונאל-סוציאליסטית. תערוכות האמנות החלו להתקיים במקום רק משנת 1946. אם הגעתם למוזיאון, שבו לשתות קפה ומשהו קטן ליד בבית הקפה המעוצב של המוזיאון.

סצנת המוזיאונים במינכן מפותחת מאד – שלל מוזיאונים לאמנות, מוזיאון המדע המפורסם ואפילו מוזיאון BMW, אבל על כך בפוסט נפרד.

כתובת המוזיאון – Prinzregentenstraße 1, 80538 München

קישור למוזיאון – Haus der Kunst

אולימפיה פארק

אולימפיה פארק מינכן
הפארק האולימפי במינכן

איך אפשר שלא להזכיר את האולימפיה פארק עם הפארק האולימפי. מרכז אירועים בינלאומי, פארק ספורט ופנאי ואטרקציה תיירותית. אנחנו ודאי זוכרים את אירוע הטרור המצמרר בו נרצחו אחד-עשר ספורטאי הנבחרת הישראלית במהלך האולימפיאדה העשרים שהתקיימה בשנת 1972. לפני כשלוש שנים הוקמה אנדרטה חדשה לזכרם של הספורטאים היהודים והיא מציגה את השתלשלות המאורעות ועדויות בטקסטים כתובים ובקטעי וידאו לצד תמונותיהם ושמותיהם של הספורטאים. 

מעבר לטיול בשטחי הפארק, תוכלו לטפס למגדל ולמסעדה שבקצהו, להגיע לראות קונצרטים, משחקי הוקי והופעות בלט על הקרח בחורף. מי שבענייני אקסטרים, יכול להצטרף לסיור על גגות הזכוכית של הפארק ולסיים באומגה מטורפת הישר לאמצע האצטדיון. ממול הפארק האולימפי נמצא מוזיאון BMW, אליו תוכלו להגיע בחציית גשר וליהנות מתצוגת רכבים ואופנועים מהחדישים ביותר.

קישור לסיורים – על גגות האולימפיה פארק

מלונות מומלצים סביב המרכז ההיסטורי


מלון ארבע העונות של קמפינסקי (Vier Jahreszeiten Kempinski München)

מלון בוטיק ספלנדיד דולמן (Boutique Hotel Splendid-Dollmann)

רוקוקו פורטה מלון צ'ארלס (Rocco Forte The Charles Hotel)

מלון ביונד של ג'יזל (BEYOND by Geisel)

מלון ליבינג ליד הויקטואליאן מרקט (Living Hotel Das Viktualienmarkt by Derag)

פרויקט התרבות Bahnwärter Thiel

חופשה במינכן - פרויקט התרבות Bahnwärter Thiel
פרויקט התרבות Bahnwärter Thiel

מקום מלא בצבע ובהשראה בדרום מינכן. פרויקט התרבות Bahnwärter Thiel הוא מקום המשלב אמנות ותרבות והופך אותם נגישים עבור כולם. מתחם מלא במכולות, קרונות רכבות וחשמליות, במבנים ארעיים המציעים רקע מרגש למפגשים בין אישיים. מתחם עם גרפיטי בועט וצבעוני, עם פרויקט גינון קהילתי, בתי מלאכה וסטודיו ליוצרים בתחומים שונים – ציירים, צלמים, צורפים, מוזיקאים, קרמיקאים.

במקום יש חללי עבודה פתוחים, פינות ישיבה מאולתרות, בתי קפה ובית-בירה עם ארוחות צהריים וערב. במתחם ישנו גם בית תרבות, המשקף את המגוון והיצירתיות של סצנת התרבות במינכן. עם קונצרטים, לילות מועדונים, שווקי פשפשים, ערבי קולנוע, ערבי קריאה, קורסי ריקוד וערבי תיאטרון. המקום מהווה נקודת מפגש פופולרית ויומיומית לאנשים מכל רחבי העולם מאז 2015 ובהחלט הייתי מגיעה לבקר בו כשאתם בעיר.

אם אתם מגיעים למינכן אז ממליצה לכם ממש לתצפת עליה גם מלמעלה. ואם אתם שואלים מאיפה הכי כדאי? אז התשובה ממש כאן – מינכן ממעוף הציפור.

כדאי לכוון את הביקור לתקופת שווקי הכריסמס המשגעים או לספטמבר, לחגיגות האוקטוברפסט, פסטיבל הבירה הגדול בעולם שקורה רק כאן. ואם עוד לא קראתם את הפוסט עם ההמלצות שלי על האגמים הקסומים סביב מינכן אז כנסו לכאן ותשטפו את העיניים עם הרבה ירוק וטורקיז. 

המלצות חמות על חופשה חורפית במינכן

אגמים סביב מינכן

ואם יש לכם עוד קצת זמן אחרי החופשה האורבנית, אתם יכולים להמשיך לחופשת ספא חלומית בסביבה – לחגוג את החיים עם חוויות עוצרות נשימה – על חופשת ספא במלונות ספא

לקריאה נוספת על חופשה במינכן – זכרונות מינכן של רבקה קופלר, אוספת אוצרות

גילוי נאות: הקישורים המופיעים בדף זה שייכים לתכנית שותפים. המשמעות היא שאם אתם מזמינים מלון דרך הקישור, זה מקנה לי עמלה קטנה שאינה משפיעה מבחינתכם על עלות המלון.

רוצים לקבל עדכונים על פוסטים חדשים, הזמנות למסעות בעולם או אולי לקבל השראה?

הרשמו ואני מבטיחה להיות בקשר

מייל ראשון אמור להגיע אליכם אחרי שתכניסו כאן את הפרטים שלכם. אם אתם לא רואים, אנא בדקו שלא הגיע לדואר ספאם