אל גלאזגו הגענו לביקור קצר. חופשה אורבנית בגלאזגו בספטמבר 2019, בדיוק בראש השנה בשנה שעברה. שלושה ימים. זה מה שהיה… לקחנו בשתי ידיים. לפעמים קצר אבל מרוכז זה הכי שווה! במסגרת אחסנת סטודנטים בסקוטלנד (אז היו לנו שניים שם, השנה אחת עברה ללונדון, שיהיו בריאים), אנחנו מגיעים מידי פעם לעזור לארגן את החדר החדש, לעזור לארוז הכל בסוף השנה, סתם לחיבוק קצר אבל אף פעם לא יצא לנו ממש לטייל, לחקור את המקום, כמו תיירים אמיתיים. הפעם "גנבנו" לנו שלושה ימים בגלאזגו ונהננו מכל רגע. מצאנו עיר מלאה באמנות רחוב, באנשים נחמדים (המדברים בשפה פחות מובנת), באתרים מעניינים ומלאה גם בוויסקי משובח.

חופשה אורבנית בגלאזגו
חופשה אורבנית בגלאזגו

אז גלאזגו היא העיר הגדולה ביותר בסקוטלנד (הרביעית בגודלה בכל בריטניה) אבל רק בעשורים האחרונים היא הצליחה להשתחרר מהתדמית האפורה והאפרורית שהייתה לה, אחרי שהוכרזה כבירת התרבות האירופית בשנת 1990 (על ידי האיחוד האירופי), הכרזה שהביאה לגלאזגו את ההזדמנות להראות את ההתפתחות התרבותית שלה ולשפר משמעותית את התדמית שלה. הרחובות נוקו על ידי שיטור, הבניינים שהיו שחורים מפיח ממאות שנים של הסקה בפחם קורצפו ונצבעו ומראה העיר השתנה לחלוטין. היום גלאזגו היא עיר דינמית ותוססת, עיר עם אווירה סטודנטיאלית, שבהחלט יש לה מה להציע. חיי לילה, סיור גרפיטי, סיור טעימות וויסקי, מוזיאונים לאמנות ועיצוב  ואווירה קסומה. 

חופשה אורבנית בגלאזגו
גלאזגו, לא מה שחשבתם

איך מגיעים לגלאזגו?

מי שמגיע מיעד באירופה כמובן שיש טיסות ישירות או רכבות אבל למי שמגיע מישראל אין כיום (וגם בימים נטולי קורונה) טיסה ישירה מישראל. הדרך הפופולרית ביותר להגיע היא מלונדון או אדינבורו, בירת סקוטלנד, אחותה המנצנצת יותר של גלאזגו. ניתן להגיע מלונדון ואדינבורו בטיסות ישירות או ברכבת. נסיעת רכבת מלונדון עורכת פחות מ- 6 שעות ומאדינבורו רק שעה ורבע.

איפה כדאי לישון?

מלן מוקסי, חופשה אורבנית בגלאזגו
מלון מוקסי, גלאזגו

סביב מרכז העיר יש מספר מלונות קטנים ומומלצים. אנחנו התמקמנו במלון מוקסי גלאזגו מרצ'נט סיטי (Moxy Glasgow Merchant City), הממוקם במרחק של 400 מטרים מקתדרלת גלאזגו, פחות מקילומטר מבית הקברות המפורסם (הנקרופוליס) ולא רחוק מכיכר ג'ורג' המרכזית. מתאים בדיוק לחופשה אורבנית בגלאזגו. אהבתי מאד את האווירה בחללים המשותפים של המלון. פינות ישיבה מעוצבות, שולחן ביליארד, בר הפתוח 24 שעות והכל בעיצוב אמנותי עם עבודות אמנות וגרפיטי על הקירות. אבל האמת היא שלא נשארנו יותר מידי במלון.

חופשה אורבנית בגלאזגו – Hop On Hop Off

בפעם הראשונה בכל הטיולים שלנו עלינו על אוטובוס תיירים. הדרך הטובה לראות את כל האטרקציות של העיר בצורה מהירה. או שעושים את כל הסיבוב על האוטובוס ואחר כך מחליטים איפה לבקר או שמראש קובעים ויורדים בתחנות הרלוונטיות בתוספת תחנות ספונטניות שמחליטים לרדת בהן תוך כדי המסלול. אנחנו בחרנו באפשרות השנייה. חייבת לציין כי תדירות האוטובוסים הייתה נהדרת ולא יצא לנו להמתין הרבה זמן בכל תחנה. ניתן להזמין כרטיסי אוטובוס באתר שלהם. הכרטיס הוא חופשי ליום אחד או ליומיים (בהתאם לכרטיס שהזמנתם), ניתן לרדת בכל תחנה, לשהות כמה זמן שרוצים ולעלות על האוטובוס הבא. המסלול כולל 21 אטרקציות ביניהם מוזיאונים, כיכרות, קתדרלות, אזור רחוב הקניות, אוניברסיטאות. 

מרכז גלאזגו
People Make Glasgow, מרכז גלאזגו

הקתדרלה של גלאזגו

קתדרלת סנט מונקו, גלאזגו
קתדרלת סנט מונגו, גלאזגו

קתדרלת מונגו הקדוש (St. Mungo), שנבנתה על קברו של פטרון העיר, סנט קנטיגרן (המכונה מונגו), שהיה הבישוף הראשון בממלכה העתיקה של סטארטקלייד. הקתדרלה נבנתה בסגנון גותי סביב שנת 1200 ושנשתמרה מימי הביניים כמעט בשלמותה. היא אחת הכנסיות הסקוטיות הבודדות ששרדו את הרפורמציה הפרוטסטנטית שהייתה במאה ה- 16. זוהי דוגמה יפיפיה לאדריכלות הגותית של ימי הביניים. הקתדרלה ממוקמת קרוב לבית החולים המלכותי של גלאזגו ולמרגלות גבעת הנקרופוליס. 

עיר בתוך עיר (או: עיר המתים של נקרופוליס)

הנקרופוליס גלאזגו
הנקרופוליס בגלאזגו

בית הקברות העתיק של גלאזגו, הנקרופוליס (Necropolis), הוא בית קברות יוצא דופן, בו קבורים אנשי גילדת סוחרי העיר. הנקרופוליס ממוקם על גבעה ממזרח לקתדרלת גלאזגו והוא הפך לסמל של גלאזגו הויקטוריאנית, העשירה והעוצמתית. בית הקברות הוא אתר הנצחה לתקופת הבישופות של העיר וקבורות בו כל הדמויות הבכירות של גלאזגו מאותה התקופה. בנקרופוליס יש 3,500 מצבות, מונומנטים ואנדרטאות עבור 50,000 האנשים הקבורים כאן על פני שטח של כ- 37 דונמים.

נקרופוליס, גלאזגו
הנקרופוליס בתוך פארק ירוק

הטריגר להקמת הנקרופוליס היה הקמת בית העלמין פר לשז בפריז, שאיפשר קבורה למטרות רווח בניגוד לקבורה שהייתה עד אז באחריות הכנסייה הקהילתית. היה צורך באלטרנטיבות עבור מקומות בהם האוכלוסייה הלכה וגדלה עם פחות אנשים המתחנכים בכנסייה, כמו שהיה בגלאזגו של תחילת המאה ה- 19. בית הסוחרים של גלאזגו רכש את השטח ובשנת 1832 הועבר חוק בתי העלמין ונקרופוליס גלאזגו נפתח רשמית בשנת 1833. מה שמעניין הוא שעוד לפני פתיחתו, הוקצה שטח לקבורה יהודית והראשון שנקבר בנקרופוליס היה צורף יהודי בשם יוסף לוי שנקבר במקום בשנת 1832.ה"אזור היהודי" הוכרז "מלא" כבר בשנת 1851. 

גשר האנחות, נקרופוליס, גלאזגו
גשר האנחות המוביל לנקרופוליס

הכניסה הראשית היא דרך "גשר האנחות" שהיה חלק ממסלול תהלוכות הלוויה. השבילים במתחם מובילים לכוון הפסגה, שם ממוקמות אנדרטאות גדולות יותר ביניהם האנדרטה לזכרו של ג'ון נוקס, המתקן הדתי הפרוטסטנטי המשפיע ביותר בסקוטלנד. הנוף הנשקף מגבעת הנקרופוליס וקו הרקיע של גלאזגו עם הקתדרלה הם מהיפים שראינו, במיוחד בשעת בין הערביים.

נקרופוליס, גלאזגו
הנוף מהנקרופוליס לעבר גלאזגו

כיכר ג'ורג'

נחשבת לכיכר העיקרית בגלאזגו וקרויה על שמו של המלך ג'ורג' השלישי, מלך בריטניה הגדולה וסקוטלנד במחצית השנייה של המאה ה- 18. זהו מקום מרכזי והומה המציג לראווה פסלים של דמויות מפורסמות ביניהם המלכה ויקטוריה והנסיך אלברט, סר וולטר סקוט (המשורר והסופר הסקוטי) ועוד. בחלקה המזרחי של הכיכר המלבנית נמצא בית העירייה (City Chamber) משנת 1888. 

כיכר ג'ורג', גלאזגו
כיכר ג'ורג' עם בית העירייה

מוזיאון קלבינגרוב (Kelvingrove Museum)

מוזיאון האמנות שנמצא בבניין ויקטוריאני יפיפה מהמאה ה- 19, נבנה בשנת 1888 לרגל התערוכת הבינלאומית למדע, אמנות ותעשייה. המוזיאון מכיל 22 גלריות שונות עם מגוון עצום של תערוכות קבועות ומתחלפות ומארח את עבודותיהם של אמנים גדולים, לצד אוספים של מייצגים ביולוגיים,היסטוריים ואנטרופולוגיים. הכניסה למוזיאון היא ללא עלות והביקור מתאים גם למשפחות עם ילדים. 

אם מדברים על אמנות ויצירתיות אז תופעת הקונוס הכתום בהחלט תעניין אתכם. פסלו של הדוכס וולינגטון, איש מוביל בתחום הצבאי והפוליטי בבריטניה של המאה ה- 19, והאחראי לתבוסתו של נפוליאון בקרב ווטרלו בשנת 1815, הוא אחד מסמלי ההיכר של העיר גלאזגו. אולי בגלל הקונוס הכתום שהונח על ראשו. אחרי מאבקים רבים של הרשויות להורדת הקונוס, הם התייאשו, וקריאת התיגר האופיינית לתושבי גלאזגו ורוח הצחוק ניצחו. הפסל מוצב מחוץ לגלריה לאמנות מודרנית במרכז העיר ומושך אליו תיירים רבים. הצלחנו למצוא עוד כמה קונוסים כתומים על ראשי פסלים הפזורים ברחבי העיר. 

פסלו של הדוכס וולינגטון, גלאזגו חופשה אורבנית בגלאזגו
פסלו של הדוכס וולינגטון עם הקונוס הכתום לראשו

המגדלור ובתי התה של מקינטוש

צ'ארלס רני מקינטוש (Charles Rennie Mackintosh, 1868- 1928) היה ארכיטקט, מעצב, צייר ואמן ואי אפשר שלא לראות כמה מפועליו העיצוביים בגלאזגו, עיר הולדתו. מקינטוש השאיר את חותמו בבניין המגדלור אותו עיצב, בבתי התה הפופולריים, בבית משפחת מקינטוש, במבנים רבים אחרים הפזורים בעיר ובראשם בית הספר לאמנות של גלאזגו שנבחר על ידי המכון המלכותי לאדריכלים בריטיים כאחד המבנים המרשימים.     

ממש באמצע אזור השופינג של מרכז גלאזגו (רחובות ביוקנן, ארגייל וסאקיהול) נמצא המגדלור (The Lighthouse). חלל תצוגה ואולם אירועים שהיה בעבר משכנו של העיתון גלאזגו הראלד ובית הוועדה הציבורית הראשונה וכיום מרכז לאדריכלות ועיצוב. מבנה המגדלור הוא העיצוב הארכיטקטוני הראשון של מקינטוש משנת 1895. ניתן לראות במקום תצוגה על פועלו, השפעתו ומורשתו של מקינטוש. משנת 2010 עברה הבעלות על המגדלור למועצת העיר גלאזגו. אם מטפסים בגרם מדרגות לולייניות, מגיעים לגג המבנה, ממנו יש תצפית משגעת על העיר.

לא רחוק משם אפשר לראות את השילוט לבתי התה המפורסמים של מקינטוש (Willow Tea House), שעיצב את המבנה ואת פרטי הריהוט בתוכם יחד עם אישתו מרגרט, עבור הפטרונית הנלהבת שלו – קייט קרנסטון. מקינטוש ואישתו אחראים על עיצוב ארבעה מבתי התה שלה, שהראשון היה ברחוב ווילו ונפתח בשנת 1903. רבים מגיעים לשתות את התה של אחר הצהריים במקום עם הייחוס העיצובי הזה. הקירות מקושטים במראות וזכוכיות צבעוניות והכסאות מעוצבים עם משענות גבוהות במיוחד.

בתי התה של ווילו, מקינטוש, גלאזגו
בתי התה של ווילו, מקינטוש, גלאזגו

יהדות גלאזגו

בית הכנסת בגלאזגו
בית הכנסת בגלאזגו

בספונטניות החלטנו לרדת מאוטובוס התיירים באחת התחנות ללא אטרקציה מיוחדת. תחנה מספר 18. טיפסנו במעלה רחוב גרנט עד לפינת רחוב היל. משמאל ממוקם בית הכנסת שאמנם היה סגור אבל הצלחנו לצלם את החזית המרשימה. ראשית היישוב היהודי בגלאזגו היה בתחילת המאה ה- 19, ברובו של יהודים ממזרח אירופה. בסוף המאה ה- 19, לאחר גל עלייה מרוסיה, מנה היישוב היהודי כ- 4,000 אנשים, רובם היו חייטים ופרוונים. כיום מונה הקהילה היהודית כמה אלפים. 

בית הכנסת בגלאזגו
הכניסה המרשימה של בית הכנסת בגלאזגו

ואיך אפשר בלי וויסקי סקוטי?

מזקקת וויסקי Clydeside Distillery גלאזגו
מזקקת וויסקי Clydeside Distillery גלאזגו

בתחנה מספר 11 באוטובוס התיירים נמצאת מזקקת הוויסקי קליידסייד (Clydeside Distillery), על גדות נהר הקלייד, באחד המקומות היפים שיש לעיר להציע. הוויסקי שזור במורשת הסקוטית בדיוק כמו נהר הקלייד שזורם בעיר, על גדותיו נבנה הרציף של הנמל הישן בשנת 1863, ממנו ייצאו את הזהב הנוזלי. המזקקה נמצאת במבנה לשימור ששופץ וחציו מוקף בחזיתות זכוכית דרכן רואים את הנהר. כיום ניתן למצוא בגלאזגו רק מזקקת וויסקי אחת, מזקקת קלייסייד. אפשר להצטרף לסיור מודרך במזקקה כדי להכיר את היסטוריית הכנת הוויסקי, הכרת תהליך ייצור הוויסקי בטכניקות מסורתיות וכדי לטעום סוגים שונים של וויסקי מקומי. יש מספר סוגי סיורים, הבסיסי שבהם הוא סיור בן שעה ממנו יוצאים מעט מרחפים ועם חיוך גדול.

אמנות הרחוב היא חלק בלתי נפרד מחופשה אורבנית בגלאזגו. היא נהדרת ומפתיעה אבל על זה כתבתי לכם בפוסט נפרד: על קירות גלאזגו

Smug, סנט מונקו, אמנות רחוב, גלאזגו
אמנות הרחוב בגלאזגו. כנסו לפוסט

עשיתי לכם הפסקה מתודית, בה תוכלו למלא כוס יין (או עדיף וויסקי סקוטי), ונעשה לחיים לשנה טובה יותר ולמלא טיולים!

מזמינה אתכם לטייל איתי בעוד ערים מדליקות, בחופשות אורבניות קצרות ומדוייקות כמו אלו שעשיתי באתונה ובסלוניקי:

אתונה – חופשה אורבנית בבירה היוונית

מדריך לסלוניקי ב- 48 שעות

רוצים לקבל עדכונים על פוסטים חדשים, הזמנות למסעות בעולם או אולי לקבל השראה?

הרשמו ואני מבטיחה להיות בקשר

מייל ראשון אמור להגיע אליכם אחרי שתכניסו כאן את הפרטים שלכם. אם אתם לא רואים, אנא בדקו שלא הגיע לדואר ספאם