"מה שקורה בזאגרב נשאר בזאגרב"

זאגרב, בירת קרואטיה

העיר זאגרב ממוקמת כשעתיים נסיעה משמורת הטבע פליטביצה  ויש אליה טיסות סדירות מנתב"ג. הגענו לזאגרב ומצאנו עיר צעירה ותוססת, מזמינה ומפתיעה, מלאה באנשים שמחים, רחובות עמוסי בתי קפה ומסעדות, מוזיקה מתנגנת בכל פינת רחוב, אורות צבעוניים בערב ואתרים רבים ויפים לראות במשך היום.

גרפיטי בסמטאות זאגרב

זאגרב מחולקת לעיר התחתית ולעיר העילית כאשר בכל אחד מהחלקים ניתן להעביר בין כמה שעות לכמה ימים (בעיקר בעיר העילית). בין שני חלקי העיר ישנה קרונית רכבל אולם בהחלט ניתן לטייל בין הסמטאות ולהגיע לחלק העליון או התחתון של העיר תוך כדי שיטוט (הרכבל ממוקם ברחוב, Tomićeva, הוא פועל בכל יום בין השעות 6:30-22:00 והוא בתשלום). גם קניות בזול מצאנו בקניונים הפזורים בעיר, ובכך זאגרב בהחלט הפכה ליעד שמשלב בו הכל לבילוי מושלם של כמה ימים. העיר מהווה שילוב של עיר עתיקה ומודרנית, של כנסיות וקתדרלות, שווקים, מבנים ארכיטקטוניים יפים, מוזיאונים ופסלי רחוב. זאגרב מתאימה מאד לבילוי באווירה צעירה של מועדונים ופאבים וגם לבילוי לכל המשפחה.

אז איפה הכי כדאי לישון?

אנחנו בחרנו לישון בדירה במיקום מעולה. בעיר העילית של זאגרב במרחק הליכה קצר מכל האטרקציות. הרבה בתי קפה ומסעדות בקרבת מקום.

זאגרב עילית (Gornji Grad)

כיכר ילצ'יץ' (Ban Jelacic Trg)

פסלו של ג'וזף ילצ'יץ' הרכוב על סוס
פסלו של ג'וזף ילצ'יץ' הרכוב על סוס

הכיכר המרכזית של זאגרב, הקיימת עוד מהמאה ה- 17 וקרויה כיכר ילצ'יץ' על שמו של גיבור מקומי שהנהיג את קרואטיה במאה ה- 19, הינה כיכר רחבת ידיים ומרכזית, בה אסורה כניסת מכוניות. פסלו של ג'וזף ילצ'יץ' הרכוב על סוס, הוצב בכיכר בשנת 1866, אולם הוסר בשנת 1946, עם עליית הקומוניסטים לשלטון ושמה של הכיכר הוחלף ל"כיכר הרפובליקה". בשנת 1991, עם קבלת העצמאות הקרואטית הוחזרו הפסל והשם המקורי לכיכר. בכיכר מתקיימות הופעות פולקלור ושווקים מזדמנים.

הקתדרלה של זאגרב, קתדרלת מריה הבתולה  (Katedrala Marijina Uznesenja)

קתדרלת מריה הבתולה, זאגרב
הקתדרלה של זאגרב, קתדרלת מריה הבתולה

הקתדרלה המרשימה שסימן ההיכר שלה הוא שני מגדליה הנישאים לגובה של 105 מטרים, בנויה בסגנון גותי עם שער כניסה בודד ומעליו רוזטה ותבליט קיר של האמן רוברט פרנגס מיחנוביץ'. הקתדרלה נבנתה מחדש על הריסותיה של הראשונה בשנת 1899 לאחר שזו נהרסה ברעידת אדמה קשה באזור בשנת 1880. השיחזור והבנייה מחדש נעשתה על ידי האדריכל הרמן בולה (Hermann Bollé). בתוך הקתדרלה ניתן למצוא עבודות אמנות של ציירים ופרטי ריהוט מפראג מהמאה ה- 13. 

כתובת קתדרלת מריה הבתולה: Kaptol 31 

ממול הקתדרלה נמצאת כיכר מריה ובמרכזה עומדת מזרקה מרשימה עם פסלה של מריה, אם ישו, וסביבה ארבעה פסלי מלאכים מוזהבים, שנבנתה על ידי האמן אנטו פרנקורן בשנת 1873. 

מזרקת מריה וארבעת פסלי המלאכים, זאגרב
מזרקת מריה וארבעת פסלי המלאכים, כיכר מריה הקדושה

כשהגענו לכיכר מצאנו תהלוכה של חיילים שנראתה כמו חילופי משמר הכבוד. חלקם על סוסים, חלקם צעדו בלבוש מסורתי עם נשקים שכבר לא נראים בשימוש. דיוק ואחידות התנועות היו מרשימים בהחלט.

רחוב רדיצ'בה (Radiceva)

רחוב משופע המוביל מכיכר ילצ'יץ' לחלק העליון של העיר העליונה. הרחוב קרוי על שמו של הפוליטיקאי הקרואטי פאבל רדיץ' שנרצח במהלך דיון בפרלמנט בשנת 1928. הרחוב שימש כאחד ממרכזי העסקים העיקריים במאה ה- 19. הדירה בה ישנו נמצאת בקצה הרחוב הזה. ממש מול הדירה, בחלק העליון של הרחוב נמצא פסלו של סנט ג'ורג' שפוסל על ידי האמנים האוסטריים קומפצ'ר ווינדר שהובא לזאגרב בתחילת המאה ה- 20 כמתנה ממשפחת מזורניץ' אולם מוקם בקצה הרחוב רק בשנת 1994. הפסל מתאר את סנט ג'ורג' לאחר שהרג את הדרקון ובכך הציל את הנסיכה. 

פסלו של סנט ג'ורג' ברחוב רדיצ'בה, זאגרב
פסלו של סנט ג'ורג' ברחוב רדיצ'בה

שער האבן

ממש כמה מטרים אחרי פסלו של סנט ג'ורג' נמצא שער האבן. שער האבן הינו השריד האחרון שנותר מחומת העיר המקורית מימי הביניים. השער היה המעבר בין עיר הקפטול והעיר גרביץ' (שתי הערים המרכיבות את זאגרב של היום). בחלק המקורה של השער מצוי פסלה של מריה הקדושה, השמור מאחורי סורג ובריח. הפסל ניצל בשריפה הגדולה שהייתה במקום במאה ה- 18 ומאז נתקדש המקום עוד יותר. מאמינים רבים מגיעים למקום, מדליקים נרות ומתפללים. מרים הבתולה היא הקדושה הפטרונית של זאגרב, ויום החגיגה שלה, ב- 31 למאי הוא גם תאריך החג העירוני השנתי.

כנסיית סנט מרקו (Sv. Marko)

כנסיית סנט מרקו, זאגרב
כנסיית סנט מרקו

הכנסייה, הממוקמת בכיכר סנט מרקו, נמצאת ממש ביציאה משער האבן. הכנסייה הרומנסקית נבנתה במאה ה- 13 ונבנתה מחדש, ברובה בסגנון הניאו-גותי, על ידי האדריכל הרמן בול בסוף המאה ה- 19, אז נוסף גג הרעפים המפורסם המעוטר בסמלי הממלכה הקרואטית המשולשת – סמלי העיר זאגרב וסמלי החבלים דלמטיה וסלאבוניה. פנים הכנסייה מעוטר בפסלים מתחילת המאה ה- 15.

כתובת כנסיית סנט מרקו: Trg Sv. Marka 5

כנסיית סנט מרקו, זאגרב
פיסול ותבליטי קיר בכניסה לכנסיית סנט מרקו

המוזיאון ליחסים שבורים (Museum of Broken Relationships)

מוזיאון יחסים שבורים זאגרב
מוזיאון ליחסים שבורים, זאגרב

מוזיאון קטן וייחודי, לא רחוק מכנסיית סנט מרקו. המוזיאון למערכות יחסים שבורות צמח מתוך תערוכה נודדת סביב התפיסה של מערכות יחסים כושלות. המוזיאון מציע סיכוי להתגבר ולהמנע מהרס נפשי על ידי יצירה, על ידי תרומה לאוסף המוזיאון. התערוכות נדדו עד כה בלמעלה מ- 40 ערים והגדילו את רפרטואר היצירות שלהם. אנשים תורמים פרט/חפץ למוזיאון עם הסיפור מאחוריו. בני זוג שנפרדו שולחים למוזיאון חפצים שסימלו את אהבתם. אלו מוצגים בפני הקהל הסקרן. אפשר למצוא שם חפצים מבובות בד, גרביים ומכתבים. הכל מהכל.

כתובת המוזיאון ליחסים שבורים: Sv. Cirila i Metoda 2

 שוק דולאק (Dolac Market) 

שוק דולאק, שוק האוכל בזאגרב
שוק האוכל הפתוח והצבעוני – שוק דולאק (Dolac Market)

שוק האוכל הצבעוני והפתוח של זאגרב העילית. מלא בשמשיות אדומות המצילות על הפירות, הירקות והמעדנים המקומיים הנמכרים שם. השוק מתקיים במקום מתחילת המאה ה- 20. רשויות העיר החליטו במשך השנים לפנות בתים מהאזור בכדי ליצור את המקום הנדרש לכל דוכני השוק. המחירים הם נמוכים והמקומיים נוהגים לקנות שם את מיטב הסחורה. 

הרחוב התוסס ביותר בזאגרב – רחוב טקאלצ'יצ'בה (Tkalčićeva)

הרחוב שימש גבול היסטורי בין שתי הערים הקדומות – קפיטול וגראדק. בעבר זרם במקום נחל שריכז על גדותיו את כל טחנות המים של זאגרב. במאה ה- 18 האזור הפך לאתר של בתי מלאכה לייצור בד, סבון, נייר וליקרים. בסוף המאה ה- 19 סללו את הנחל ויצרו את הרחוב שלימים הפך למרכז של פעילות מסחרית ומרכז חיי הלילה של זאגרב. הליכה לאורך הרחוב שתגלה לכם עשרות בתי קפה, מסעדות וחנויות מסורתיות. בערב נפתחים במקום המועדונים ומוזיקה נשמעת מכל עבר.

רחוב טקאלצ'יצ'בה, רחוב הבילויים, זאגרב
רחוב טקאלצ'יצ'בה (Tkalčićeva)

פסלה של מריה יורה זגורקה ברחוב טקאלצ'יצ'בה

מריה יורה זגורקה (1873-1957) נולדה למשפחה עשירה והפכה להיות העיתונאית המקצועית הראשונה בקרואטיה, מומחית בשוויון זכויות. תחת שם העט זגורקה, היא כתבה רומנים לקהל קוראים רחב, השזורים בהם סיפורי אהבה והיסטוריה מפוארת. אחת מסדרות הרומנים הפופולריות ביותר שלה נקראת "המכשפה מגריץ", בה מתוארת סאגה שהתרחשה על רקע ציידי המכשפות במאה ה- 18. הפסל שלה, שנעשה על ידי הפסל סטיפאן גרצ'ן הוצב ברחוב טקאלצ'יצ'בה בשנת 1991. 

פסלה של מריה יורה זגורקה, זאגרב
פסלה של מריה יורה זגורקה

תצפית על העיר מטיילת סטרוסמאייר

מנעולים על רקע הכנסיה בזאגרב
מנעולים על הגשר בתצפית מטיילת סטרוסמאייר

טיילת סטרוסמאייר נמצאת בחלקו הדרומי של גבעת גראדק ונבנתה בסוף המאה ה- 19 מכסף שנתרם על ידי אזרחים פרטיים. הטיילת קרויה על שם הבישוף יוסיף ג'ורג' סטרוסמאייר, חבר בולט בתחיית התרבות הקרואטית, דמות בעלת השפעה עצומה בחברה ובפוליטיקה הקרואטית של המאה ה- 19. אפשר למצוא בתי קפה חמודים לאורך הטיילת, נקודות עם תצפית לעבר קתדרלת מריה הבתולה וכיכר העיר. זה מקום מושלם להתחיל איתו את הסיבוב בעיר או דווקא לסיים. להכניס למסגרת את הנוף המרהיב ולשמור בזכרון. עד הפעם הבאה.

כסאות נח בזאגרב, טיילת סטרוסמאייר
טיילת סטרוסמאייר

העיר התחתית (Donji Grad)

העיר התחתית מתהדרת בבניינים מרשימים מבחינה ארכיטקטונית ובהרבה פארקים ירוקים המוסיפים ליופיה של העיר. בניינים רבים המהווים את התרבות העירונית מצויים בחלק זה של העיר, במבנים המזכירים לנו כי קרואטיה שאבה השפעות רבות מהקייסרות האוסטו-הונגרית. שדרות רחבות ועצי ערמונים נמצאים באזור ירוק הבנוי בצורת פרסה. בניין תחנת הרכבת המרכזית של זאגרב, בנייני האוניברסיטאות, מרכזי תרבות, גן בוטני ומלונות פאר – כולם מצויים בעיר התחתית.

תחנת הרכבת המרכזית, זאגרב
תחנת הרכבת המרכזית

התיאטרון הלאומי הקרואטי (Hrvatsko Narodno Kazaliste)

בניין התיאטרון הלאומי הוא המבנה המרשים ביותר באיזור העיר התחתית. הבניין עוצב על ידי שני אדריכלים מאוסטריה ונפתח רשמית על ידי הקיסר פרנץ יוזף בעצמו בשנת 1894. עיצוב הפנים והחוץ של הבניין הוא בסגנון ניאו-בארוק ורוקוקו ובו מוצגות, מלבד הצגות תיאטרון, גם הפקות בלט ואופרה.

  • כתובת התיאטרון הלאומי: Trg Republike Hrvatske 15

אמנות רחוב בזאגרב

אמנות הרחוב בזאגרב בהחלט מפתיעה בפינות רחוב, בסמטאות צרות או אפילו על קירות ענק. סיבוב, בעיר העילית בעיקר, יגלה לחובבי הג'אנר אמנות רחוב מתפתחת הנותנת נקודת מבט אחרת וחיות לבניינים שבחלקם כבר מתקלפים.

על כל החופשה שלנו בקרואטיה אפשר לקרוא בפוסטים הנוספים בסדרה:

לקריאה נוספת ומעמיקה על כיכר באן ילצ'יץ', מוזמנים לפוסט של בנצי גורן – כיכר באן ילצ'יץ' בזאגרב ולשאר הפוסטים מלאי סיפורי ההיסטוריה המרתקים בבלוג שלו.

רוצים לקבל עדכונים על פוסטים חדשים, הזמנות למסעות בעולם או אולי לקבל השראה?

הרשמו ואני מבטיחה להיות בקשר

מייל ראשון אמור להגיע אליכם אחרי שתכניסו כאן את הפרטים שלכם. אם אתם לא רואים, אנא בדקו שלא הגיע לדואר ספאם