ברטיסלבה,בירת סלובקיה, נבחרה כיעד לטיול האחרון שלנו לא בגלל ששמענו שהיא יעד חובה, או בגלל שקראתי איזו המלצה מלהיבה. הסיבה הייתה הרבה יותר פשוטה. כמה ימי חופש של הילדים מבית הספר (חופשת אמצע סמסטר פה במינכן), טיסה זולה מאדינבורו שמצאנו עבור שני הגדולים שלומדים באוניברסיטאות בסקוטלנד, בשילוב העובדה של מרחק נסיעה ברכב ממינכן וקיבלנו יעד נבחר – ברטיסלבה! קבלו המלצות לחופשה עם ילדים!

המלצות לחופשה עם ילדים - ברטיסלבה
המלצות לחופשה עם ילדים – ברטיסלבה, סלובקיה

הציפיות מברטיסלבה היו ברמה של להיות ביחד. לא יותר. הגענו לברטיסלבה אחרי יומיים בוינה (עליה תוכלו לקרוא כאן). וינה הגדולה, המרשימה, התרבותית. התחרות נראתה קצת לא הוגנת בין השתיים ועל כן הציפיות היו בהתאם.

הגענו בחושך. בערב ליל כל הקדושים (האלווין). מצאנו את הרחוב שסגור לתנועת רכבים, בו הייתה הדירה בה ישנו בשלושת הלילות. רוב החנויות סגורות ובקושי ישנם אנשים ברחוב. קצת מאכזב, אבל ציפיות גדולות הרי לא היו שם.

איחוד משפחות

מיהרנו לשדה התעופה, במרחק של כרבע שעה מהדירה כדי לאסוף את הסטודנטים שלנו. ההתרגשות הייתה גדולה! חיכיתי כבר כל כך שנהיה שוב בהרכב מלא. בהערת סוגריים אכתוב, שהסיבה העיקרית להעדיף דירה על פני מלון הייתה שהילדים ישנו כולם יחד. באותו החדר. הכי ביחד שיכול להיות להשלמת חוסרים של געגוע מצטבר.

המלצות לחופשה עם ילדים - ברטיסלבה
השלמת חוסרים

הדירה הייתה במיקום נהדר, ממש מעל מדרחוב, צמוד לעיר העתיקה, בצמוד לחנויות, לפאבים ומסעדות טובות. רק שהכל כאמור היה סגור בערב הראשון. לבעלים יש מספר דירות באותו הרחוב (רחוב Obchodna) בגדלים שונים. גילוי נאות, מצאנו את הדירה מעט רועשת כיוון שרכבות הטראם עוברות ברחוב ללא הפסקה, אולם הדירה הייתה נעימה מאד ובמחיר אטרקטיבי במיוחד. אחרי הרבה חיבוקים הלכנו לישון. האושר שלי הושג כבר בלילה הראשון. להתגנב לחדר הילדים על בהונות, לוודא שכולם מכוסים היטב ולתת ארבע נשיקות על המצח, לחלומות הכי מתוקים שיש.

הכיכר המרכזית בעיר העתיקה ברטיסלבה
הכיכר המרכזית בעיר העתיקה ברטיסלבה

למחרת בבוקר גילינו ברטיסלבה אחרת. ברטיסלבה שוקקת חיים, צבעונית, צעירה. התעוררנו למזג אוויר נהדר של תחילת נובמבר, עם שמש זורחת ושמיים בהירים. העיר העתיקה, במרחק כמה צעדים, נגלתה לפנינו במלוא הדרה. סמטאות צרות עם מבנים עתיקים לצד חדשים, בתי קפה שהוציאו כסאות החוצה לשמש, חנויות בוטיק קטנות עם עבודות יד, חנויות יין והרבה פסלים מפוזרים סביב. פשוט קסם.

הטירה של ברטיסלבה, סמל העיר

הטירה של ברטיסלבה, סלובקיה
הטירה של ברטיסלבה

הטירה של ברטיסלבה, סמל העיר, ממוקמת על גבעה ממש מעל העיר העתיקה. במיקום אסטרטגי של תצפית על כל האזור. האטרקטיביות של המיקום הביאה לכך ששליטים ומלכים רבים לאורך ההיסטוריה בחרו בטירה כמושבם. כמעט מכל אחת מסימטאות העיר העתיקה שלמרגלות הטירה ניתן לראות את אחד מארבעת מגדליה. כיום, הטירה משמשת את הפרלמנט הסלובקי לצרכים טקסיים ובחלקה משמשת משכן למוזיאון הלאומי.

הכניסה לטירה של ברטיסלבה, סלובקיה
הכניסה לטירה של ברטיסלבה, סלובקיה

הנוף הנשקף מלמעלה על הדנובה אכן מרהיב. המוני מבקרים עם מוטות סלפי ומצלמות תופסים עמדות ב"רחבת הכבוד" הממוקמת לפני הטירה, ומנסים לתפוס נופים של שלוש ארצות – סלובקיה, אוסטריה והונגריה. מסביב לטירה מדשאות רחבות ידיים ועצים נותני צל ואפילו גן המעוצב בסגנון הבארוק.

השוק הישן של ברטיסלבה (Stara' trznica)

השוק של ברטיסלבה - Stara' trznica
השוק הישן של ברטיסלבה (Stara' trznica)

יום שבת. בדרך לארוחת בוקר. מנסים למצוא עוד חוויה קולינרית של לא מאד מוקדם בבוקר. ריחות של מאפים טריים הובילו אותנו לתוך השוק הישן של ברטיסלבה. השוק ממוקם במבנה עתיק, מקורה, שהיה חלק מביצורי החומה של העיר העתיקה עוד מהמאה ה- 15. חידוש המבנה לשוק של היום נעשה בשנת 1910. השוק פועל בכל סוף שבוע ומארח מבחר של תוצרת סלובקית מקומית היישר מהאיכרים. לפעמים מתקיימים במקום אירועים שונים כמו שוק פשפשים, ירידי ספרים ועוד. אנחנו יצאנו עם שתי שקיות מלאות בתמרים. כבר אמרתי שברטיסלבה, עבורינו, סוגרת פינות של געגוע, לא?

אכלנו טוב – המלצות לחופשה עם ילדים בבירת סלובקיה, ברטיסלבה

אין כמו לשבת כולנו סביב שולחן ולדבר ולצחוק ולנהל פרלמנט על נושאים ברומו של עולם או סתם על דברים פשוטים של הלב. והכי כיף זה לשבת ליד אותו השולחן, המתמלא במטעמים שלא אני הייתי צריכה לעמול על הכנתם. המטבח הסלובקי הושפע מאד מהמטבחים השכנים באוסטריה, הונגריה וצ'כיה. האוכל מבוסס בעיקר על בשר, תפוחי אדמה, כופתאות (העשויות מקמח תפוחי אדמה) וגבינת הברינזה העשויה מחלב עיזים. במחלקת הירקות מככב הכרוב הכבוש. אפשר לאמר אוכל מנחם. ארוחות הבוקר שלנו נבחרו בקפידה על פי המלצה של בחורה מקומית איתה היינו בקשר, והיה לנו ברור שההמלצות האותנטיות הן הטובות ביותר. ארוחות הבוקר היו בסגנון מערבי יותר. חשוב לי שהמקומות בהם אנחנו יושבים יהיו מעוצבים בסטייל או בייחודיות אופיינית, וגם מהבחינה הזו נחלנו הצלחות.

Funki Punki 

מסעדת Funki Punki ברטיסלבה
במסעדת Funki Punki

מסעדה קטנה ומתוקה (תרתי משמע). מתמחה בקרפים. יש תפריט קרפים במילוי מלוח ויש קרפים במילוי מתוק. הבחירה אכן קשה… ממליצה בחום לבחור לפחות שניים. לא תצטערו.

מסעדת Funki Punki ברטיסלבה
קפה ושוקו בכל בוקר

Laboratoire

מסעדת Laboratoire ברטיסלבה - המלצות לחופשה עם ילדים
מסעדת Laboratoire ברטיסלבה – המלצות לחופשה עם ילדים

בחלל הקדמי המזמין של המסעדה, קיבלה את פנינו תצוגת העוגות ומפל שוקולד המפתה כל ילד (לפחות את אלו שלי). חלל המסעדה מעוצב בסגנון מודרני עם נגיעות של לופט פתוח. שילוב ישן עם חדש ומגוון אפשרויות ישיבה. שישה סועדים עם תיאבון גדול ושש מנות שונות ונפלאות של ארוחת בוקר.

Historische Konditorei – להיות אורחים של הנסיכה מריה תרזה

בית הקפה של הנסיכה מריה תרזה - ברטיסלבה
בית הקפה של הנסיכה מריה תרזה

הצורך בקפה מחזק וממקד הגיע, בצירוף מקרים נדיר, בדיוק כשחלפנו על פני חלון הקונדיטוריה המעוצבת בסגנון הבארוק – רוקוקו – עתיק – קיטש. מצאתי את עצמי בזמן איכות עם בכורתי שפתאום כבר התחילה להבין בענייני קפה (עניינים של גדולים. לא?). התשלום הוא עבור מנה אחת של עוגה מתוך מבחר עצום של עוגות ייחודיות למקום ושתייה חמה אחת לפחות (עשרה יורו לקפה ועוגה). אחרי התלבטויות באמת קשות עם טיעונים של בעד ונגד הוזמנו להן שתי עוגות – עקיצת הדבורה ושוקולד קרמל. להרגיש לרגע ששותים קפה עם הנסיכה מריה תרזה.

בית הקפה של הנסיכה מריה תרזה - ברטיסלבה
בית הקפה של הנסיכה מריה תרזה – ברטיסלבה

Slovak Pub – ארוחה סלובקית אותנטית

מסעדה סלובקית אותנטית וותיקה. יש האומרים המסעדה הגדולה ביותר בסלובקיה. יש במקום כ- 500 מקומות ישיבה מפוזרים בין המפלסים השונים, בחדרים בגדלים שונים ועם מגשי אוכל ענקיים של מנות הדגל הסלובקיות – כופתאות במילוי גבינת עיזים, מרק גולש, מרק שום המוגש בתוך כיכר לחם ושאר וריאציות של בצקניות ברטבים סמיכים. השירות היה פחות אדיב מזה שהורגלנו בשאר המקומות האינטימיים יותר, שכן היינו צריכים למצוא לעצמינו מקום ישיבה. משימה בהחלט לא פשוטה בחלל מלא עד אפס מקום האווירה הייחודית שהזכירה לנו את הישיבה במבשלות הבירה הגרמניות כיפרה על כך.

להעיר את המתים

כשאספנו את הגדולים משדה התעופה נסענו לאורך בית קברות שהיה מואר באלפי נרות בגדלים וצבעים שונים, בפרחים בזרים, בעציצים, על הקברים, מסביבם… הילדים לא נתנו לי לצלם. אמרו שהמתים מסתובבים שם ושלא אפריע. ליל כל הקדושים, המוקדש לזכר כל אדם נוצרי אשר מצא את מותו בגלל דתו ואמונתו, חל בראשון בנובמבר, בדיוק כשנסענו ליד בית קברות. אומרים שהרוחות מהלכות על הארץ כי עולם הרוחות קרוב ביותר לעולם החיים באותו היום. חיכיתי בסבלנות לשעת בוקר. לשעה של בלי שומרי הראש שלי וצילמתי.

ברטיסלבה - בית הקברות
בית הקברות של ברטיסלבה בליל כל הקדושים

הסצינה היהודית בעיר

ההסטוריה המצערת של יהודי ברטיסלבה עם גירוש רבים מהם בין השנים 1940-1942, הותירה קהילה מדוללת מאד של כ- 4000 יהודים. אלפים נשלחו למחנות ההשמדה בפולין. הקהילה היהודית אף הלכה והתמעטה לאחר הקמת מדינת ישראל ובשנות השישים נותרו בברטיסלבה כאלף יהודים בלבד. התאוששות הקהילה החלה רק לאחר התפוררות הגוש הסובייטי בתחילת שנות ה- 90 ובתחילת המאה ה- 21 היו בברטיסלבה כאלף יהודים.

איפה ישנים?

אפשרויות הלינה בעיר הן רבות. מלונות מפוארים ומלונות בוטיק, לצד מגוון דירות במחירים נמוכים יחסית לבירות אירופאיות. ממליצה על שני מלונות במיקום אסטרטגי ממש בתוך העיר העתיקה.

מלון ארכדיה

מלון ארכדיה הינו מלון בוטיק בעל 34 חדרים בלבד. שוכן במבנה מהמאה ה-13 בעיר העתיקה של ברטיסלבה, במרחק של 50 מטרים בלבד מהכיכר המרכזית ומבית העירייה הישן.

מלון רדיסון בלו קרלטון

מלון נוסף הממוקם  אף הוא בבניין היסטורי מהמאה ה- 13 ומשקיף לעבר בניין האופרה של ברטיסלבה הוא מלון רדיסון בלו קרלטון Radisson Blu Carlton Hotel, Bratislava)

יום טיול מחוץ לברטיסלבה – מצודת Pajstun

טיפוס למצודת Pajstun מהכפר בורינקה (Borinka) המרוחק כחצי שעה מברטיסלבה.

המצודה הוזכרה לראשונה בכתובים בשנת 1273. המקום נשרף באמצע המאה ה- 18 ובשנת 1810 נהרסה המצודה סופית על ידי חייליו של נפוליאון. כיום נמצאים במקום רק שרידי המבצר, בגובה 486 מטרים ומהווים אטרקציה למטפסי הרים וחובבי סנפלינג.

אותנו ליווה מזג אוויר ערפילי, לחות כבדה באוויר. על פניו לא יום מוצלח להייקינג, בטח שלא אידיאלי לחוות את הנוף המובטח מלמעלה. אבל הדרך הייתה קסומה. הלכנו לאיבוד בין אלפי גזעים של עצים משירים שצבעו את הכל בכתום מהפנט. מידי פעם הופיע חץ, צבוע אדום, על אחד מגזעי העצים. הרגשנו קצת כמו במשחק חפש את המטמון. סצינה מתוך ספר אגדה ביער אפל. שרידי הטירה נגלו לנו רק כשהיינו ממש קרובים. למעלה, בפסגה, כבר הרגשנו חלק מסצינה הלקוחה מסדרת הפנטזיה "משחקי הכס".

טוב אחרית דבר מראשיתו

סלובקיה, מדינה צעירה, הוכרזה כמדינה עצמאית רק בשנת 1993 לאחר פירוק צ'כוסלובקיה. ברטיסלבה, הבירה, העיר השנייה בגודלה, מונה כ- 500,000 תושבים, וממוקמת בפינה הדרום – מערבית של המדינה, על גדות נהר הדנובה. זוהי הבירה היחידה בעולם שגובלת בשתי מדינות נוספות. עוד מהבחינה הגיאוגרפית – ברטיסלבה ווינה הן ערי הבירה שהמרחק ביניהן הוא הקטן ביותר בעולם. רק שישים קילומטרים. סלובקיה, ובפרט ברטיסלבה, מתפתחת בצעדי ענק אבל הקסם שלה שהיא עדיין לא כמו שכנותיה המערביות והמודרניות. הגענו כדי לסגור פינות של געגוע מצטבר והתאהבנו. מקווה שפוסט כזה עם המלצות לחופשה עם ילדים יעשה לכם חשק להגיע לכאן.

היית טובה אלינו ברטיסלבה. עד הפעם הבאה להתראות.

Dovidenia

מוזמנים לעוד פוסטים של המלצות לחופשה עם ילדים:

יוון. פעם ראשונה ובהחלט לא אחרונה. ביקור בחצי האי פליון

מוצרט, סיסי, שניצל ושטרודל – על ביקור קסום בוינה

כמה יפה את צרפת – על ביקור קסום במזרח צרפת


 

רוצים לקבל עדכונים על פוסטים חדשים, הזמנות למסעות בעולם או אולי לקבל השראה?

הרשמו ואני מבטיחה להיות בקשר

מייל ראשון אמור להגיע אליכם אחרי שתכניסו כאן את הפרטים שלכם. אם אתם לא רואים, אנא בדקו שלא הגיע לדואר ספאם