טיול דרכים בן שבועיים לאיטליה, בהרכב משפחתי מלא וסיומו בעיר רומא, בירת איטליה. חופשה ברומא. התחלנו את הטיול שלנו ממש בערב הכריסמס וסיימנו אותו בתחילת השנה האזרחית החדשה, שנת 2019. טיימינג מצויין המעיד על סיום שנת טיולים מצויינת ומייחל לשנה חדשה, מלאה בטיולים מהנים.

בפוסט הראשון בסדרת איטליה, עליו תוכלו לקרוא כאן, סיפרתי על ביקור בפירנצה עם עצירה בורונה – "להלך בקיסמה של פירנצה".

בפוסט  הזה אני מזמינה אתכם לטייל איתי בטיבולי וברומא, בירת איטליה, בדרכים המובילות לרומא.

גילוי נאות – אנחנו המשכנו מפירנצה לטיבולי ומשם הידרמנו לסורנטו. אל רומא הגענו בסיום הטיול, כשנסענו צפונה בדרך הביתה. למרות זאת, אני כותבת על טיבולי ורומא יחד, בגלל הסמיכות הגיאוגרפית שלהן. רק כשעה נסיעה בין טיבולי ורומא ומי שמגיע לטייל ברומא ויש לו זמן לצאת לטיול יום (או אפילו חצי יום) מחוץ לעיר – מומלץ מאד להגיע לטיבולי. ניתן להגיע בקלות ברכב פרטי וגם באוטובוס מרומא.

טיבולי (Tivoli) –

מבט לעבר טיבולי - חופשה ברומא
מבט אל טיבולי (Tivoli)

נמצאת על ההרים שממזרח לרומא ויש כאלו שיחשיבו אותה כאחד מפרבריה של העיר. בטיבולי אפשר למצוא וילות עתיקות עם נופים משגעים על כל העמק הנפרש מתחת. שלוש וילות בטיבולי ובסביבתה – וילה אדריאנה, וילה גרגוריאנה ווילה ד'אסטה, שהיא, יחד עם הגנים רחבי הידיים שלה ושלל מזרקותיה – גולת הכותרת.                              

וילה ד'אסטה (Villa d'Este) –  

המבנה בנוי בסגנון אדריכלות הרנסאנס ששימש בעבר כמנזר בנדיקטיני, עד שעבר בשנת 1550 לידיו של הקרדינל איפוליטו השני ד'אסטה, שמונה למושל טיבולי, ושימש כמעונו המפואר. למרות הוילה רחבת הידיים, המקום נודע בשל הגנים הסובבים אותה. גנים מטופחים המכילים למעלה מחמש מאות מזרקות ועשרות פסלים בסגנונות שונים. עיצוב אדריכלות הנוף האיטלקי היא יוצאת דופן ולכן המקום הוכרז כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו מאז שנת 2001. הזמן בו הגענו היה מושלם. זמן בין ערביים, כשהשמיים מתחילים לשנות את ציבעם והשמש מתכוננת לשינה.

המזרקות ב- Villa d'Este

המקום נסגר כשעה לפני השקיעה והקופות כשעה לפני כן. כדאי להתעדכן באתר לגבי שעות הפתיחה והסגירה.

כתובת: Piazza Trento 5, Tivoli.

הילדים אהבו לטייל בין המזרקות, בין הצללים של השמש השוקעת, וללכת לאיבוד בגנים היפים עד שכבר נהיה כמעט חשוך.

גני Villa d'Este, חופשה ברומא
שדרת "מאה המזרקות", Le Cento Fontane. צידה האחד קיר של צמחיה, ממנו בוקעים ראשי אבן יורקי מים של אריות וחיות משונות אחרות

רומא (Rome) –

רומא, על גג אנדרטת ויטוריו עמנואל - חופשה ברומא
רומא בשקיעה. צילום על גג אנדרטת ויטוריו עמנואל

הגענו לרומא ממש בתחילת השנה החדשה. 1/1/2019. גילינו מקום עמוס בתיירים למרות שזה חורף ולמרות שהטמפרטורות היו במספר חד ספרתי נמוך. רומא מאד יפה. היסטוריה ומודרניזציה הולכים יחד יד ביד. הילדים החליטו פה אחד שזו העיר הכי יפה באיטליה. רומא, בירת מחוז לאציו ובירתה של איטליה. העיר שהשפיעה אולי הכי הרבה על העולם העתיק ועל העולם הדתי, הנוצרי הקתולי. העיר היפה, המושכת אליה מיליוני תיירים בשנה, כי הרי – כל הדרכים מובילות לרומא.

איפה ישנים?

אנחנו בחרנו לישון בדירה מרווחת, כדי שנהיה כולנו יחד ונרוויח אותם לעוד קצת גם בשעות הקטנות של הלילה. הדירה הייתה במיקום מעולה. מרחק חמש דקות הליכה מהקולוסיאום ואתרים נוספים. הדירה נראתה במציאות אפילו יותר יפה ומרווחת מאשר בתמונות באתר ובעל הבית היה מקסים ונתן המון טיפים חשובים. (להציץ על הדירה אפשר כאן).

עוד מלונות בוטיק שווים ברומא

Sentho Roma

NAMAN HOTELLERIE – Margutta – קרוב למדרגות הספרדיות

Elegantia Luxury Rooms

Casa Montani

Boutique Hotel Atelier '800

Martius Private Suites Hotel – מלון 4 כוכבים

NH Collection Roma Fori Imperiali – מלון 5 כוכבים במיקום מושלם

Roma Luxus Hotel – מלון 5 כוכבים

Stylish Apartments Vatican Rome Downtown – ואם אתם מעדיפים דירה, אז זו.

מדינת הוותיקן ובזיליקת פטרוס הקדוש (The Vatican and St. Peter's Basilica)

כמובן שרצינו לראות הכל, להראות לילדים הכל, אבל… אחרי עשרה ימי טיול ומזג אוויר שמשי אך קר, בחרנו בקפידה לאן הולכים ומה עושים.

בחרנו להתחיל בוותיקן.

חופשה ברומא - הוותיקן, רומא
מדינת הוותיקן ובזיליקת פטרוס הקדוש

לוותיקן בחרנו ללכת עם נתי מ"הדרכים ברומא". הליכה בין חדרי המוזיאונים של הוותיקן, התמקדות ביצירות אמנות שונות והסברים חווייתיים המתאימים גם לצעירים שבחבורה. עם חיוך והמון ידע של נתי, סללנו את דרכינו בין המוני המבקרים בוותיקן. סיור שערך כמעט ארבע שעות עם ניתוב חכם עד לקפלה הסיסטינית. שם עמדנו כולנו, מביטים למעלה, לתקרה המופלאה בלי לדבר (כי אסור וכי מיותר).

ביקור בבזיליקת פטרוס הקדוש, הבזיליקה הגדולה בעולם, "כנסיית האם" של הנוצרים הקתולים הוא חובה. האייקון המפורסם ביותר של האדריכלות הדתית. בשל קדושת המקום, רבים מהאפיפיורים קבורים תחת הבזיליקה. כדי להבין את גודל המבנה המרשים אפשר להתחיל מכיכר הבזיליקה עמוסת המבקרים הסקרניים והיונים המחפשות נדבנים שיאכילו אותן. הכיכר מרשימה בגודלה עם שדרות עמודים בחצי גורן משני צידי הכיכר. הבזיליה היא ביתם של יצירות אמנות רבות וידועות, ביניהן של מיכלאנג'לו.

סיור מודרך מקל מאד את ההתמצאות במבוך החדרים הרבים במוזיאוני הוותיקן. לאיפה מותר ללכת, לאיפה אסור, לאיפה כדאי ומומלץ. כשהסיור הסתיים באופן רשמי המשכנו עם נתי למסעדה מומלצת, לגלות את אחד מרזי המטבח האיטלקי. מומלץ בהחלט.

חופשה ברומא - הוותיקן, רומא
כיכר בזיליקת פטרוס הקדוש מוקפת בעמודי שיש

אנדרטת ויטוריו עמנואל בכיכר פיאצה ונציה (Vittoriano)

למרות מספרם הרב של האתרים ההיסטוריים, מרביתם מרוכזים במרכז ההיסטורי העתיק של העיר, מה שמקל על ההתניידות ביניהם. אם מטפסים אל קצה המבנה של אנדרטת ויטוריו עמנואל ניתן לתצפת על העיר ולהנות מנוף עוצר נשימה.

רומא, אנדרטת ויטוריו עמנואל - חופשה ברומא
אנדרטת ויטוריו עמנואל בכיכר פיאצה ונציה (Vittoriano)

ממליצה מאד להגיע למעלה בשעות אחר הצהריים ולהישאר לראות את השקיעה על העיר. מחזה באמת מרהיב. האנדרטה לזכרו של מלכה הראשון של איטליה המאוחדת, ויטוריו עמנואלה השני, נבנתה בין השנים 1885 ל- 1925. האנדרטה עוררה מחלוקת ציבורית בקרב התושבים הרומאים כיוון שלצורך הקמת המבנה, נערכה חפירה משמעותית בגבעת הקפיטולין, שהקטינה את שטח הגבעה ופגעה ברובע מימי הביניים. המבנה בולט מאד בשל גודלו, צבעו הלבן הבוהק והסגנון האדריכלי ששונה מהותית מסגנון הרנסנס. רוחב המבנה הוא 135 מטרים וגובהו 70 מטרים (והגובה הכולל את פסלי האלה ויקטוריה הנמצאים על גג המבנה – 81 מטרים).

בתוך האנדרטה נמצא קבר החייל האלמוני של איטליה ואש התמיד, בעקבות החללים הרבים של מלחמת העולם הראשונה. בכדי להגיע לתצפית שעל הגג, יש להיכנס למבנה עצמו ולטפס כמה מדרגות עד למרפסת החיצונית. בצידה האחורי של המרפסת ישנה מעלית שקופה בתשלום (זו הדרך היחידה לעלות למעלה).

הקולוסיאום (Colosseo)

חופשה ברומא - הקולוסיאום, רומא
הקולוסיאום (Colosseo)

אמפיתיאטרון הגדול בעולם. מסמליה הבולטים של האימפריה הרומית. ארכיטקטורה מרהיבה שהצטלמה נהדר בסרטים תקופתיים רבים. אתר מורשת עולמית ואחד משבעת פלאי תבל החדשים. אחרי פעמיים כושלות של להיכנס בתור של פחות מארבע שעות, הצלחנו בניסיון השלישי. לאחר תור של כשעה, עם שמש שניגלית לפרקים, רק כאשר קרניה חודרים את קשתות המבנה, באפס מעלות עם הרבה תלונות מהחבר'ה שאיתנו  ואחרי בידוק בטחוני – הצלחנו להיכנס. חוויה עוצמתית של הכרה בגודל המבנה, במורכבותו, בחדשנות הארכיטקטונית שלו ויחד עם זאת לדמיין את הצבע האדום של קרבות עקובים מדם בין גלדיאטורים אכזריים.

בניית הקולוסיאום החלה בשנת 70 לספירה על ידי הקיסר אספסיאנוס והושלמה בשנת 80 לספירה בידי בנו, הקיסר טיטוס. המקום בתפוסתו המירבית יכל להכיל 40-70 אלף צופים שישבו על פי ההיררכיה המעמדית בחברה. המקום שימש כמוקד בידור עד לראשית ימי הביניים, אז הפך שימושו העיקרי לדיור, סדנאות, מסדרים דתיים ועוד. הקולוסיאום נהרס מספר פעמים על ידי רעידות אדמה שהיו באזור. אפשר להגיד שהקולוסיאום מסמל את רומא בשיא תפארתה של האימפריה.

הקולוסיאום – עוצמה ארכיטקטונית

שיטוט ברחובות העיר העתיקה ברומא, מביא אותנו לכיכרות, מזרקות, מבנים ומדרגות. מקומות יפים, מלאי תיירים המבקשים להנציח רגעים מצולמים בתפאורה נהדרת, כמונו.

מזרקת טרווי (Fontana di Trevi)

אז השלכנו מטבעות. לאחד נפל קרוב מדי, אחת לא הסתובבה עם הגב למים. שכחנו שצריך לזרוק בימין מעבר לכתף שמאל. או להיפך. העיקר שזרקנו. מאמינים שיעזור ושנחזור שוב לרומא. כמו שהרומאים מאמינים. הרומאים היו נוהגים לבנות מזרקות במקומות בהם הסתיימו האקוודוקטים, אמות המים המלאכותיות, שהובילו מים לרומא. מזרקת טרווי נמצאת במקום בו הסתיים אחד האקוודוקטים שנבנה עוד במאה ה- 19 לפני הספירה.

מזרקת טרווי היא אחת המזרקות היפות בעולם שנבנו בתקופת הבארוק, בשנת 1762. נפטון, אל הים, רכוב על מרכבת צדף עומד ומשקיף על אלפי האנשים שמגיעים בכל שעות היום. קיימת הערכה כי בכל ערב גורפים מתחתית המזרקה מטבעות בשווי של כ- 3000 יורו, הנתרמים לסופרמרקט המציע מוצרי יסוד בחינם לנזקקים.

חופשה ברומא - מזרקת טרווי, רומא
מזרקת טרווי (Fontana di Trevi)

המדרגות הספרדיות Scalinata di Spagna

אל המדרגות הספרדיות הגענו בצהרי היום. המוני אנשים טפסו למעלה, אחרים ירדו. היו שסתם ישבו, נהנים מכמה דקות מזוקקות של שמש חורפית או סתם עצרו ללקק ג'לטו בצבעים מגרים. והיו כאלה שבכח ניסו לצלם את המדרגות עצמן, את רוחבן המרשים, את המזרקה שלרגליהן, אך ללא הצלחה לבודד את האלמנטים הארכיטקטוניים. אנשים, אנשים, אנשים בכל תמונה. כמה צפוף, ככה יותר אווירה. גרם המדרגות הכולל 138 מדרגות, נבנה בין השנים 1723-1727 בסגנון הבארוקי, על מנת לקשר בין הכיכר הספרדית לכיכר טריניטה דיי מונטי. השם ניתן להן בשל הקירבה לשגרירות ספרד שנמצאת שם גם היום. בתחתית גרם המדרגות נמצאת "מזרקת הסירה". מזרקה צנועה יחסית שעוצבה על ידי ברניני.

פיאצה נבונה Piazza Navona

פיאצה נבונה, שתוכננה בנבונות על חורבות אצטדיון, משמרת את המבנה הפתוח, האליפטי, של מסלול המירוצים, ומאפשרת שטח רחב ופתוח כדי להכיל שלוש מזרקות מרשימות של ברניני. הכיכר מלאה בתיירים המגיעים להתרשם מהמקום ולשבת למנוחה קצרה באחד מבתי הקפה, הגלידריות או המסעדות הנמצאות מסביב לכיכר. אמנים רבים מוכרים מציוריהם בדוכנים מאולתרים או מציעים ציור פורטרט או קריקטורה שלכם. הכיכר היא בהחלט יעד מומלץ על מנת לספוג את אווירת העיר התוססת והתרבותית.
המזרקה המרכזית היא מזרקת ארבעת הנהרות, בה כל אחת מהדמויות הענקיות שמופיעות בה מייצגת אחד מהם הנילוס, הגנגס, הדנובה וריו דלה פלטה. האובליסק שבמרכז המזרקה הועבר למקום מהפורום, שבמקור הובא ממצרים בפקודת אחד האפיפיורים, כדי לסמל את האור האלוהי ואת ניצחון הכנסייה על הפגאניות.

מזרקת ארבעת הנהרות, פיאצה נבונה

מוזיאונים ברומא

העיר רומא היא קצת כמו מוזיאון גדול, ללא גג, עם התרחשות רבה המתאימה לאוהבי הז'אנרים השונים. אנחנו בחרנו להיכנס גם פנימה, למוזיאונים "אמיתיים". האחד – מוזיאון ליאונרדו דה וינצ'י, והשני – מוזיאון פלאצו דלה אספוזיציוני Palazzo delle Esposizioni. האחד מאכזב והשני חוויה היסטרית.

מוזיאון לאונרדו דה וינצ'י (Leonardo da Vinci Museum)

במוזיאון מוצגים המצאות ופטנטים אותם הגה לאונרדו דה וינצ'י בשנות חייו. חלק מהתצוגות הן אינטראקטיביות וניתן להתנסות בתפעול דגמי המכשירים והמכונות השונות אותן המציא. הביקור במקום היה מאכזב מעט אבל הסיבה העיקרית לטעמי היא השיפוץ שהמוזיאון עבר בדיוק בזמן שביקרנו והחדרים היו דחוקים ולא מאד מזמינים.

המוזיאון ממוקם בכתובת: P.zza della Cancelleria, 1 – 00186 Roma

מוזיאון ארמון התערוכות (Palazzo delle Esposizioni)

חופשה ברומא - מוזיאון ארמון התערוכות, רומא
מוזיאון ארמון התערוכות (Palazzo delle Esposizioni)

המוזיאון ממוקם לא רחוק מהדירה בה ישנו, ואחד הדברים הראשונים שראינו כשנכנסנו לרומא בחיפוש אחר הדירה היה שלט פרסומת ענקי בחזית המוזיאון, עם דמותו האהובה של וודי מהסרט "צעצוע של סיפור", המזמין לתערוכת חגיגות ה- 30 לפיקסאר. כמובן שהגענו לראות את התערוכה המדהימה הכוללת איורים, ציורים, מיניאטורות, סקיצות, מודלים וסרטוני אנימציה קצרים אודות הדמויות המוכרות והאהובות על כולנו במשפחה. ממליצה בחום לבדוק מתי ואיפה מתקיימות תערוכות של פיקסאר ולנסוע אפילו במיוחד. תערוכה בהיקף עבודות מדהים, בנויה בחלוקה לפי הסרטים, והכל בחללים מעוצבים להפליא.

"על הדרך" טיפסנו לקומה השנייה של המוזיאון, שם התקיימה תערוכה מדהימה נוספת של מעצב התלבושות האיטלקי האגדי, פיארו טוסי (Piero Tosi). תערוכה רטרוספקטיבית עם צילומים מרהיבים, קטעי וידאו ותלבושות מפורסמות שעיצב.

חופשה ברומא - תערוכת פיארו טוסי, רומא
תערוכה על פיארו טוסי (Piero Tosi)

כתובת: Via Nazionale, 194, 00184 Roma

אז מה לקינוח?

איך אפשר להיות ברומא בלי להתענג על האוכל האיטלקי? לקינוח הפוסט אמליץ על כמה מסעדות.

Osteria da Fortunata אוסטריה דה פורטונטה

מסעדה רומאית טיפוסית עם מנות של פסטות שונות ובשרים, עם מנת הדגל של ספגטי קרבונרה. הכל כמובן בעשייה ביתית על ידי שניים נחמדים שעומדים ומגלגלים את הבצק ממש לעיני הסועדים.

חופשה ברומא - מסעדת Osteria da Fortunata
פסטה בעבודת יד

כתובת: Via del Pellegrino, 11/12, 00186 Roma

טרפיצינו Trapizzino

הגרסה האיטלקית לפלאפל בפיתה. רק בלי פיתה ובלי פלאפל. בצק טעים של פיצה מקופל לצורת משולש וממולא בכל טוב על פי בחירה. יש אופציות בשריות ואופציות צמחוניות. הקרדיט לגילוי המקום ניתן לנתי, מ"הדרכים ברומא" שידע שנהיה רעבים אחרי הסיור בוותיקן. מומלץ להזמין מראש שניים!

כתובת:  via Giovanni Branca 88 Roma

מסעדת המבורגרים (גם צמחוניים) T&C Burger Lab

מסעדה פצפונת עם המבורגרים מעולים. בעל המסעדה הוא גם השף, נחמד מאד ואדיב. לא רחוק מאזור הדירה בה ישנו ומהקולוסיאום.

כתובת: Via Urbana, 35, 00184 Roma

כל הדרכים הובילו אותנו לרומא והתנהגנו בה כרומאים. רומא הייתה טובה אלינו, עם מזג אוויר שמשי בתחילת ינואר, בטיול שכולנו אהבנו. מכאן ממשיכים הביתה.

מזמינה אתכם לסדרת הפוסטים שלי על איטליה –

כחול של גלויה וצהוב של לימונצ'לו – דרום קסום באיטליה

לראות את נאפולי וליהנות

להלך בקיסמה של פירנצה

איטליה – ההיית או חלמתי חלום?

אהבה בימי קורונה – על איטליה שלא הכרתם

ואם אתם רוצים לקרוא עוד קצת על רומא, על יום אחד ברומא, אתם מוזמנים להציץ בפוסט של הילה לוי בבלוג החו"ל כלול.

Addio

רוצים לקבל עדכונים על פוסטים חדשים, הזמנות למסעות בעולם או אולי לקבל השראה?

הרשמו ואני מבטיחה להיות בקשר

מייל ראשון אמור להגיע אליכם אחרי שתכניסו כאן את הפרטים שלכם. אם אתם לא רואים, אנא בדקו שלא הגיע לדואר ספאם