אל אנטוורפן היפה הגענו בלי ממש להתכוון. מאז עברנו להתגורר במינכן, אנחנו מוצאים עצמנו, כחלק מהחוויה של גידול ילדים בינלאומיים באירופה, "מקפיצים" את הקטנצ'יק בן העשר לבקר חבר שחזר הביתה לפנלו שבהולנד אחרי שלוש שנים לידינו, ואת הבת לחברה שחזרה בשנה שעברה הביתה, לאנטוורפן שבבלגיה, וכל זה בשבוע אחד של "חופשת סקי" מבית הספר. לא רע להם לחבר'ה שלנו.

אז כשהגענו להחזיר את הגברת הביתה מאנטוורפן החלטנו להישאר ליומיים, ליהנות מעיר קומפקטית ויפה שיש לה המון מה להציע.

בלגיה מחולקת לשלושה אזורים בהם דוברים שלוש שפות – הולנדית (הנקראת לעיתים פלמית), צרפתית וגרמנית. אנטוורפן היא העיר השנייה בגודלה בבלגיה והעיר הגדולה באזור דובר ההולנדית במחוז פלנדריה. באנטוורפן חיים כחצי מיליון תושבים והיא נמצאת בצפון בלגיה, בסמוך לגבול עם הולנד, על גדות נהר הסכלדה. נמל אנטוורפן הוא השני בגודלו בכל אירופה, לאחר הנמל ברוטרדם.

המרינה של אנטוורפן
הצצה לעבר המרינה של אנטוורפן

איפה לישון?

מלון רובנס - אנטוורפן
מלון רובנס ממוקם במרכז העיר העתיקה של אנטוורפן

הגענו לעיר ברכב שלנו וניסינו להיכנס למלון שהיה ממוקם ממש במרכז העיר העתיקה. מיקום מצויין למלון, אבל דומה כי כל העיר הייתה בבנייה. כל הכבישים המקיפים את העיר העתיקה היו במצב של בניה/שיפוצים/הרחבה. לכל כביש חסום מצאו תחליף, לכל פנייה נמצאה אחרת, ובסופו של דבר הגענו למלון רובנס. מלון מקסים, בעיצוב שיקי במיוחד ובמיקום נהדר. ממש בתוך העיר העתיקה, מרחק הליכה של דקות מכל האטרקציות. פטר פאול רובנס היה צייר פלמי במאה ה – 16, מהציירים הפוריים ביותר בתקופת הבארוק ואחד מסמליה של העיר אנטוורפן, בה חי וצייר. לא יצא לנו לבקר במוזיאון רובנס אבל לפחות התאכסנו במלון הקרוי על שמו.

כיכר השוק הגדולה (Grote Markt)

כיכר השוק הגדולה - אנטוורפן
כיכר השוק הגדולה עם מזרקת בראבו ובתי הגילדות הציוריים מאחור

כיכר השוק הינה הכיכר המרכזית בלב ליבו של הרובע העתיק והיא ממוקמת במרחק דקות ספורות של הליכה מנהר הסכלדה (Scheldt). בכיכר ישנן מסעדות רבות, בתי קפה, בית העירייה (שרוחבו 76 מטרים) ובתי גילדות מהמאה ה- 16 שבראש כל אחד מהם ישנו סמל מוזהב המסמל את הגילדה. ממש במרכז הכיכר ניצבת מזרקת בראבו (Brabo). פסל ברונזה של החייל סלוויוס בראבו, המניף את זרועו הכרותה של הענק אנטיגונוס שהשליט טרור על הספינות שעברו בנהר הסכלדה. ממש בסמוך לכיכר ממוקמת הקתדרלה הגדולה של אנטוורפן.

בתי הגילדות - אנטוורפן
בתי הגילדות מהמאה ה- 16 עם סמלים מוזהבים בקצה גגותיהם

הקתדרלה של גבירתנו (Onze Lieve Vrouwe)

הקתדרלה הגותית היא הגדולה ביותר בבלגיה ומוקדשת לבתולה מריה. הקתדרלה נבנתה בין השנים 1124 ו- 1521. גובהה הוא 122 מטרים והיא נראית למרחוק בקו הרקיע של העיר. הקתדרלה משמשת ביתם של יצירות אמנות רבות של ציירים פלמיים רבים מהמאות ה- 16 וה- 17, ביניהם רובנס.  המקום משמש כמוזיאון גם עבור עבודות אמנות מודרניות עכשוויות. אחת העבודות המרשימות הייתה של מבנה מאולתר ממוטות עץ, מעין פרוזדור צר שצריך לעבור דרכו ותיקרתו עשויה ציורים מופשטים בכחול ולבן המדמים פיסות שמים.

הקתדרלה של גבירתנו - אנטוורפן
ציורים של רובנס בקתדרלה של גבירתנו

עבודה מעניינת אחרת היא פסל ברונזה של האמן ז'אן פארבה – "האיש הנושא את הצלב". עבודה המדברת על שיווי המשקל הרוחני שצריך על מנת לשאת את הצלב באיזון. הכניסה לקתדרלה היא בתשלום. כתובת: Groenplaats 21 Antwerpen

אז מה אוכלים באנטוורפן?

פלאפל באנטוורפן
Falafel Tof

יצאנו מהכנסייה בשעת אחר הצהריים המוקדמים, מצאנו את עצמנו ליד פלאפל. אחחח, געגועים לפלאפל אמיתי וטוב, כמו זה שבישראל. נכנסנו ולא התאכזבנו. חיוך רחב של בעל המקום, ישראל שמו, ישראלי מחיפה שהתגלגל לאנטוורפן ופתח מסעדה עם מאכלים ישראליים כמו פלאפל ושקשוקה. היה טעים טעים, העלה נשכחות וגעגועים לפלאפל, לישראל, לחיפה. פלאפל נהדר Falafel Tof. כתובת: Hoogstraat 32, 2000 Antwerpe

טיול לאורך נהר הסכלדה

נהר הסכלדה אנטוורפן
שחפים על גדות נהר הסכלדה

נהר הסכלדה מתחיל בצרפת, זורם דרך בלגיה ונשפך לים בהולנד. זהו הנהר המרכזי הזורם באנטוורפן. בעבר התפצל הנהר לשניים בקרבת השפך אולם במאה ה- 19 הסכלדה המזרחי נחסם לזרימה חופשית על ידי סכר שהוקם וכיום זורם רק הסכלדה המערבי. טיול לאורך המזח שעל גדות הנהר היה קסום. השמיים היו בהירים, היה חמים ונעים, גם לכל השחפים שניסו את מזלם אצל התיירים מושיטי הידיים. צעדנו לאורך הסכלדה בכיוון צפון עד למוזיאון מאס, הממוקם באזור מחסני הנמל.

על גדות נהר הסכלדה אנטוורפן
על גדות נהר הסכלדה

מוזיאון מאס (Mas Museum)

תצפית ממוזיאון מאס לעבר אנטוורפן
תצפית לעבר העיר אנטוורפן ממוזיאון מאס

אל מוזיאון מאס הגענו בשל המלצה על נקודת התצפית הממוקמת בראש המבנה, בקומה ה- 10, קומת הגג. המבנה, בעל הארכיטקטורה הלא שגרתית, הפתיע אותנו. הבניין, שנבנה על גבי מחסן של הנמל מהמאה ה- 16, תוכנן על ידי חברת אדריכלות הולנדית ומשלב אלמנטים הקשורים בים, מעצם היותו מוזיאון של עיר נמל, כגון זכוכית גלית המאפיינת את הצבעוניות והצורניות של המים. למרות שהמבנה הוא בן עשר קומות, אין בו מעלית. המעבר בין הקומות הוא על גבי מדרגות נעות הממוקמות בדופן שונה של הבניין בכל קומה. כך צריך להקיף חלקיות של הקומה על מנת לטפס לקומה הבאה. דרך מענייניית לחשוף את הקהל לשוני בתערוכות בכל קומה. חלק מהתערוכות קבועות, חלקן משתנות. חלקן הקטן ללא תשלום והשאר בתשלום. בקומה השמינית ישנה רחבה גדולה המשקיפה על העיר אנטוורפן שתוכננה בהשראת אזור הנמל. מהגג, בקומה העשירית (והאחרונה) של המבנה, ישנה תצפית היקפית פתוחה על העיר.

המוזיאון, שבבניתו איגד חמישה מוזיאונים שונים שהיו פזורים ברחבי העיר, נוגע בתחומים שונים ונותן מגוון גדול. נכנסנו למספר תערוכות. ברובן מעניינות ומונגשות גם לילדים, עם פעילויות אינטראקטיביות. מומלץ מאד. כתובת: Hanzestedenplaats 1, Antwerpemn. סגור בימי שני.

תערוכה במוזיאון מאס אנטוורפן
מתוך אחת התערוכות במוזיאון מאס

תחנת הרכבת המרכזית (Antwerpen Central Station)

תחנת הרכבת המרכזית אנטוורפן
תחנת הרכבת המרכזית (Antwerpen Central Station)

תחנת הרכבת המרכזית באנטוורפן נחשבת כאחת מתוך העשיריה הפותחת בקטגוריה של "התחנה היפה בעולם". אולם הכניסה לתחנה עוצב על ידי האדריכל לואי דלאסנסרי בסגנון הארט-נובו. לאחר עשר שנות בנייה, נפתחה התחנה בשנת 1905 וסחורות רבות מאפריקה ומהמזרח עברו בה בדרכם לכל אירופה. עם השנים התחנה הורחבה על מנת לתת שירות לנוסעים רבים יותר במספר גדול יותר של רכבות אולם עיצוב המבנה נשמר. כתובת: Koningin Astridplein 27, 2018 Antwerpen

יהודים ויהלומים באנטוורפן

האזור הסמוך לתחנת הרכבת המרכזית הינו האזור עם ריכוז חנויות התכשיטים. אנטוורפן נחשבת למעצמת היהלומים. בורסת היהלומים של העיר נמצאת באזורים היהודיים. תעשיית היהלומים הפכה לעיסוקם העיקרי של היהודים האורתודוקסים באנטוורפן לאחר מלחמת העולם השנייה. רובם מתמחים בהפיכת יהלומים גולמיים לאבני חן מלוטשות באיכות הגבוהה ביותר. בכניסה לרבות מן החנויות ניתן לראות מזוזה תלויה בפתח. מרבית החנויות נסגרות בימי שישי לפני כניסת השבת ובחגי ישראל.

פיסול רחוב באנטוורפן
פיסול רחוב שובה לב

מוזיאון פלנטין מורטוס (Museum Plantin Moretus)

מוזיאון ההדפס פלנטין מורטוס, אנטוורפן
מוזיאון פלנטין מורטוס (Museum Plantin Moretus)

מוזיאון פלנטין מורטוס הוא מוזיאון ואתר מורשת עולמית בעיר אנטוורפן שבבלגיה. המוזיאון מוקיר את פועלם של כריסטוף פלנטין וחתנו יאן מורטוס, שני מוציאים לאור ידועים שפעלו במאה ה-16. כריסטוף פלנטין היה כורך ספרים צרפתי שהגיע לאנטוורפן בתור הזהב שלה. בשנת 1555 הוא פרסם את הספר המודפס הראשון שלו. במהלך השנים, נבחר פלנטין לשמש כמדפיסו הראשי של מלך ספרד, פיליפ השני. פלנטין הינו האב המייסד של תשעה דורות של דפסים באנטוורפן.

מוזיאון ההדפס פלנטין מורטוס, אנטוורפן
אחת מהספריות הרבות בבית פלנטין מורטוס

זהו אחד המוזיאונים המעניינים ביותר באנטוורפן. אפשר למצוא בבית פלנטין את חדר ההדפסה עם כל המכונות האותנטיות ששימשו להדפסה, רישומים של רובנס שאייר חלק מהספרים ודוגמאות של רבים מספריו המודפסים, ביניהם עותק גדול של ספר תנ"ך בעברית ובארמית משנת 1570. אפשר לראות בין אוספי אותיות המתכת הרבים שנמצאים בבית הדפוס גם את האותיות העבריות ששימשו את פלנטין להדפסת הספרים בעברית. כתובת: Vrijdagmarkt 22' Antwerpen. סגור בימי שני.

בית דפוס באנטוורפן - WEINBERG
תרגול הכנת האותיות להדפסה בכתב ראי

ולקינוח – קאפקייקס Momade

Momad אנטוורפן
ולקינוח – Momade

אז איך אפשר בלי קינוח? במיוחד אחרי שהתאפקתי מלדגום בעצמי ואפל בלגי כמיטב המסורת בבלגיה… קונדיטוריה מיניאטורית שבתה את ליבי כשיצאנו ממוזיאון פלנטין מורטוס. Momade. מקום מושלם לטעימות קטנטנות (יש גם בינוניות וגדולות), טעימות ביס, שמאפשרות מקום לטעום מהכל. טוב… לא בדיוק מהכל. היו שם כל כך הרבה סוגים. הצטיידנו בדוגמיות ויצאנו עם קופסת הפתעות מתוקה וטעימה במיוחד. כתובת: Reyndersstraat 37, 2000 Antwerpen

Momad אנטוורפן
קופסת ההפתעות שלי

סיום מושלם לביקור קצר אך אינטנסיבי בעיר חיה ותוססת שיש המון מה לראות בה. מניחה שנגיע לעוד ביקור. תצטרפו? יושבים ומחכים לכם כאן…

אנטוורפן
יושבים ומחכים לכם באנטוורפן

הגענו לאנטוורפן אחרי כמה שעות נסיעה ברכב מקרנבל צבעוני במיוחד בהולנד. רוצים לראות כמה צבעוני? כמה השקיעו בתפירת התחפושות? כנסו לכאן:

קרנבל בחורף קרנבל – מי שלא יבוא חבל!

רוצים לקבל עדכונים על פוסטים חדשים, הזמנות למסעות בעולם או אולי לקבל השראה?

הרשמו ואני מבטיחה להיות בקשר

מייל ראשון אמור להגיע אליכם אחרי שתכניסו כאן את הפרטים שלכם. אם אתם לא רואים, אנא בדקו שלא הגיע לדואר ספאם