זה סיפור על ימים של תחילת חורף כאן אבל ימים חמים מאד שם, על מרבדי שלג לבנים מול ים של טרסות ירוקות, על מסורת ומנהגים שנדדו להם מפה לשם, או במילים אחרות – זהו סיפור על איך פגשתי את כריסמס בהודו (או שמא יש לומר כריסטמס). ממש לפני שלוש שנים וחודש (אבל מי סופר?) הייתי בפעם הראשונה בהודו אחרי שלא ביקרתי בה 25 שנים. חוויה אחרת, שונה, מיוחדת עליה תוכלו לקרוא בכל הפוסטים שלי על הודו כמו למשל בפוסט על השיבה למומבאי. הייתי מוקסמת מהכל. מהצבעים, מהריחות, מהאנשים. רציתי הסבר על כל מלאכות היד, על כל התרבויות, רציתי לשמוע את כל הסיפורים, ללמוד על כל הטקסים. אבל אף אחד לא הכין אותי ללמוד משהו שכל כך אופייני לחורף באירופה, דווקא במונאר.

מטעי התה במונאר הודו
מטעי התה במונאר, קראלה, הודו

מונאר (Munnar)

מונאר (או בתרגום חופשי – "שלושת הנהרות") נמצאת במדינת קראלה שבדרום הודו, בגובה של 1600 מטרים מעל פני הים ומהווה את אחד המרכזים הגדולים לגידול מטעי תה. בשנת 1877 הגיעו הבריטים למונאר והחלו ליישב את האזור. העיירה היא "היל סטיישן" אותה הקימו הבריטים כדי לברוח מהחום הכבד שברצועת החוף של הודו. על הגבעות האוויר קריר גם בערבי הקיץ החמים. לאחר נסיונות של גידול מטעים שונים, גילו הבריטים כי האזור אידיאלי לגידולי התה ועד שנת 1915 היו במונאר 16 מפעלי תה. 

קוטפות התה במונאר הודו
קוטפות התה במונאר הודו

מרבדי הקטיפה הירוקים על הגבעות סביב מונאר טומנים בחובם יופי עוצר נשימה, מנוקד בצבעוניות של קוטפות התה המבצבצות מבין השיחים. טבע שמקיף אותך ונותן הרגשה של מדיטציה וריפוי. שיחי תה ולמרגלותם שדות אורז, יער גשם, מטעי פלפל והל, נהרות זורמים וציוץ ציפורים.

מלון SpiceTree

אנחנו בחרנו שלא להישאר במונאר אלא להיכנס לתוך הירוק הזה כדי להעצים את החוויה ולא טעינו. מצאנו את מלון SpiceTree, שהוא מפלט הררי מיוחד שהדרך אליו מעט מאתגרת אבל שווה כל מהמורה. מלון בוטיק קטן, 12 חדרים בלבד, כולם נבלעים בנוף ועוד 2 סוויטות מבודדות עם בריכה פרטית. המיקום והעיצוב הארכיטקטוני מאפשר לכל אחד מהחדרים להכניס את הנוף פנימה ולהרגיש כאילו אתם האורחים היחידים במלון. 

האורחים במלון SpiceTree יכולים ליהנות ממגוון טיפולי ספא, מפגשי יוגה ומדיטציה, טעימות תה בחדר ייעודי עם כל ההסברים הנלווים, שיעורי בישול, טיולי מטעים, סיורים בסביבה, שחייה בבריכה ואוכל משובח של צוות השפים במקום. המוטו של המלון, אליו התחברתי בשהות שלי שם, שעלינו להיות אסירי תודה על המתנות שהטבע נתן לנו. הדרך הטובה ביותר להרפיה, התחדשות והשראה היא הקרבה לטבע.

מלון SpiceTree במונאר הודו
חדר טעימות תה והסברים על סוגי התה ותהליך הייצור במלון SpiceTree

באחר צהריים אחד, הוזמנו יחד עם כל אורחי המלון להשתתף בהכנת עוגת כריסמס מסורתית. הדבר האחרון שחשבתי שאעשה בהודו, במיוחד לאור העובדה שאני גרה במינכן כבר כמה שנים ולא שותפה לחוויה ולהתרגשות העונתית הזו גם כשמסביבי כולם בהכנות. אבל כמובן ששיתפתי פעולה. סינר אדום וכובע כריסמס אדום עם פונפון לבן על כל אורחי המלון וצוות השפים בהחלט הכניס לאווירה. 

על שולחן ענקי במרכז החדר היו כל סוגי הפירות היבשים והאגוזים למיניהם, קצוצים דק דק, מסודרים להפליא בצורת שם המלון וקישוטי פרחים. כוסות עם מיץ תפוזים וכוסות עם רום היו מונחות מסביב. ברגע שניתן האות. כל הנוזלים נשפכו על הפירות והאגוזים וכולם התחילו לערבב הכל. חייבת לציין שהלישה ההמונית המשותפת והריחות שעלו משם אחרי שהוספנו את המיצים והאלכוהול, לא עשו לי חשק גדול לטעום מהעוגה אחר כך אבל מצד שני גם לא נשארתי במלון עד שהעוגה הוגשה לאורחים – שבועיים אחר כך.

כריסמס בהודו – שולחן הפירות הקצוצים, האגוזים, המיצים והרום

מסתבר כי תהליך ההשרייה של הפירות היבשים והאגוזים במיצים וברום נותן את הטעם המיוחד של העוגה ועוזר בשימור העוגה לאורך זמן. ההשרייה אמורה להיות לפחות 24 שעות ואחר כך מוסיפים את שאר המרכיבים ונותנים לעוגה הכבדה הזו לנוח קצת ולספוח טעמים.

אז מהי אותה עוגת כריסמס שפגשתי בהודו?

יש את עוגת השטולן (Weihnachtsstollen), יש את עוגת הלבקוכן (Lebkuchen) ויש כמובן את לחם/עוגיות הג'ינג'ר (Gingerbread), שכולן אופייניות לכריסמס. אז איזו הכנו במונאר? איזו הכי טעימה? ומתי בדיוק מכינים אותן? אנסה לעשות קצת סדר בעניינים ואצרף לכם מתכון! אז שנתחיל?

עוגת ג'ינג'ר

עוגות ועוגיות הג'ינג'ר (זנגביל) הם שם כולל לקטגוריה רחבה של מאפים, בדרך כלל עם ג'ינג'ר, ציפורן, מוסקט, הל וקינמון וממותקים בדבש או סוכר. מאפים מתובלים מאד, מתוקים במיוחד ועמידים לאורך זמן (בגלל העושר בסוכר ומיעוט מרכיבי שומן וחלב). לחם הג'ינג'ר הומצא בבלגיה במאה ה- 12 ומשם הועבר המתכון על גרסאותיו השונות לאזור פרנקוניה, שם הוא החליף את עוגת הדבש שהייתה מוכרת. לחם הג'ינג'ר היה אידיאלי עבור האנשים העניים, בעיקר בחודשי החורף שכן חיי המדף שלו היו ארוכים והוא היה דחוס ועשיר באנרגיה. מאוחר יותר הוא נאפה כקינוח במנזרים, שם נהגו לאכול עוגת ג'ינג'ר מפולפלת. "פלפל" היה שם קיבוצי לכל התבלינים שהשפעתם הייתה ידידותית לקיבה וטובה לעיכול והקלה על תחושת המלאות. תערובת התבלינים הזו כללה את כל אלו המצורפים באופן מסורתי לעוגת הג'ינג'ר של ימינו, שהפכה קינוח חיוני בכל חגיגת חג המולד של ימינו. 

בגרמניה מיוצר לחם/עוגת הג'ינג'ר בשתי צורות: בצורה הרכה (Lebkuchen) המזכיר בטעם ובפריכות של עוגיות הדובשניות, או בצורה הקשה, אותם אפשר למצוא בצורות דקורטיביות שונות המעוטרות בציפויים צבעוניים. הפופולריים ביותר בקרנבלים ובשווקי חג המולד הן עוגיות הג'ינג'ר בצורת לב (Lebkuchenherzen).

עוגיות ג'ינג'ר לבקוכן כריסמס
עוגיות ג'ינג'ר, Lebkuchenherzen

עוגת השטולן (Stollen)

עוגת כריסמס מסורתית אחרת היא עוגת השטולן (Stollen). וריאציה של העוגה הזו הכנתי בהודו. מעין עוגת-לחם פירותית, מלאה אגוזים, תבלינים, פירות יבשים או מסוכרים עם שמרים מים וקמח, מצופה בהרבה אבקת סוכר. העוגה הזו נקראת Weihnachtsstollen (המילה הגרמנית לחג המולד היא Weihnachten). העוגה מגיעה בוריאציות שונות (שקדים, פרג, קווארק, אקסטרה חמאה או מרציפן) אך כולן נאפות בתבלינים ארומטיים המתאימים לחום של עונת חג המולד ומעל כולן תגיע שכבה עבה של אבקת סוכר, המזכירה את הנוף הגרמני המושלג.

עוגת השטולן המסורתית

שוק חג המולד הראשון של גרמניה התקיים בעיר דרזדן בשנת 1474 והמסורת של אפיית עוגת השטולן מתועדת כבר מהמאה ה- 15. עוגת השטולן מזוהה עם העיר דרזדן וכיום השטולן "הרשמי" מיוצר על ידי 150 אופים בלבד. אפשר לזהות את העוגות "המקוריות" על ידי חותם זהוב אצילי על האריזה. בשנת 1730, הורה אוגוסטוס השני על גילדת האופים בדרזדן להכין שטולן ענקי, במשקל 1.7 טון בכדי לכבד את 24 אלף האורחים שהשתתפו בחגיגות. נבנה תנור ענקי וסכין באורך 5 מטרים במיוחד עבור האירוע. עד היום מתקיימת חגיגה גדולה בדרזדן ועוגת שטולן ענקית מחולקת בין החוגגים. 

עוגת שטולן ועוגיות לבקוכן

השטולן היא עוגה כבדה. המשקל המסורתי הוא 2 ק"ג אבל כיום ניתן למצוא את העוגה במשקלים קטנים יותר, החל מ- 250 גרם. תהליך ההכנה הוא קל אבל לא מהיר. צריכים להמתין מספר פעמים במהלך ההכנה כדי שהפירות היבשים יספגו את הרום (במשך 24 שעות), להתפיח את הבצק מספר פעמים ולשמור במקום קריר ליישון במשך שבועיים-שלושה לפני האכילה, כדי שהטעמים יחדרו לבצק ותיווצר לחות. עוגות פירות המכילות הרבה אלכוהול יכולות להישאר אכילות במשך זמן רב. 

עוגיות לבקוכן - כריסמס
עוגות לבקוכן

כריסמס בהודו – אז למה בעצם הכנו את עוגת הכריסמס בנובמבר?

הכנת עוגות הכריסמס נהוגה בתחילת תקופת "הציפייה" (Advent) המצויינת ביום ראשון הרביעי שלפני חג המולד (זה יוצא בסופ"ש האחרון של חודש נובמבר או הראשון של דצמבר) ואפשר למצוא את העוגות והעוגיות בכל המאפיות השכונתיות.

אז איך מכינים עוגת שטולן?

המצרכים (להכנת עוגה אחת גדולה או שתיים קטנות יותר):

לפירות היבשים: כוס ורבע של  מיקס פירות יבשים קצוצים דק (אפשר פירות יבשים מסוכרים), חצי כוס צימוקים, שליש כוס רום, רבע כוס מים חמים. לבצק: כוס חלב פושר, 3 כפיות שמרים יבשים, חצי כוס סוכר, 4 כוסות קמח, ביצה 1 גדולה, 2 חלמונים גדולים, ¾ כוס חמאה לא מלוחה בטמפרטורת החדר, 2 כפיות תמצית וניל, גרידה מלימון אחד, כפית מלח, ¾ כפית הל טחון, ¾ כפית אגוז מוסקט, ½ כפית קינמון טחון, 80 גרם מרציפן חתוך לקוביות קטנות או משחת מרציפן. לציפוי העוגה: 70 גרם חמאה  מומסת, אבקת סוכר בכמות גדולה.

הוראות הכנה

משרים את כל הפירות היבשים ברום ומים במשך 24 שעות (בהוספתם לבצק יש לסנן נוזלים מיותרים). מערבבים שמרים עם חלב ושתי כפיות סוכר ומשאירים לתסיסה במשך 15 דקות. בקערה נפרדת מערבבים את שאר חומרי הבצק פרט למרציפן ומערבבים במשך מספר דקות. מניחים להתפחה עד להכפלת הנפח, לפחות שעה. מוסיפים לבצק את תערובת הפירות היבשים (אם דביק מוסיפים מעט קמח) ומערבבים. מניחים את הבצק על משטח מקומח וחוצים לשניים. משטחים כל חלק. מניחים במרכז את המרציפן כשהוא מרודד. מקפלים צד אחד עד לאמצע לכיסוי המרציפן ואת הצד השני מקפלים עד לאמצע הצד הראשון המקופל (בצורה לא סימטרית), כך שתתקבל צורה של גיבנת אחת מעל השנייה.

מניחים את השטולן על תבנית מרופדת להתפחה נוספת של שעה. לאפות את השטולן במשך 30-40 דקות בחום מקסימלי של 250 מעלות צלזיוס עד להזהבה.

כריסמס בהודו
עוגיות כריסמס

חוררו את העוגה עם קיסם לאחר 5 דקות שיצאה מהתנור והברישו את העוגה בחמאה מומסת. מיד אחר כך פזרו כמות נדיבה של אבקת הסוכר. לאחר קירור מלא יש לפזר שכבה נדיבה נוספת של אבקת סוכר מעל. כדאי לחכות שבועיים לספיגה מלאה של הטעמים בבצק, אבל מי שלא יכול להתאפק מוזמן לחתוך חתיכה וליהנות.   

אז כבר אמרנו כריסמס בהודו?

אז נכון שאי אפשר לטוס עכשיו, לא לגרמניה ובטח שלא להודו, אבל בהחלט אפשר להיכנס לאווירה חורפית. הכינו (מבעוד מועד) את עוגת השטולן או התפנקו בעוגיות ג'ינג'ר, הכינו לכם יין מתובל חם (Glühwein), שימו שירי כריסמס לאווירה וקראו את הפוסט שלי על המלצות חמות על חופשה חורפית במינכן או את הפוסט על חופשת ספא חורפית עוצרת נשימה. הלוואי ובחורף הבא נוכל לחגוג שוב את העונה הלבנה והקסומה הזו בשווקי הכריסמס.

רוצים לקבל עדכונים על פוסטים חדשים, הזמנות למסעות בעולם או אולי לקבל השראה?

הרשמו ואני מבטיחה להיות בקשר

מייל ראשון אמור להגיע אליכם אחרי שתכניסו כאן את הפרטים שלכם. אם אתם לא רואים, אנא בדקו שלא הגיע לדואר ספאם