שלכת
צבעי השלכת הכתומים

הזמן הזה שכבר אי אפשר ללכת יחפים וצריכים גרביים. שעוטפים בעוד שכבה של בד או בחיבוק חם. שסימני הדרך המוכרים מתכסים בעלי שלכת, שהנתיב הברור נעלם, ומתגלות לנו דרכים חדשות. בשקט. סתיו.

שלכת של סתיו

אני כל כך אוהבת את הסתיו. בין לבין. תקופת המעברים בין הבוהק, המסנוור, החם, הבחוץ, לבין המכורבל, השקט, הנוגע בפנים. אולי כי לא גדלתי במקום עם ארבע עונות של ממש ואולי כי הלא מוכר הזה הוא מרגש, שייך לעולמות קסומים. בשלכת הכל מרגיש מוזהב.

עלי שלכת
כמה צבעים לשלכת

חצבים פורחים

אני מכירה חצבים פורחים וציפורים אינספור. הציפייה שבשנה הבאה אהיה גבוהה יותר מהחצב בגינה. כן, זה שבשנה שעברה עדיין היה גבוה ממני…את זה אני מכירה היטב. אבל עלים נושרים? כאלו שמחליטים לצלול למטה בדיוק כשיש להם את הצבע הכי יפה, או כאלה ששטים להם על פני המים הקרים עד לקצה השני של הנהר אבל עושים את זה לאט, כדי שאספיק להנציח את הרגע? כאלה פחות הכרתי. לכן כל כך אוהבת עכשיו, כשהם מסביב בערימות גבוהות, כשהם צובעים את האופק בצבעים חמים למרות שכבר קריר שם בחוץ.

להקת תיסלם – חצבים פורחים וציפורים אינספור

אנשים אומרים שלכת וסתיו ועלים שנושרים הם עצבות ובדידות וסוף תקופה. אבל עלי השלכת הם כמיהה וגעגוע. הם התפאורה הכי יפה שיש. הם הדבר הכי רומנטי שיש. במחוזות רחוקים.

שלכת - תמונה משפחתית, ברטיסלבה
ללכת לאיבוד בדרך למבצר Pajstun, ליד ברטיסלבה, סלובקיה

עלי שלכת

השיר "עלי שלכת" (Les Feuilles Mortes) ששר איב מונטאן תמיד יהיה שיר השלכת הכי רומנטי שיש, ואולי גם בזכות הצרפתית.

איב מונטאן שר את "עלי שלכת"

ההסבר המדעי מאחורי יצירת האמנות הצבעונית הזו הוא פשוט למדי. בתקופה בה הטמפרטורות יורדות והימים מתקצרים, אין מספיק אור המאפשר את תהליך הפוטוסינתזה. תהליך ייצור הכלורופיל, האחראי על הצבע הירוק של העלים, נפסק. הכלורופיל הקיים מתפרק והצובענים האחרים הנמצאים בעלה נחשפים. אז מופיעים הצבעים על הקשת שבין צהוב לכתום לאדום.

ואולי אני אוהבת את השלכת דווקא בגלל שהיא צעד של הסתגלות? השלכת מאפשרת לצמח לשרוד בתנאים הקשים של החורף ומאפשרת לי למלא את המצברים והלב בעוד עלה שנשר, כדי שתהיה לי שם ערימה גבוהה, רגע לפני שהכל מתכסה בלבן.

עצים בשלכת
ללכת בעקבות הלב

עכשיו כשאני פוסעת בין אותם שבילי מחוזות רחוקים, נעתקות המילים מפי בכל פעם שמראות השלכת מופיעים שוב. אני לא צריכה לנסוע רחוק, ליעדים נבחרים, כדי לראות שלכת בהתגלמותה, ברוב תפארתה. אני פשוט יוצאת החוצה ומתבוננת בעלים שנושרים. הכל עומד מלכת. כמה פשוט.

עלי שלכת
לשחק בסתיו

העלים הנושרים חרש, בת קול ברוח, תמיד יהיו לצד געגוע לחצבים פורחים. 

מוזמנים לקרוא על החופשה שלנו בוינה שהייתה מלאה בעלי שלכת כתומים, ועל ברטיסלבה, שהשלכת הייתה לה לתפאורה מושלמת:

מוצרט, סיסי, שניצל ושטרודל – על ביקור קסום בוינה

לסגור פינות של געגוע מצטבר – היית טובה אלינו ברטיסלבה

רוצים לקבל עדכונים על פוסטים חדשים, הזמנות למסעות בעולם או אולי לקבל השראה?

הרשמו ואני מבטיחה להיות בקשר

מייל ראשון אמור להגיע אליכם אחרי שתכניסו כאן את הפרטים שלכם. אם אתם לא רואים, אנא בדקו שלא הגיע לדואר ספאם